Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie

11 ideeën ter verbetering van je opt-in formulier

Wat is de beste plaats om een opt-in formulier te plaatsen? Welke strategie moet je ontwikkelen? Wat zijn de verplichte elementen? Klassieke vraagstukken voor een e-marketeer. Vandaag willen we hierin een handje toesteken.
zalando_responseDaarom zetten we de wijze waarop Zalando het aanpakt in de kijker. In 11 punten wijzen we je op de klassiekers, maar zien we ook nieuwe elementen om je aan te inspireren.

1 Je moet even wat naar beneden op onze figuur. Maar zo komt de opt-in te voorschijn op de website. Het is over de hele breedte uitgebouwd. Wie van boven naar beneden scrolt, kan niet anders dat dan het formulier tegenkomen. Er wordt overigens met drie kolommen gewerkt, net zoals de structuur van de website is. Elke kolom heeft een deel van de boodschap, maar telkens is er genoeg content om de andere kolommen te bekijken en je uiteindelijk in te schrijven.

2 Een duidelijke Call-To-Action. Er wordt wat belooft en het is in een nette button gegoten. Een korting en de aansporing dat er snel moet aangemeld worden, dat moet wel de aandacht trekken.

3 Voor wie van boven naar beneden leest en het midden van het scherm als grote lijn neemt – doe zelf maar eens bewust de test – die komt vanzelf het invulveld tegen. Hier e-mailadres opgeven is tegelijkertijd een CTA en een handleiding voor wie zijn adres wil opgeven. Overigens vraagt de webshop niet meer dan het e-mailadres. Het is dus zeer laagdrempelig gehouden. Allicht is dit een bewuste keuze.

4 Of toch niet een bewuste keuze. Er wordt nog informatie ingenomen. De klassieke ‘verzend’ of ‘schrijf in’ knop is vervangen door een andere boodschap. Het werd een keuze knop voor dames of heren. Je e-mail adres wordt na het klikken doorgestuurd en tegelijkertijd weet de webshop iets meer over je. Diversifiëren via de verzendknop is een goed idee.

5 Dit is de rechterkolom van het formulier. De boodschap zit in de dezelfde koers als de linkerkolom. De kortingscode blijft de trekker. Het is immers aangetoond dat cadeautjes mensen sneller tot actie aanzetten dan een droge opt-in. Verder worden hier afspraken gemaakt. De vertrouwelijkheid van de gegevens en de opt-out zijn twee garanties naar het nieuwe potentiële contact. Het schept vertrouwen.

6 Na het verzenden van het formulier verschijnt er een succes boodschap op de website. Het is ook nu weer over de complete breedte van de website uitgesmeerd. De groene kleur speelt ook in op herkenbaarheid. Het geeft iets geruststellend, we hebben het goed gedaan. Maar al te vaak is er in de wereld van de websites het gevoeld dat drukken op de knop wel iets doet, maat dat er geen feedback volgt. Dat is hier duidelijk anders.

7 En dat wordt ook voor een stuk doorgetrokken in de volgende mededeling. De beloofde korting is verpakt in een kortingscode en die wordt per e-mail toegezonden. Het schept vertrouwen en doet allicht de inschrijver snel naar zijn inbox gaan kijken. Voor tien euro heb je al snel wat over. Maar er is nog een andere reden. Daar hebben we in punt 9 en 10 over…

8 Een korte handleiding hoe men het cadeautje moet gebruiken. Het stelt de inschrijver gerust. Het is helemaal in orde om er gebruik van te maken. Maar het vertelt nog iets. Om zeker te weten of er werkelijk 10 euro in de lucht hangt, dan moet je naar het betaalformulier. Dus ligt er al zeker iets in het winkelkarretje!

9 Dit is het vervolg van de boodschap in 7. Als de boodschap binnen de gestelde termijn niet aankomt, dan is er iets aan de hand. De inschrijver krijgt de nodige instructies om zijn korting alsnog te recupereren. De webshop is niet naïef en weet dat een deel van de automatische boodschappen in de spambox belanden. Maar een inschrijver die op zijn korting wacht, die gaat daar niet alleen op controleren, maar ook actie ondernemen. Door de kortingse-mail naar de inbox te slepen, verhoogt de kans dat het volgende bericht wel juist valt.

10 Deze is nog een leuke die we voor de eerste keer in praktijk zien toegepast worden. We kennen allemaal de eigenzinnige manier van werken die Gmail hanteert op het vlak van de inbox en bijhorende mappen. Dus geven we als verzender graag een woordje uitleg waar onze berichten te zoeken zijn. Het verhoogt weer de kans op een hogere leesratio, nog steeds het startpunt van conversie.

11 In een opperste vorm van dienstbaarheid wordt hier de weg naar het gebruik van de korting geboden. Met verder winkelen wordt het proces – de inschrijver was door de website aan het bladeren om producten te bekijken – weer verder gezet, net op de plek waar ie gebleven was. Alleen met een extra kenniselement: “Ik heb tien euro korting op zak.” Of hoe een opt-in formulier al voor conversie kan zorgen…

nov 10, 2014Ann Flipkens
Previous storyHoe Touring in 8 stappen haar promotie aankondigtNext storyVertel in 5 stappen je klant dat je hem wil leren kennen
Home 11 ideeën ter verbetering van je opt-in formulier
6 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie909
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Inspiratie!

Mijn eerste week als stagiair bij Flexmail.

12 weken stage lopen. Het lijkt lang voor studenten en dat zal in sommige gevallen ook wel zo zijn. Voor mij daarentegen was het in een vingerknip vrijdag, stond ik met een glas in de hand op de teamdrink en zat mijn eerste stageweek erop. Waarom Flexmail? Ik koos ervoor om te solliciteren bij Flexmail […]

Targeting

Bewegende doelen zijn moeilijk te raken

Neen, je moet niet op jacht. Toch niet letterijk. Maar voor je een e-mailcampagne op je doelgroep afvuurt, moet je toch eerst even stilstaan bij je lezerspubliek. Die gebruiken steeds meer een gsm om je berichten te lezen. Zelfs bij ‘smartphones’ kan een link verschillende regels tekst innemen en zo je bericht onleesbaar maken. En […]

Thema-mailings

Volg de seizoenen!

Onderzoek van het Amerikaanse Elite Email bracht een merkwaardige trend aan het licht. Zowel e-marketeers als hun contacten volgen de seizoenen. jun 13, 2012Ann Flipkens

List Building

Vier methodes om je contactenlijst te laten groeien

Je website is het digitale uithangbord voor je bedrijf en is daarmee een uitstekend platform om potentiële klanten voor je te winnen. Via een opt-in formulier, een enquête, een bestelformulier of een feedbackformulier kan je naar hun e-mailadres polsen. Ontdek hier nog enkele efficiënte manieren. mrt 16, 2011Ann Flipkens

Cases, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Thema-mailings, Tips

7 tips voor een perfect online kerstkaartje

Het koud winterweer is terug in ons land, de dagen worden korter en de kerstverlichting wordt binnenkort weer uit de dozen gehaald. Eerst passeert de Sint nog even en voordat je het weet, staan de feestdagen weer voor de deur. Dit betekent ook dat de tijd van het jaar is aangebroken om kerstkaartjes te sturen. […]

Social media, Tips

Onderschat de forward functie niet!

Soms hoor je wel eens klinken dat e-mail als communicatie middel minder hip is. De sociale webtoepassingen zouden stilaan de plaats innemen van de eenvoudige e-mail. Al was het maar om je vrienden iets onder de aandacht te brengen. Niets is echter minder waar! okt 21, 2009Ann Flipkens

E-commerce, Inspiratie!

De anatomie van een B2B ‘verkoop’ e-mail…

Het blad Trends is een tijdschrift dat zeer sterk in zakelijke middens haar lezers werft. Dus, hoewel op een persoon gericht, heeft deze e-mail de argumentatie van een B2B boodschap. jun 5, 2015Michelle Dassen

Vergelijk eens met je open ratio

We vertelden het reeds eerder. Een open- en doorklik-ratio vertelt lang niet alles. De succesratio van een e-mailcampagne is een som van vele factoren. Maar toch zijn de open-ratio’s van tijd tot tijd toch eens de moeite waard om te bekijken. Om eens af te toetsen waar je eigen campagnes scoren, maar ook binnen je […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,656

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail