Om aan e-mailmarketing te doen heb je absoluut nood aan e-mailadressen.Eén van de mogelijke bronnen om je lijst te vullen zijn de bezoekers van je website. Een inschrijfformulier is het meest gebruikte middel. Graag geven we 10 tips hoe je het maximale effect kan bereiken.
Een slecht formulier op je webstek is net alsof je een restaurant opent in een drukke uitgangswijk zonder een voordeur te voorzien. Een paar vuistregels voor kleine aanpassingen kan hierin het verschil maken. Vandaag de eerste vijf stappen. Voor stap 6 tot en met 10 moet je volgende week nog eens komen kijken!
1 Zet het formulier op een plek waar iedereen het kan zien.
Het kan zijn dat je dit niet de meeste intelligente tip vindt, maar kijk eens rond op internet. Hoeveel webstekken hebben hun inschrijf formulier onderaan staan? Hoeveel laten het na om op elke pagina een inschrijfblok te voorzien? Plaats dus je formulier bovenaan de webpagina’s. De ervaring leert dat dit het best rechtsboven is. Maar het kan verschillen van doelpubliek. Test dit door het een paar keer van plaats te veranderen en ook de lay-out en grootte eens aan te passen. Je vindt vanzelf wel een optimale plek.
2 Dadelijk geruststellen
Niemand wil zijn e-mailadres afgeven als ie het risico loopt om digitaal bestormd te worden met boodschappen. En als de toekomstige klant twijfelt zal ie misschien niet zijn primair e-mailadres geven, maar eentje dat specifiek voor het inschrijven op lijsten gebruikt wordt. En dat natuurlijk ook minder frequent gecheckt wordt. Voorkom dit en vertel onmiddellijk dat je verstandig omgaat met e-mailadressen.
3 Vertel wat je te bieden hebt
De éne zegt dat je beter je inhoud verborgen houdt zodat de bezoeker zich zeker zal inschrijven om het te ontdekken. Vergeet het maar! En mocht iemand toch om die reden inschrijven en de inhoud valt tegen, de kans is klein dat hij of zij zich uitschrijft. Ze merken je berichten gewoon aan als spam. Vecht daar maar eens tegen. Dus vertel duidelijk welke meerwaarde jij kan bieden in ruil voor hun e-mailadres.
4 Vertel ook hoe vaak je komt aankloppen
Succesvol e-mailmarketing bedrijven is ook een kwestie van beantwoorden aan verwachtingen. Los je die niet in of overdrijf je, dan loop je het risico je lezer te verliezen. Vergeet niet dat de spamknop steeds dichter bij de lezer staat dan bij de afzender.
5 Laat een voorbeeld zien
Als je overtuigd bent van de kracht van je nieuwsbrieven. Laat ze dan zien. Als die inderdaad meerwaarde biedt voor de lezer, dan zal hij met de glimlach de deur van zijn in-box openzetten voor de volgende. En in afwachting van een nieuwe uitgave kan hij of zij alvast aan de slag met de vorige uitgaven.