Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, E-mailmarketing, Mobile, Personalisatie, Strategie, Trends

3 megatrends in e-mailmarketing om in het oog te houden!

E-mailmarketing is een mooie kruising tussen technologie en marketing. Dat impliceert dat e-mailmarketing steeds in beweging is. De e-mails die we tien jaar geleden verstuurden zijn lelijke eendjes in vergelijking met al het moois wat een gemiddeld e-marketing platform vandaag aflevert.
email_trends
En nog staat de evolutie niet stil. Dat merkten we de voorbije weken meer dan voldoende bij het doorsnuffelen van de vele voorspellingen van trendwatchers. We zetten 3 grote megatrends, specifiek voor ons vakgebied, op een rijtje. Een evolutie die je zeker in het achterhoofd moet houden!

1 Mobiel is al top, maar wordt straks overheersend

Statistieken tonen het nu reeds. Steeds meer e-mailberichten worden met iDevices geopend. Het is natuurlijk afhankelijk van de doelgroep waarin je marketing bedrijft, maar mobiele e-mailclients zijn nog niet in de meerderheid. Elke bron is wat verschillend in mening, maar de gemene deler is duidelijk, binnen een paar jaar zal mobiel overheersen als lezer van e-mailberichten. Men spreekt zelfs van ruim 80 procent.

Er is nog een tweede bijkomende trend. De nieuwste webased e-mailclients zullen in de toekomst zich gaan gedragen als een mobiele lezer. En dat is nog een extra argument om extra in te zetten op een ‘fluid design’ van je e-mails. Hou ook ineens in je achterhoofd dat de interactie na het lezen ook mobiel van aard zal zijn. Dat heeft bijvoorbeeld ook invloed op de grootte van de doorklik knop.

2 De inbox evolueert al even hard

De inbox staat eigenlijk niet meer op één apparaat. Een e-mail gelezen op een iDevice wordt een tweede keer bekeken op de desktop en wie weet volgt er nog een reactie vanuit de webbased client. En een interactie met de berichten inbox is nu ook al mogelijk. Je moet dus in de toekomst er rekening mee houden dat je e-mailbericht universeel moet zijn en ook zich als een kameleon moet gedragen. Een e-mail bedoelt voor een e-mailclient wordt beantwoord vanuit een sms-omgeving. Het wordt nog even wennen.

Daarnaast wordt de inbox steeds intelligenter. Google pionierde hier met Gmail als geen ander. E-mailberichten worden nu gesorteerd op relevantie door ze aan een prioritaire, dan wel een reclame inbox toe te vertrouwen. Of, op basis van de inhoud van de binnengekomen e-mail, wordt reclame getoond. Trendwatchers voorspellen dat op alle platformen en in e-mailclients inboxen intelligent gaan worden. Wil je een voorbeeld?

Jij stuurt een e-mail uit met een last-minute aanbieding naar de Costa Del Sol. De inbox graaft ineens de aanbiedingen van je concurrenten op, om ze samen met je bericht te presenteren. Iets om rekening mee te houden. Maar we lazen ook ergens over een intelligente inbox die weet dat je na het ontvangen van e-mail A meestal product X bestelt. Dus zal de e-mailclient al een standaardantwoord als response voorstellen. Je contact moet alleen nog maar op verzenden klikken. We kunnen nu al dromen van bangelijke conversiecijfers.

3 Het verwachtingspatroon wordt door automatisering ‘leading’

Een e-mail die helemaal beantwoordt aan het verwachtingspatroon van je contact krijgt automatisch meer respons. Dat is eigenlijk een gekend feit. Alleen maken we daar nog niet genoeg gebruik van. Want over het algemeen zijn vandaag e-mailmarketing platformen steeds stand-alone toepassingen die met lijsten gevoed moeten worden. De betere platformen bieden al koppelingen aan met standaard CRM-pakketten, maar vaak staat dit nog in de kinderschoenen.

Straks zijn die systemen standaard aan elkaar verankerd, samen met de verkoopsystemen van het bedrijf van de e-marketeer. En zo zal elke e-mail die buiten gaat automatisch gekalibreerd worden op maat van het contact. En vermits alle inboxen met elkaar verbonden zijn, kent een geïntegreerd systeem straks nog een extra element, de locatie waar je contact zich bevindt. Naar verkooppunten en aanbiedingen niet alleen van onschatbare waarde op vlak van het aanpassen van de aanbieding, maar ook van het moment van de aanbieding. In de toekomst zal dergelijke info zeker deel uitmaken van een opt-in formulier!

Daarnaast weet sales met een dergelijke koppeling meteen exact wie wanneer en waar je e-mail gelezen heeft. Want als een bericht relevant is, wordt het immers gelezen. En als een bericht gelezen wordt, dan krijgt het van de ISP die het afgeleverd heeft een groen vlaggetje. Hoe meer groene vlaggetjes je verzamelt, hoe groter de kans is dat je rechtstreeks naar de prioritaire inbox mag. Het is dus zeker een trend om nu al in het achterhoofd te houden. Hoe sneller je een koppeling hebt, hoe harder je voorloopt op de con-collega’s!

jan 9, 2015Ann Flipkens
Previous storyVijf ideeën om te stelenNext storyDoe eens gek met je nieuwsbrief in 7 stappen
Home 3 megatrends in e-mailmarketing om in het oog te houden!
6 jaar geleden Design, E-mailmarketing, Mobile, Personalisatie, Strategie, Trends613
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-commerce, List Building, Strategie, Targeting

Streef naar de perfecte match

De perceptie die een e-mailcontact over je e-marketing heeft, is een belangrijk aspect. Als hij de meerwaarde van je e-mailberichten inziet, dan volgt de conversie vanzelf. Als het contact zich bedrogen voelt, dan krijg je dat nog moeilijk rechtgezet. dec 21, 2012Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, Strategie, Trends

Een beetje zwarte humor in 6 stappen

E-mailmarketing moet niet altijd bloedserieus zijn. Een vette knipoog blijft soms wat langer hangen dan een droge zakelijke tekst. Je kan kiezen voor een openlijke grap… okt 15, 2015Michelle Dassen

Cases, Events, List Building

Flexmail presentatie: Databaseverrijking in een multi channel omgeving

Op de 8ste editie van het E-mail Marketing Forum in hotel Le Meridien in Brussel heeft Flexmail de resultaten van een grootschalig databaseverrijkingsproject van één van haar klanten onthult. Bekijk hier de powerpointpresentatie en het verslag van de namiddag. nov 28, 2012Thomas Vangelooven

Events, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

“It’s a salesting”, wat?

“It’s a salesting”, wat? Nee, het blijkt geen typefout te zijn maar de essentie van Revenue Boulevard. Op 26 februari waren mijn collega’s sales en ik aanwezig op dé conferentie die de focus legt op de convergentie van sales en marketing. Helemaal klaar om onze activiteiten te laten samensmelten of toch om de nodige kennis […]

Content, Design

Nog meer tips voor een geslaagde call-to-action

De verwoording van je call-to-action en de locatie van de knop hebben een behoorlijke impact op het gedrag van de abonnee. In dit artikel ontdekt je nog twee peilers voor een doeltreffende call-to-action.  aug 3, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing

Vernieuwd in Flexmail :: Contacten importeren met een vingerknip

Vaak start e-marketing met het importeren van e-mailadressen. En soms wordt een e-mailadres niet één keer, maar verschillende keren aangeboden. En bestanden kunnen vaak een andere herkomst en dus ook een afwijkende structuur hebben. Genoeg stof om een nachtmerrie te voor de e-marketeer te regisseren. sep 17, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Mobile, Tips, Trends

E-mailmarketing start aan de kassa!

We vinden het doodnormaal als we via een webshop een product kopen, er na het verwerken van het winkelkarretjes, een uitwisseling van e-mails start. Waarom dat principe niet overplanten naar de klassieke winkel? sep 6, 2013Michelle Dassen

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Mobile, Tips

Smartwatches en e-mailmarketing, dat is even aanpassen

Met de Apple Watches die stilaan in grote getale onze richting uitkomen, staan de draagbare devices langzaam maar zeker ook op de agenda van de e-marketeer. Want alles wordt weer een tikkeltje anders. En het is beter om hier op voorbereid te zijn. mei 13, 2015Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail