Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 2)

In de vorige blogpost gaven we al een uitgebreide inleiding over het steeds complex wordende werkveld van de e-mailmarketeer. In dit artikel geven we het tweede deel mee van de ‘wegenkaart’, waarmee de e-markteer kan manoeuvreren door het ingewikkelde e-mailmarketinglandschap.

Dit artikel bouwt verder op de acht puntjes die in de vorige blogpost reeds aan bod kwamen. Hier krijg je het vervolg van de les mee.

9 Ontwerp
Het ontwerp van je e-mail wijst niet alleen op de professionaliteit van je organisatie, het voorkomt dat de abonnees zich gaan frustreren over slordig opgebouwde e-mailberichten. Als ze niet meteen de informatie kunnen terugvinden die ze nodig hebben, of moeilijk kunnen navigeren, komt de boodschap die je wilt meegeven niet aan.

Als je succes wilt garanderen, moet je zorgen dat de e-mail zich onderscheidt van de andere. Dat doe je door enkele simpele richtlijnen in het achterhoofd te houden.

  • Test je e-mail alvorens je hem uitstuurt. Zorg dat alle linken werken en bekijk hoe de e-mail er uitziet in verschillende e-mail clients
  • Zet de naam van je bedrijf in de verzender-regel
  • Zorg voor een pakkende onderwerpregel die de abonnee aanzet tot lezen
  • Gebruik een ‘teaser’-tekst en html-kleuren in plaats van beelden. Zo kan je je doelpubliek toch nog bereiken, zelfs als de beelden niet werken.
  • Zet de relevante content (het aanbod, het belangrijkste nieuwsitem, …) bovenaan je e-mail zodat je meteen de aandacht vestigt.

10 Check je e-mailmechanismen
Als je bepaalde mechanismen zoals antwoordlinken, het uitschrijfformulier en beelden toevoegt, zorg er dan ook voor dat die werken. Het kan soms tijdrovend zijn om al die functionaliteiten te checken maar bedenk dan dat lezers afhaken als de basiselementen van je e-mail niet werken. Maak een checklijst op voor het ontwikkelen en het uitsturen van je e-mail zodat je de valkuilen uitschakelt.

11 Test, test, test
Voor de perfecte e-mail zijn er drie basisregels: test, test en nog een test! E-mails met foto’s, kleuren en grafische elementen kunnen in de verschillende e-mail clients anders weergegeven worden. Zorg er dan ook voor dat je e-mail compatibel is voordat je hem verstuurt. Dat kan door bijvoorbeeld een goede e-mail service provider in te schakelen die een preview geeft van hoe je e-mail te zien zal zijn in de verschillende e-mail clients.

12 Spamfilters
Spamfilters hebben een impact op de afleverbaarheid van je e-mail. Een goed aanbod kan wel klanten lokken, maar het alarmeert ook vaak de spamfilters. Test daarom het effect van je content en analyseer hoeveel e-mails geblokkeerd worden. Ben je niet tevreden over de resultaten, dan moet je de content optimaliseren zodat die niet op spam lijkt, correcte onderwerpregels gebruiken en een goede relatie met de internetproviders opbouwen.

13 Administratieve functies
Geef je abonnees de tools die zij nodig hebben om hun registratie te beheren, je organisatie te contacteren, meer informatie te krijgen en dergelijke. De meeste e-mailmarketeers voegen die informatie aan het einde van de e-mail toe.

14 Experimenteer
E-mailmarketeers moeten experimenteren met de e-mail om zo betere resultaten te bereiken. Onderwerpregels, aanbiedingen, het tijdstip van het verzenden van de e-mail of het segmenteren van de contactenlijst zijn slechts enkele componenten die een impact kunnen hebben op de Return On Investment (ROI).

15 Geef waarde aan je e-mail
Geef je abonnees duidelijke redenen waarom ze precies jouw e-mail moeten openen. Dat kan door origineel te zijn en je bedrijfs- en/of marketingobjectieven te koppelen aan de inhoud. Probeer ook concreet te formuleren welke meerwaarde jouw e-mail voor je abonnees biedt.

16 Segmenteer
Gebruik de informatie die je abonnees hebben meegegeven bij de registratie wanneer je je e-maillijst segmenteert. Doelgerichte boodschappen op maat van je publiek hebben een grotere impact.

17 Personaliseer
Gesegmenteerde contactenlijsten staan toe dat je de content beter kan personaliseren. De informatie van de groep moet je in staat stellen om heel relevante informatie met de e-mail mee te geven. Dat kan bijvoorbeeld op de geografische locatie van de klanten, een koopgeschiedenis, leeftijd enzovoort.

dec 15, 2010Ann Flipkens
Previous story25 antwoorden voor de e-mailmarketeerNext story25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 3)
Home 25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 2)
12 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips107
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Strategie, Targeting, Tips

Een e-mail met een driedubbele bodem

E-mailmarketing kan je in vele vormen bedrijven. Van een nieuwsbrief en een commerciële verkoopactie tot een transactionele of een service bericht. Elke vorm is goed om je klant of prospect te bereiken. Maar waarom niet eens wat vormen met elkaar mengen? mei 22, 2015Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Strategie

Geen tweede kans voor een goede eerste indruk!

Een nieuw e-mailadres loopt via een opt-in binnen in je e-marketinglijst van je nieuwsbrief. En jij antwoordt standaard met een ‘dankjewel’.En daarmee is de basis van een lange digitale relatie gelegd? Neen, niets is minder waar. Je krijgt geen tweede kans om een goede eerste indruk te maken! jan 27, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Zijn de links in je bericht echt voor de hand liggend?

E-mailmarketing heeft een duidelijk doel. Dat is contacten zo ver krijgen dat er actie ondernomen wordt. Dus moet je call to action duidelijk zijn. Maar is dat voldoende? apr 19, 2013Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid

Nederlandse spammer krijgt kwart miljoen euro boete

Het Nederlandse OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft een privé persoon voor 250.000 euro aan boetes opgelegd. Dit voor het versturen van ongevraagde elektronische e-mailberichten. De eigenaar van de webstek www.adverterenisgratis.nl overtrad hiermee de wet. jul 28, 2009Ann Flipkens

Het Belang van Nalezen

Wanneer je een nieuwsbrief verstuurt naar je klanten en prospecten is het aangeraden om je inhoud nog eens minstens één keer na te lezen. Dit om belachelijke taal- en schrijffouten (door nonchalance, snelheid en onoplettendheid) te voorkomen. Je bedrijf zou anders wel eens in een negatief daglicht geplaatst kunnen worden, net zoals Bellewaerde Park overkomen […]

Events, Tips, Trends

Flexmail op DMF 2012: twee trends en een tip!

De stand van Flemail op de vakbeurs Digital Marketing First was zeker de moeite waard om te bezoeken. De nieuwste tool, de Flexmail Smart Builder werd er natuurlijk uitgebreid voorgesteld. Maar we leerden ook veel van onze gesprekspartners. okt 12, 2012Thomas Vangelooven

Cases, Content, context, Trends

Pik in op de media!

Media kan je vandaag veel ruimer zien dan alleen maar de gedrukte krant of het avondjournaal op televisie. Alles wat permanent aan leesbare berichten en zichtbare beelden gevoed wordt, kan je nu onder media sorteren. Daar horen dus ook de sociale media media bij, maar evenzeer de inbox van de e-mailclient. feb 26, 2016Michelle Dassen

Content, List Building

Drie manieren om de aandacht van je abonnee vast te houden

Relevantie en waarde zijn de twee sleutelwoorden van efficiënte e-mailmarketing. Maar als je abonnee niet de moeite doet om je e-mail te openen of te lezen, dan mist de e-mail zijn doel. Volg daarom deze tips om hem bij de les te houden.  aug 26, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail