Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 3)

In de vorige twee blogposten gaven we al zeventien aandachtspunten mee, waarmee de e-mailmarketeer zijn e-communicatie kan optimaliseren. In dit artikel maken we de eindsprint. Hier vindt u de overige acht puntjes die de wegenkaart voor het steeds complexer wordende werkveld vervolledigen. 18. Wees voorbereid

De realiteit is dat e-mails steeds vaker via mobiele telefoon bekeken worden. Dat is vooral het geval bij business-to-business (B2B)-communicatie. Als e-mailmarketeer moet je rekening houden met de technologische evoluties. Zorg ervoor dat het ontwerp van de e-mail compatibel is of bied een mobiele versie aan.

Daarnaast maken sociale media hun opkomst. Op zichzelf kunnen ze aangewend worden om je doelpubliek te bereiken. Het kan ook gecombineerd worden met de traditionele e-mailmarketing. Op die manier kan je ook mensen bereiken die niet in je oorspronkelijke contactenlijst staan, zonder dat dit contact ongewenst is.

Om die reden is het een goed idee om een sociale media-strategie vast te leggen. Bepaal welk sociaal medium je wilt aanwenden (Facebook, LinkedIn, Twitter,…) en in welke mate je gebruik wilt maken van de mogelijkheden binnen dat medium. Sociale media verhogen niet alleen het bereik, je kan er ook een meer betekenisvolle dialoog met de potentiële klant mee aanknopen.

19. Integreer e-mail in de totale marketingmix
“One shot is no shot”, die theorie geldt ook voor het aantal media die je aanwendt om je boodschap te verspreiden. E-mailmarketing is het meest efficiënt wanneer je het integreert in je compleet marketingplan, waaronder ook sociale mediamarketing, telemarketing en traditionele direct mail thuishoren.

Dat doe je bijvoorbeeld door een landing page te creëren met kernwoorden die door de zoekmachines opgepikt worden en waardoor je hoger in de resultatenlijst belandt. Geef de aanbieding mee met je e-mailcampagne, samen met de volledige informatie over het product of de dienst.

20. Herevalueer
De behoeftes van je abonnees zijn onderhevig aan verandering. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig toetst naar die veranderende behoeftes zodat je de content van je e-mail relevant kan houden. Om die reden houd je best de statistieken van de resultaten van je campagne in het oog. Let vooral op factoren zoals de onderwerpregel, het aanbod, de linken waarop geklikt werd, enzovoort. Door feedback te vragen, de trends in de gaten te houden en de behoeftes van je doelgroep op te volgen, slaag je erin om steeds waardevolle content te voorzien die strookt met je oorspronkelijke doeleinden van de communicatie.

21. Focus op concrete doelstellingen
Voor je marketinginspanningen doet, moet je concrete doelstellingen formuleren. Na de campagne moet je de resultaten daaraan toetsen. Verlies je niet in e-mailstatistieken die mooie
doorklikratio’s of open ratio’s etaleren. Meetcijfers zoals het aantal transacties, het aantal gedownloade white papers, bekeken demos, geven je een beter beeld van het succes van je e-mailcampagne dan abstracte e-mailstatistieken.

22. Gebruik een geavanceerd systeem
E-mailmarketing is al lang niet meer alleen opladen en versturen. Voor adequate e-mailmarketing heb je een hele serie features, zoals gedetailleerde rapportering, dynamic content-https://blog.flexmail.be/archives/186-Flexmail-lanceert-nieuwe-e-strategie-met-dynamic-content.html-, database integratie en dergelijke nodig. Daar kan je best een specifiek platform, zoals Flexmail, voor gebruiken. Het e-mailmarketingplatform heeft alle technische capaciteiten achter de hand om jouw e-mailcampagne bij de eindbestemmeling te laten aankomen, maar vergt intussen geen verregaande programmeerkennis van de gebruiker om ermee aan de slag te gaan.

23. Link e-mailmarketing met webanalyse
De resultaten van je website over welke content het meest aanslaat of waar de bezoekers afhaken in het aankoopproces, kunnen je waardevolle informatie geven. Met e-mailmarketing kan je die hiaten makkelijk invullen. Zo kan je bijvoorbeeld een e-mail sturen met het aanbod waarnaar de klant op zoek was en waarin je hem bijstuurt in het aankoopproces.

24. Leg de middelen vast
E-mailmarketing wordt vaak beschouwd als goedkoop en simpel, maar die tijd is nagenoeg voorbij. Strengere regelgeving, technologische ontwikkelingen, strengere spamfilters en e-mail clients, maken het niet makkelijker voor de e-mailmarketeer. Maak daarom middelen vrij om je tegen deze valkuilen in te dekken. Zorg dat je team op de hoogte is van de middelen nodig voor e-mailmarketing en raadpleeg een e-mailmarketingplatform dat een reeks van diensten, zoals beheer, content ontwikkeling, analyses en aflevering voor zijn rekening neemt.

25.Ken de wetgeving
De EU heeft zijn eigen anti-spamregelgeving, net zoals de meeste landen buiten de Unie. Zorg ervoor dat je de regels door nalatigheid niet overtreedt, want dat kan kostelijk uitkomen. Het kan daarom geen kwaad om een advocaat met de juiste kennis in de arm te nemen om je e-mail na te kijken. Het is bovendien aan te raden dat je team zich bewust is van de correcte procedures. Ten slotte is de anti-spam regelgeving, net als e-mailmarketing, constant in evolutie. Daarom volg je de nieuwste ontwikkeling het best op de voet op.

De onervaren e-mailmarketeer moet zich meteen laten afschrikken door de checklijst. Een e-mailmarketingplatform zoals Flexmail kan jou hierin ondersteunen en indien nodig bijsturen.

dec 17, 2010Ann Flipkens
Previous story25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 2)Next storyEU bindt strijd aan met e-mail clients
Home 25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 3)
10 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips166
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Zeven verrassende blokken op een rij…

We zijn altijd op zoek naar e-mailberichten waar we iets van kunnen leren. Met deze van het doe-het-zelf computerprogramma Kano krijgen we weer wat nieuwe inzichten. Vooral de eerste blok is zeer uitzonderlijk. Het is een startpunt van een e-mail die vooral op het gevoel inwerkt. mrt 6, 2015Ann Flipkens

Een geslaagde MasterClass e-mailmarketing

Dinsdag werd de eerste MasterClass e-mailmarketing gehouden. Een dozijn geïnteresseerden luisterden aandachtig naar de talrijke tips en informatie van Jacqueline Mahieux (Flexmail) en Kris Pattyn (Koppa Digitale Media). nov 18, 2009Ann Flipkens

Cases

Case study: HoLaPress Communicatie

Flexmail heeft vandaag meer dan 2.000 klanten in binnen- en buitenland. Net over de grens, in Valkenswaard, is één van de grootste klanten gevestigd. HoLaPress Communicatie verstuurt meer dan één miljoen e-mails per jaar met het e-mailmarketingplatform. okt 26, 2011Ann Flipkens

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

Targeting

Nooit meer gemiste kansen met autoresponder

Zodra je abonnee actief met je nieuwsbrief aan de slag gaat, bijvoorbeeld door te klikken op een link, krijg je heel wat gegevens binnen over de interesses van de klant. E-mailmarketing is iets moois, maar hoe groter je mailinglijst wordt, hoe moeilijker het is om iedereen op te volgen. Hoe vaak heb jij niet gevloekt […]

Design

Respecteer de linkermarge!

Als je een e-mailbericht opmaakt, dan moet je met behoorlijk wat parameters rekening houden. Is de ‘call to action’ goed in de verf gezet, hebben de figuren allemaal een alternatieve tekst meegekregen? Vandaag voegen we een nieuwe aan de lijst toe. Hebben we de linkermarge gerespecteerd? jun 20, 2012Ann Flipkens

Content, Design, Strategie, Tips

Uw lezer leest niet!

Mensen lezen geen e-mails of nieuwsbrieven, ze scannen ze. Dat verkondigde  Jacob Nielsen, een in het wereldje van internet bekende Deense consultant, reeds in de jaren negentig. jul 6, 2009Michelle Dassen

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!

Vijf keer eenvoud en efficientie: LittleBits

LittleBits is de hype van het moment. Kleine blokjes elektronica kan je met magneten in volgorde zetten en programmeren. Net als de eenvoud van de blokjes – zelfs een kind kan er mee aan de slag – is ook hun e-mailmarketing. jan 29, 2015Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,668

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail