Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, E-mailmarketing, Mobile, Personalisatie, Strategie, Trends

3 megatrends in e-mailmarketing om in het oog te houden!

E-mailmarketing is een mooie kruising tussen technologie en marketing. Dat impliceert dat e-mailmarketing steeds in beweging is. De e-mails die we tien jaar geleden verstuurden zijn lelijke eendjes in vergelijking met al het moois wat een gemiddeld e-marketing platform vandaag aflevert.
email_trends
En nog staat de evolutie niet stil. Dat merkten we de voorbije weken meer dan voldoende bij het doorsnuffelen van de vele voorspellingen van trendwatchers. We zetten 3 grote megatrends, specifiek voor ons vakgebied, op een rijtje. Een evolutie die je zeker in het achterhoofd moet houden!

1 Mobiel is al top, maar wordt straks overheersend

Statistieken tonen het nu reeds. Steeds meer e-mailberichten worden met iDevices geopend. Het is natuurlijk afhankelijk van de doelgroep waarin je marketing bedrijft, maar mobiele e-mailclients zijn nog niet in de meerderheid. Elke bron is wat verschillend in mening, maar de gemene deler is duidelijk, binnen een paar jaar zal mobiel overheersen als lezer van e-mailberichten. Men spreekt zelfs van ruim 80 procent.

Er is nog een tweede bijkomende trend. De nieuwste webased e-mailclients zullen in de toekomst zich gaan gedragen als een mobiele lezer. En dat is nog een extra argument om extra in te zetten op een ‘fluid design’ van je e-mails. Hou ook ineens in je achterhoofd dat de interactie na het lezen ook mobiel van aard zal zijn. Dat heeft bijvoorbeeld ook invloed op de grootte van de doorklik knop.

2 De inbox evolueert al even hard

De inbox staat eigenlijk niet meer op één apparaat. Een e-mail gelezen op een iDevice wordt een tweede keer bekeken op de desktop en wie weet volgt er nog een reactie vanuit de webbased client. En een interactie met de berichten inbox is nu ook al mogelijk. Je moet dus in de toekomst er rekening mee houden dat je e-mailbericht universeel moet zijn en ook zich als een kameleon moet gedragen. Een e-mail bedoelt voor een e-mailclient wordt beantwoord vanuit een sms-omgeving. Het wordt nog even wennen.

Daarnaast wordt de inbox steeds intelligenter. Google pionierde hier met Gmail als geen ander. E-mailberichten worden nu gesorteerd op relevantie door ze aan een prioritaire, dan wel een reclame inbox toe te vertrouwen. Of, op basis van de inhoud van de binnengekomen e-mail, wordt reclame getoond. Trendwatchers voorspellen dat op alle platformen en in e-mailclients inboxen intelligent gaan worden. Wil je een voorbeeld?

Jij stuurt een e-mail uit met een last-minute aanbieding naar de Costa Del Sol. De inbox graaft ineens de aanbiedingen van je concurrenten op, om ze samen met je bericht te presenteren. Iets om rekening mee te houden. Maar we lazen ook ergens over een intelligente inbox die weet dat je na het ontvangen van e-mail A meestal product X bestelt. Dus zal de e-mailclient al een standaardantwoord als response voorstellen. Je contact moet alleen nog maar op verzenden klikken. We kunnen nu al dromen van bangelijke conversiecijfers.

3 Het verwachtingspatroon wordt door automatisering ‘leading’

Een e-mail die helemaal beantwoordt aan het verwachtingspatroon van je contact krijgt automatisch meer respons. Dat is eigenlijk een gekend feit. Alleen maken we daar nog niet genoeg gebruik van. Want over het algemeen zijn vandaag e-mailmarketing platformen steeds stand-alone toepassingen die met lijsten gevoed moeten worden. De betere platformen bieden al koppelingen aan met standaard CRM-pakketten, maar vaak staat dit nog in de kinderschoenen.

Straks zijn die systemen standaard aan elkaar verankerd, samen met de verkoopsystemen van het bedrijf van de e-marketeer. En zo zal elke e-mail die buiten gaat automatisch gekalibreerd worden op maat van het contact. En vermits alle inboxen met elkaar verbonden zijn, kent een geïntegreerd systeem straks nog een extra element, de locatie waar je contact zich bevindt. Naar verkooppunten en aanbiedingen niet alleen van onschatbare waarde op vlak van het aanpassen van de aanbieding, maar ook van het moment van de aanbieding. In de toekomst zal dergelijke info zeker deel uitmaken van een opt-in formulier!

Daarnaast weet sales met een dergelijke koppeling meteen exact wie wanneer en waar je e-mail gelezen heeft. Want als een bericht relevant is, wordt het immers gelezen. En als een bericht gelezen wordt, dan krijgt het van de ISP die het afgeleverd heeft een groen vlaggetje. Hoe meer groene vlaggetjes je verzamelt, hoe groter de kans is dat je rechtstreeks naar de prioritaire inbox mag. Het is dus zeker een trend om nu al in het achterhoofd te houden. Hoe sneller je een koppeling hebt, hoe harder je voorloopt op de con-collega’s!

jan 9, 2015Ann Flipkens
Previous storyVijf ideeën om te stelenNext storyDoe eens gek met je nieuwsbrief in 7 stappen
Home 3 megatrends in e-mailmarketing om in het oog te houden!
8 jaar geleden Design, E-mailmarketing, Mobile, Personalisatie, Strategie, Trends615
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips, Trends

Doe een keer retro

Pakweg dertig jaar geleden, toen internet nog geen evidentie was, laat staan e-mailmarketing het ultieme middel, werd er evenzeer gecommuniceerd. Nieuwsbrieven zijn immers van alle tijden. jun 26, 2015Ann Flipkens

List Building

Dag Hotmail, welkom aan Outlook.com

Als we dachten dat op het vlak van de webbased e-mail de posities op de markt ingenomen waren, dan waren we grondig fout. Met de strategische beslissing om Hotmail om te vormen naar Outlook.com heeft Microsoft de aanval ingezet op Gmail. En het is meer dan alleen maar een naamsverandering! aug 2, 2012Ann Flipkens

Tips

De winnaar is de slimste, niet de grootste

Als je aan een doorsnee e-marketeer vraagt waarmee je hem het gelukkigst maakt, dan is het antwoord vaak ‘een zo groot mogelijke lijst met e-mailadressen’. Een andere e-marketeer die zichzelf slim noemt, zou het anders formuleren. jan 8, 2016Thomas Vangelooven

Strategie, Trends

Trends en aandachtspunten in e-mailmarketing anno 2013

E-mailmarketing staat steeds weer voor de uitdaging om niet alleen mee te gaan met de tijd, maar ook om vernieuwend uit de hoek te komen. Bovendien zijn de mogelijke hobbels op de digitale weg steeds weer anders. Het Amerikaanse MarketingSherpa vroeg aan meer dan 1.000 e-marketeers waar nu de uitdagingen liggen die hun bezig houden. […]

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Denk nog eens na over de afzender

Alle elementen binnen e-mailmarketing zijn van belang. Je contact neemt maar enkele seconden de tijd om te beslissen of hij je e-mailbericht zal lezen. Volgens het Amerikaanse Epsilon zou 65 procent van de potentiële lezers naar het afzendadres kijken om te beslissen of ze het e-mailbericht gaan lezen. feb 1, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

Een kortingsbon in je e-mail?

Voor e-marketeers is het steeds weer een vraagstuk. Hoe krijg ik mijn kortingsbon, coupon op een correcte wijze in handen van de klant. Het lijkt wel dat een traditioneel klassiek offline kortingsbon en een e-mail water en vuur zijn… mei 5, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 2)

In de vorige blogpost gaven we al een uitgebreide inleiding over het steeds complex wordende werkveld van de e-mailmarketeer. In dit artikel geven we het tweede deel mee van de ‘wegenkaart’, waarmee de e-markteer kan manoeuvreren door het ingewikkelde e-mailmarketinglandschap. dec 15, 2010Ann Flipkens

List Building, Tips

Zet eens een banner!

We kunnen altijd nieuwe e-mailadressen gebruiken om onze e-mailcampagnes te voeden.  En daarvoor hebben we als goede e-marketeer reeds alle mogelijke middelen voor ingezet. Van een degelijk digitaal opt-in formulier tot manueel in te vullen formulieren aan het verkoopspunt. Maar heb je ooit al een banner geprobeerd? sep 12, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail