Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie

11 ideeën ter verbetering van je opt-in formulier

Wat is de beste plaats om een opt-in formulier te plaatsen? Welke strategie moet je ontwikkelen? Wat zijn de verplichte elementen? Klassieke vraagstukken voor een e-marketeer. Vandaag willen we hierin een handje toesteken.
zalando_responseDaarom zetten we de wijze waarop Zalando het aanpakt in de kijker. In 11 punten wijzen we je op de klassiekers, maar zien we ook nieuwe elementen om je aan te inspireren.

1 Je moet even wat naar beneden op onze figuur. Maar zo komt de opt-in te voorschijn op de website. Het is over de hele breedte uitgebouwd. Wie van boven naar beneden scrolt, kan niet anders dat dan het formulier tegenkomen. Er wordt overigens met drie kolommen gewerkt, net zoals de structuur van de website is. Elke kolom heeft een deel van de boodschap, maar telkens is er genoeg content om de andere kolommen te bekijken en je uiteindelijk in te schrijven.

2 Een duidelijke Call-To-Action. Er wordt wat belooft en het is in een nette button gegoten. Een korting en de aansporing dat er snel moet aangemeld worden, dat moet wel de aandacht trekken.

3 Voor wie van boven naar beneden leest en het midden van het scherm als grote lijn neemt – doe zelf maar eens bewust de test – die komt vanzelf het invulveld tegen. Hier e-mailadres opgeven is tegelijkertijd een CTA en een handleiding voor wie zijn adres wil opgeven. Overigens vraagt de webshop niet meer dan het e-mailadres. Het is dus zeer laagdrempelig gehouden. Allicht is dit een bewuste keuze.

4 Of toch niet een bewuste keuze. Er wordt nog informatie ingenomen. De klassieke ‘verzend’ of ‘schrijf in’ knop is vervangen door een andere boodschap. Het werd een keuze knop voor dames of heren. Je e-mail adres wordt na het klikken doorgestuurd en tegelijkertijd weet de webshop iets meer over je. Diversifiëren via de verzendknop is een goed idee.

5 Dit is de rechterkolom van het formulier. De boodschap zit in de dezelfde koers als de linkerkolom. De kortingscode blijft de trekker. Het is immers aangetoond dat cadeautjes mensen sneller tot actie aanzetten dan een droge opt-in. Verder worden hier afspraken gemaakt. De vertrouwelijkheid van de gegevens en de opt-out zijn twee garanties naar het nieuwe potentiële contact. Het schept vertrouwen.

6 Na het verzenden van het formulier verschijnt er een succes boodschap op de website. Het is ook nu weer over de complete breedte van de website uitgesmeerd. De groene kleur speelt ook in op herkenbaarheid. Het geeft iets geruststellend, we hebben het goed gedaan. Maar al te vaak is er in de wereld van de websites het gevoeld dat drukken op de knop wel iets doet, maat dat er geen feedback volgt. Dat is hier duidelijk anders.

7 En dat wordt ook voor een stuk doorgetrokken in de volgende mededeling. De beloofde korting is verpakt in een kortingscode en die wordt per e-mail toegezonden. Het schept vertrouwen en doet allicht de inschrijver snel naar zijn inbox gaan kijken. Voor tien euro heb je al snel wat over. Maar er is nog een andere reden. Daar hebben we in punt 9 en 10 over…

8 Een korte handleiding hoe men het cadeautje moet gebruiken. Het stelt de inschrijver gerust. Het is helemaal in orde om er gebruik van te maken. Maar het vertelt nog iets. Om zeker te weten of er werkelijk 10 euro in de lucht hangt, dan moet je naar het betaalformulier. Dus ligt er al zeker iets in het winkelkarretje!

9 Dit is het vervolg van de boodschap in 7. Als de boodschap binnen de gestelde termijn niet aankomt, dan is er iets aan de hand. De inschrijver krijgt de nodige instructies om zijn korting alsnog te recupereren. De webshop is niet naïef en weet dat een deel van de automatische boodschappen in de spambox belanden. Maar een inschrijver die op zijn korting wacht, die gaat daar niet alleen op controleren, maar ook actie ondernemen. Door de kortingse-mail naar de inbox te slepen, verhoogt de kans dat het volgende bericht wel juist valt.

10 Deze is nog een leuke die we voor de eerste keer in praktijk zien toegepast worden. We kennen allemaal de eigenzinnige manier van werken die Gmail hanteert op het vlak van de inbox en bijhorende mappen. Dus geven we als verzender graag een woordje uitleg waar onze berichten te zoeken zijn. Het verhoogt weer de kans op een hogere leesratio, nog steeds het startpunt van conversie.

11 In een opperste vorm van dienstbaarheid wordt hier de weg naar het gebruik van de korting geboden. Met verder winkelen wordt het proces – de inschrijver was door de website aan het bladeren om producten te bekijken – weer verder gezet, net op de plek waar ie gebleven was. Alleen met een extra kenniselement: “Ik heb tien euro korting op zak.” Of hoe een opt-in formulier al voor conversie kan zorgen…

nov 10, 2014Ann Flipkens
Previous storyHoe Touring in 8 stappen haar promotie aankondigtNext storyVertel in 5 stappen je klant dat je hem wil leren kennen
Home 11 ideeën ter verbetering van je opt-in formulier
9 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie920
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-commerce

De bijbel voor de e-mailmarketeer

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een interessant onderzoek uitgevoerd naar het onlineshopgedrag van 25.000 consumenten in 51 landen. Met andere woorden heeft het bureau hier min of meer de bijbel voor de e-mailmarketeer geschreven. nov 16, 2011Michelle Dassen

Cases, E-commerce, E-mailmarketing

E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen

Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’. mrt 16, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Tips

Hoe meer e-mailadressen verzamelen? Drie eenvoudige tips!

Iedereen heeft ondertussen wel begrepen dat het inzamelen van e-mailadressen in de huidige constellatie van de markt een verschil kan maken tussen succes en achteraan bengelen. Maar hoe doe je dat in een tijd waar de opt-in overal in de wetgeving ingeschreven wordt? okt 23, 2009Thomas Vangelooven

Targeting

Bewegende doelen zijn moeilijk te raken

Neen, je moet niet op jacht. Toch niet letterijk. Maar voor je een e-mailcampagne op je doelgroep afvuurt, moet je toch eerst even stilstaan bij je lezerspubliek. Die gebruiken steeds meer een gsm om je berichten te lezen. Zelfs bij ‘smartphones’ kan een link verschillende regels tekst innemen en zo je bericht onleesbaar maken. En […]

E-commerce, E-mailmarketing, Strategie, Trends

En waarvoor gebruiken we de autoresponders?

We gebruiken allemaal wel ergens in onze e-mailmarketing een automatisch gegenereerde e-mail. Het is altijd leuk om even bij de buren te spieken om te zien hoe zij het aanpakken. Het Amerikaanse MarketingSherpa deed het even voor ons. mrt 13, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Marketing automation, Personalisatie, Targeting

Maak een nieuwe start door je marketing automation campagne tijdig te stoppen

Hoor ik dat goed? Een campagne stopzetten? Inderdaad. We illustreren onze stelling graag met een voorbeeld. Stel nu dat Pinterest de volgende welkomstcampagne verstuurt naar haar nieuwe inschrijvers: Dag 1: Welkom! Dag 2: Hier alvast leuke borden om te volgen Dag 3: Maak je eerste bord! Dag 4: Hoe je bord delen met andere Pinteresters? […]

E-mailmarketing, Strategie, Tips

De harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren (deel 2)

Abonnees spenderen gemiddeld acht seconden of minder aan de meeste e-mailcampagnes voordat ze doorklikken of afhaken. Met die onheilspellende boodschap openden we de vorige blogpost. Vandaag ontdek je opnieuw een aantal tips waarmee je de aandacht van de abonnee kan vasthouden. jan 26, 2011Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Geef een helder signaal

Al te vaak krijg je e-mailmarketing berichten waar alle toeters en bellen uit de kast getrokken worden. Maar het is dan nog niet duidelijk wat er precies van de lezer verwacht wordt. mrt 21, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,980

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,811

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,112

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

3,017

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,686

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail