Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie

11 ideeën ter verbetering van je opt-in formulier

Wat is de beste plaats om een opt-in formulier te plaatsen? Welke strategie moet je ontwikkelen? Wat zijn de verplichte elementen? Klassieke vraagstukken voor een e-marketeer. Vandaag willen we hierin een handje toesteken.
zalando_responseDaarom zetten we de wijze waarop Zalando het aanpakt in de kijker. In 11 punten wijzen we je op de klassiekers, maar zien we ook nieuwe elementen om je aan te inspireren.

1 Je moet even wat naar beneden op onze figuur. Maar zo komt de opt-in te voorschijn op de website. Het is over de hele breedte uitgebouwd. Wie van boven naar beneden scrolt, kan niet anders dat dan het formulier tegenkomen. Er wordt overigens met drie kolommen gewerkt, net zoals de structuur van de website is. Elke kolom heeft een deel van de boodschap, maar telkens is er genoeg content om de andere kolommen te bekijken en je uiteindelijk in te schrijven.

2 Een duidelijke Call-To-Action. Er wordt wat belooft en het is in een nette button gegoten. Een korting en de aansporing dat er snel moet aangemeld worden, dat moet wel de aandacht trekken.

3 Voor wie van boven naar beneden leest en het midden van het scherm als grote lijn neemt – doe zelf maar eens bewust de test – die komt vanzelf het invulveld tegen. Hier e-mailadres opgeven is tegelijkertijd een CTA en een handleiding voor wie zijn adres wil opgeven. Overigens vraagt de webshop niet meer dan het e-mailadres. Het is dus zeer laagdrempelig gehouden. Allicht is dit een bewuste keuze.

4 Of toch niet een bewuste keuze. Er wordt nog informatie ingenomen. De klassieke ‘verzend’ of ‘schrijf in’ knop is vervangen door een andere boodschap. Het werd een keuze knop voor dames of heren. Je e-mail adres wordt na het klikken doorgestuurd en tegelijkertijd weet de webshop iets meer over je. Diversifiëren via de verzendknop is een goed idee.

5 Dit is de rechterkolom van het formulier. De boodschap zit in de dezelfde koers als de linkerkolom. De kortingscode blijft de trekker. Het is immers aangetoond dat cadeautjes mensen sneller tot actie aanzetten dan een droge opt-in. Verder worden hier afspraken gemaakt. De vertrouwelijkheid van de gegevens en de opt-out zijn twee garanties naar het nieuwe potentiële contact. Het schept vertrouwen.

6 Na het verzenden van het formulier verschijnt er een succes boodschap op de website. Het is ook nu weer over de complete breedte van de website uitgesmeerd. De groene kleur speelt ook in op herkenbaarheid. Het geeft iets geruststellend, we hebben het goed gedaan. Maar al te vaak is er in de wereld van de websites het gevoeld dat drukken op de knop wel iets doet, maat dat er geen feedback volgt. Dat is hier duidelijk anders.

7 En dat wordt ook voor een stuk doorgetrokken in de volgende mededeling. De beloofde korting is verpakt in een kortingscode en die wordt per e-mail toegezonden. Het schept vertrouwen en doet allicht de inschrijver snel naar zijn inbox gaan kijken. Voor tien euro heb je al snel wat over. Maar er is nog een andere reden. Daar hebben we in punt 9 en 10 over…

8 Een korte handleiding hoe men het cadeautje moet gebruiken. Het stelt de inschrijver gerust. Het is helemaal in orde om er gebruik van te maken. Maar het vertelt nog iets. Om zeker te weten of er werkelijk 10 euro in de lucht hangt, dan moet je naar het betaalformulier. Dus ligt er al zeker iets in het winkelkarretje!

9 Dit is het vervolg van de boodschap in 7. Als de boodschap binnen de gestelde termijn niet aankomt, dan is er iets aan de hand. De inschrijver krijgt de nodige instructies om zijn korting alsnog te recupereren. De webshop is niet naïef en weet dat een deel van de automatische boodschappen in de spambox belanden. Maar een inschrijver die op zijn korting wacht, die gaat daar niet alleen op controleren, maar ook actie ondernemen. Door de kortingse-mail naar de inbox te slepen, verhoogt de kans dat het volgende bericht wel juist valt.

10 Deze is nog een leuke die we voor de eerste keer in praktijk zien toegepast worden. We kennen allemaal de eigenzinnige manier van werken die Gmail hanteert op het vlak van de inbox en bijhorende mappen. Dus geven we als verzender graag een woordje uitleg waar onze berichten te zoeken zijn. Het verhoogt weer de kans op een hogere leesratio, nog steeds het startpunt van conversie.

11 In een opperste vorm van dienstbaarheid wordt hier de weg naar het gebruik van de korting geboden. Met verder winkelen wordt het proces – de inschrijver was door de website aan het bladeren om producten te bekijken – weer verder gezet, net op de plek waar ie gebleven was. Alleen met een extra kenniselement: “Ik heb tien euro korting op zak.” Of hoe een opt-in formulier al voor conversie kan zorgen…

nov 10, 2014Ann Flipkens
Previous storyHoe Touring in 8 stappen haar promotie aankondigtNext storyVertel in 5 stappen je klant dat je hem wil leren kennen
Home 11 ideeën ter verbetering van je opt-in formulier
8 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie920
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing

De juiste e-mail voor de job

E-mailmarketing kan verschillende vormen aannemen. Je kan niet dezelfde standaard insteek gebruiken voor verschillende boodschappen in combinatie met verschillende groepen potentiële lezers. We zetten graag even wat mogelijkheden op een rijtje. aug 27, 2009Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Een geïntegreerde online en offline communicatie bij Nespresso

Nespresso heeft duidelijk één klassieke uitspraak in onze digitale wereld onthouden. Online gaat niet zonder offline. Ze hebben vandaag de daad bij het woord gevoegd en een dubbele campagne opgezet. Eentje via e-mailmarketing en eentje via tante post. sep 4, 2015Michelle Dassen

Afleverbaarheid, Reporting

E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?

Iedereen heeft het over conversie, doorklikratio’s en leesdichtheid. Daarmee wordt het succes van een e-mailcampagne afgemeten. Maar zouden dezelfde gegevens ook niet de basis van een parameter kunnen vormen waarbij je de gezondheid van een e-maillijst afweegt? Of er is de handicap van e-mailadressen die geen conversie meer geven. Of er is verlies aan activiteit […]

Cases

BrokerMail: “unieke combinatie zorgt voor 100 procent tevreden klanten”

Content is de sleutel voor efficiënte e-mailcommunicatie. Zo denkt BrokerMail er ook over. Het gemeenschappelijke initiatief van NewsMaster Publishing en Nextmove biedt een uniek ‘e-newsletter’-concept aan, specifiek voor zelfstandige verzekeringsmakelaren met of zonder bankactiviteiten. feb 1, 2012Michelle Dassen

Design, E-mailmarketing, Mobile, Personalisatie, Strategie, Trends

3 megatrends in e-mailmarketing om in het oog te houden!

E-mailmarketing is een mooie kruising tussen technologie en marketing. Dat impliceert dat e-mailmarketing steeds in beweging is. De e-mails die we tien jaar geleden verstuurden zijn lelijke eendjes in vergelijking met al het moois wat een gemiddeld e-marketing platform vandaag aflevert. jan 9, 2015Ann Flipkens

Testing

Wat moet ik denken van mijn open ratio?

Als goede e-marketeer bestudeer je na elke e-mailcampagne de cijfertjes. Hoeveel mensen hebben mijn boodschap gelezen? En dan zie je een open ratio die meevalt of tegenvalt. Maar blijkt wel wat lijkt? We praten beginners en zelfs gevorderden graag even bij. feb 3, 2010Thomas Vangelooven

Wetgeving

De dunne lijn tussen personalisering en privacyschending

Wanneer e-marketeers vragen naar de persoonlijke gegevens van een klant, dan zoeken steeds naar het evenwicht tussen wat toelaatbaar is en wat de grens overschrijdt. De regeltjes schrijven perfect voor wat al dan niet kan, maar hoe denken je prospecten daarover? nov 4, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Flexmail scoort met lezing over mobile op DMF 2013!

Traditioneel is het evenement Digital Marketing First een verzamelplaats voor iedereen die in deze wereld iets wil betekenen. Flexmail was er natuurlijk ook present. Marketing- en communicatieverantwoordelijke Michelle Dassen gaf er voor een goedgevulde zaal een lezing over e-mail en mobiel lezen. okt 17, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail