Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

3 keer consequent voor een hogere conversie

De case van vandaag halen we van over de grote plas. Het Centennial Institute van de Colorado Christian University is een typisch Amerikaanse stichting die samenleving, geloof en politiek met elkaar willen verenigen. Ze doen onderzoek, werken op de publieke opinie en organiseren congressen.
centennial_institute
Deze activiteiten concentreren zich in eerste instantie op de studenten, het professoren corps en iedereen die aan de universiteit verbonden is. Maar ze gaan ook ruimer – al was het maar voor het verzamelen van fondsen. En daar komt e-mailmarketing om de hoek kijken. De resultaten van de e-marketing campagnes waren in het verleden teleurstellend. Dus werd er ingegrepen.

Eén van de grootste problemen die vastgesteld werd, lag in het e-mailbericht zelf. Die werd met veel huisvlijt door een medewerker in elkaar geknutseld. De berichten werden snel afgeraffeld, er werden een paar foto’s bij gecombineerd en af en toe werd zelfs soms vergeten om er een doorklik link aan toe te voegen. Laat staan dat er een duidelijke Call-to-Action aanwezig was.

Er werden een aantal duidelijke keuzes gemaakt om van het amateurisme over te stappen naar een professionele e-mailmarketing. Daarvoor werden drie elementen tot heilige huisjes verklaard. We zetten ze even op een rij en je zal zien dat e-mailmarketing echt geen ‘rocket science’ moet zijn.

1 Een vaste en terugkerende hoofding

Het kan zo eenvoudig lijken. Maar herkenbaarheid – zeker als je in een sfeer van een fanclub opereert – is en blijft één van de belangrijkste elementen. Er werd hier ook gekozen voor duidelijkheid. Een zicht op de bergen van Colorado, met voor de lokale bevolking zeer herkenbare toppen, wordt nu als achtergrond ingezet. Het logo van het instituut heeft men pontificaal in het midden neergezet. Klaar en helder, meer moet dat niet zijn. Deze header is nu het startpunt van elk e-mailbericht.

2 Vaste en terugkerende rubrieken

Een instituut met een missie zoals het Centennial Institute, heeft natuurlijk een uitgebreid gamma aan onderwerpen. Als je deze aan een lezer serveert zonder enige omkadering, dan gaat hij al snel niet meer het bos door de bomen zien. Dat was net het probleem van de rommelige berichten voor de vernieuwde aanpak. Dus werden er rubrieken in het leven geroepen, die naast een korte naam ook allen van een visueel teken werden voorzien. Het verhoogde in hoge mate de herkenbaarheid. Niet iedereen is immer in elk onderwerp geïnteresseerd. Zo wordt scannen en snel springen naar het topic waar je wel aandacht aan wil besteden, mogelijk.

3 De promotie van het jaarlijkse evenement

Men heeft zich ook voorgenomen om het jaarlijkse congres – wat het hoogtepunt is voor het instituut – onderaan de e-mail een vaste plek te geven. Iedere keer wordt een aspect van het congres belicht. En zo is de nieuwsbrief in balans. Een vaste header als opener en een vast onderwerp als afsluiter.

Is het verstandig om dit onderaan te zetten, zeker als de nieuwsbrief zo lang is?

We horen het de lezer zich al afvragen. De cijfers spreken voor zich. Naast een in de tijd steeds verder groeiende open ratio, is er ook een groei in de doorklik aantallen met een duidelijke conversie. In de opgang naar het congres – men was met deze template al even aan de gang – werd in de week dat er geen andere promotie gevoerd werd voor het congres 1.300 keer doorgeklikt in het e-mailbericht. Het resulteerde in meer dan 1.000 registraties. Zo hoog hadden ze het in Colorado nog nooit gezien!

En dan is er nog een bonus

Naast de cijfertjes hebben we op de afbeelding vandaag ook een sterretje neergezet. Daar vinden we ook nog een aantal interessante elementen die niet in de strategie van het instituut ingebakken zitten, maar waar we graag even op wijzen.

E-mailmarketing is slechts één onderdeel van e-marketing. In de rechterkolom – bewust rechts, want mensen lezen van links naar rechts – is de eerste blok een trigger om je in te schrijven voor een sms-dienst. We zien steeds vaker dat e-mail en sms gecombineerd wordt. Een goed e-marketingplatform herbergt vaak beide mogelijkheden onder één dak.

In de tweede blok is er de terugkerende agenda. Elk met een bijhorende link. Vervolgens krijgen de lezers de mogelijkheid om hun interesses in te voeren. Elke extra info die je doorkrijgt, geeft je de kans om je e-mailmarketing nog relevanter te maken. Niet dat je iedere keer een massa aan informatie binnenkrijgt. Maar – zo was ook de redenering in Colorado – als je keer op keer de mogelijkheid aanbiedt, dan komt er vanzelf een dag dat de lezer er op klikt en zijn huiswerk maakt!

okt 10, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyVijf vergelijkingspunten om even bij stil te staanNext storyDe perfecte e-mail met een sluitende korting in 7 stappen!
Home 3 keer consequent voor een hogere conversie
6 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips467
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Strategie

E-mailmarketing en nieuwsbrieven, twee handen op één buik!

Heel vaak beperkt e-mailmarketing zich nog tot dat éne e-mailbericht waarmee klanten en prospecten benaderd worden. Nochtans biedt dit medium veel meer mogelijkheden. Zowel naar vorm, als naar diversificatie en naar ROI. Als je deze cijfers leest, dan zijn er twee mogelijke reacties. “Zie je wel dat ik goed bezig ben!” of “Waarom heb ik […]

Geblokkeerde beelden in e-mail blijven afknappers

Geblokkeerde beelden blijven een pijnpunt voor e-mailmarketeers. Volgens een onderzoek van MarketingSherpa verschijnen slechts 33 procent van de foto’s bij het simpelweg openen van een e-mail. In 2006 was dat nog 55 procent. sep 29, 2010Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Op verzoek nog vijf vuistregels voor je onderwerpregels!

Terecht reageerde een lezer op onze vorige blog dat ons lijstje met aandachtspunten bij het schrijven van een onderwerpregel niet volledig was. Daarom krijgt u vandaag een nieuw lijstje en wees gerust, we zijn nog niet aan het einde. dec 15, 2009Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing

G4S: “Flexmail is de basis van onze e-communicatie geworden”

G4S is wereldleider op het vlak van beveiligings- en veiligheidsoplossingen. Met meer dan 6.400 medewerkers in België en 625.000 in 125 landen is het een omvangrijke onderneming waar goed georganiseerde communicatie de levenslijn vormt voor een goede werking. Sinds 7 maanden werkt de Belgische afdeling met e-mailmarketingplatform Flexmail. feb 8, 2012Michelle Dassen

Can you risk ‘free’ in your email message?

Spam filters can make the life of an e-marketer very difficult. Certain words get more negative scores than others when these filters are doing their job. That ‘Viagra’ is an alarming word in an email message, is clear. okt 26, 2012Ann Flipkens

Enquêtes, Tips

Waarom geen mini enquête in je e-mail stoppen?

Van tijd tot tijd valt er zo’n digitale enquête in je inbox. Met de plechtige belofte dat het maar enkele minuten kost om deze in te vullen. En voor je het weet, ben je een kwartier verder en heb je al een paar keer overwogen om de bevraging af te breken. jul 22, 2009Ann Flipkens

Content, Tips

Laat je prospect helpen bij het samenstellen van je nieuwsbrief

Content, content, het blijft het ordewoord van de dag. Hoe relevanter de inhoud van je nieuwsbrief is, hoe beter dat deze gelezen wordt. En hoe groter de kans is dat je met deze prospect zaken kan doen. Het Amerikaanse Business Insider heeft nu een nieuwe methode geïntroduceerd. jul 9, 2010Ann Flipkens

E-marketeers ontdekken realtime-marketing

De opmars van smartphones en mobiel internet heeft een invloed op e-mailmarketing. Realtime-advertenties winnen aan belang en e-marketeers mogen de boot niet missen.  apr 8, 2011Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,665

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail