Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

5 elementen die je in 2015 best uit je e-mailmarketing strategie laat vallen

Net als alle online communicatiekanalen heeft ook e-mailmarketing de laatste jaren een grote evolutie ondergaan. Contacten gaan anders om met hun inbox dan vijf jaar geleden, en ook de inhoud van e-mailberichten is sterk veranderd.email-marketing-resolutions-2015

Onze helpdesk medewerkers krijgen dagelijks een unieke inkijk op de inhoud en de resultaten van honderden e-mailberichten. In deze lijst vind je de 5 meest belangrijke elementen die je in 2015 best vermijdt in jouw e-mailmarketing strategie.

1. Slecht gekozen verzendinformatie

Het succes van jouw e-mailmarketing hangt af van één element: je contacten die al dan niet je e-mailbericht openen. Hoogstwaarschijnlijk is jouw bericht maar één van de vele berichten die je contact in zijn of haar inbox ontvangt. Je kan dus maar best opvallen.

De keuze om een bericht al dan niet te openen, hangt af van slechts enkele elementen: herkenbaarheid en relevantie. Je contact moet weten wie de afzender van je campagne is, en waarover het gaat. Als hij of zij denkt dat je mail niet interessant genoeg is, wordt hij al verwijderd nog voor de inhoud van je mail je contact heeft kunnen overtuigen.

Gebruik dus nooit een no-reply adres als afzender van je bericht. Contacten willen het gevoel krijgen dat er naar hen geluisterd wordt. Met een no-reply adres toon je hen dat reacties eigenlijk niet geapprecieerd worden. Ga voor een duidelijk herkenbaar e-mailadres, liefst zelfs van een contactpersoon die ze kennen. Dit kan bijvoorbeeld een bedrijfsleider of misschien zelfs een supportmedewerker zijn.

Ook je onderwerpregel heeft aandacht nodig. Niets is zo saai als “Nieuwsbrief januari 2015”. Geef duidelijk de meerwaarde van je bericht aan, en prikkel de nieuwsgierigheid.

2. Ondoordachte inhoud van je berichten

Om zo veel mogelijk resultaat uit je e-mailmarketing te halen, moeten je e-mailberichten aan je doelpubliek zijn aangepast. Al te vaak zijn we e-mailberichten voorbijkomen die veel te lang zijn, veel te veel tekst bevatten of enkel uit afbeeldingen bestaan. Leg dus volgende lijst eens langs jouw e-mailbericht, en kijk waar je kan verbeteren.

Mijn e-mailbericht bestaat uit één grote afbeelding: We begrijpen dat je graag volledige creatieve vrijheid hebt bij het maken van je bericht. Toch voorzie je best een mooi evenwicht tussen tekst en afbeeldingen in je berichten. Niet alleen de spamfilters worden daar blij van, ook je contacten zullen je dankbaar zijn. Bepaalde e-mail clients schakelen namelijk standaard alle afbeeldingen uit in een bericht, en je contacten moeten de afbeelding downloaden om je bericht te kunnen zien. Niet elk contact doet die moeite.

Mijn linken zitten verstopt in mijn tekst: Een contact heeft slechts 8 seconden nodig om te beslissen of hij je bericht volledig zal lezen of niet. Je zorgt dus best dat je e-mailbericht genoeg elementen bevat waarop het oog van je contact valt. Maak je titels groot genoeg, en laat je linken duidelijk opvallen door ze genoeg lay-out en witruimte te geven. Door ook de tekst van je link af te stemmen op je contact, weet hij of zij beter wat er gebeurt na het doorklikken. Ga dus voor “Bestel nu en ontvang 10% korting” in plaats van een onduidelijke “Lees meer”.

Mijn linken verwijzen allemaal naar de homepagina van mijn website: Er is niets zo vervelend voor je contact dan zelf op zoek te moeten gaan naar de juiste informatie. Hij heeft de informatie in je e-mailbericht gelezen en heeft duidelijk interesse getoond door op de link te klikken, om vervolgens op de homepagina te belanden. Zorg dus dat je linken altijd doorverwijzen naar de juiste informatie of de juiste producten.

3. Te lange e-mailberichten

Zorg er ook voor dat je e-mailberichten niet te lang zijn. De informatie bovenaan je e-mailbericht wordt altijd het meest bekeken. Het is dus belangrijk dat je snel to the point komt. Eén alinea per artikel is doorgaans genoeg om de interesse te wekken, waarna je hen een mooie call to action presenteert. Zo kunnen ze de rest van het artikel op je website lezen. Hoe meer mogelijkheden tot doorklikken je voorziet in je bericht, hoe meer je ook te weten kan komen over de interesses van je contacten.

Bekijk ook eens hoeveel artikels je per nieuwsbrief gebruikt. 5 artikels is doorgaans genoeg, beginnend met het meest interessante. Gebruik je meer artikels, dan is het misschien interessant om je lange nieuwsbrief op te splitsen in twee kortere nieuwsbrieven. Zo krijgen de artikels die in je lange versie helemaal onderaan stonden terug meer aandacht.

4. Geen inschrijfformulier op je website

Om succes te boeken met je e-mailmarketing is het belangrijk dat je op een regelmatige basis nieuwe contacten verzamelt. Je websitebezoekers zijn daarbij je meest interessante doelpubliek: ze zijn al geïnteresseerd, anders waren ze niet op je website beland. Zorg dat je deze waardevolle contacten meteen kan vangen in je mailinglijst door een inschrijfformulier te voorzien op je website en op je blog, zodat je hen nadien verder kan opvolgen. In deze aflevering van Flexmail TV delen we alvast onze beste tips voor jouw inschrijfformulier.

5. Geen e-mail authenticatie

Ook spammers hebben de afgelopen jaren niet stilgezeten. Ook voor legitieme e-mailmarketeers zijn dergelijke illegale praktijken een plaag. Spamfilters treden dan wel harder op, maar ook de legitieme mails verdwijnen vaker bij ‘ongewenste mail’. Natuurlijk hebben we daarvoor ook een oplossing voorzien: E-mail Authenticatie.

E-mail authenticatie heeft als primair doel het voorkomen van misbruik (spoofing, phishing) en het betrouwbaar vaststellen van de verantwoordelijke voor de verzending van een e-mailbericht. Door het toevoegen van bepaalde records aan je domeinconfiguratie kan je de afleverbaarheid van je e-mailberichten gevoelig verhogen.

Wil je dit ook inzetten voor jouw Flexmail account? Volg dan de drie eenvoudige stappen onder Home > Instellingen > E-mail Authenticatie.

jan 20, 2015Michelle Dassen
Previous storyDoe eens gek met je nieuwsbrief in 7 stappenNext storyGouden medaille voor e-mail volgens Amerikaans onderzoek
Home 5 elementen die je in 2015 best uit je e-mailmarketing strategie laat vallen
8 jaar geleden Content, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Tips2,349
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Thema-mailings

Ben jij klaar voor de eindejaarsfeesten?

De eindejaarsfeesten komen stilaan in het vizier. Dat betekent een drukke periode voor e-marketeers die de juiste promotie nog op de juiste plek willen krijgen. In deze blog geven we je een aantal tips mee om er het beste van te maken. nov 9, 2011Michelle Dassen

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips, Trends

Vijf misverstanden over video in e-mailberichten

Met de komst van HTML 5 ging de wereld van de e-mailmarketing langzaam maar zeker open voor video. Recent onderzoek wijst uit dat bewegend beeld de conversie ratio’s alleen maar ten goede komen. Toch leven er over het meegeven van video in e-mail behoorlijk wat misverstanden. nov 30, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Let als e-marketeer op je reputatie!

Spam en e-mail zijn helaas onlosmakelijk met mekaar verbonden.  Zelfs in die mate dat veel marketeers steeds meer moeite hebben om hun e-mail communicatie in de inbox van de bestemmeling te krijgen. In dat kat en muis spel tussen de e-marketeer en de reguliere spammer hebben reeds menige technieken het licht gezien. Je kan er […]

Content, E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Doe soms ook eens normaal

Waardevolle en relevante content moet niet altijd verwijzen naar het volstoppen van je e-mail met aanbiedingen en promoties. Om het vertrouwen van de abonnee te winnen én te behouden, is afwisseling tussen commerciële en non-commerciële content een must. Met andere woorden: doe soms ook eens normaal.  sep 2, 2011Michelle Dassen

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

Het belang van een goed kapstokbeleid

In e-mailmarketing is het belangrijk om de aandacht van de lezer te trekken. Om je boodschap te lezen. Liefst zo gedetailleerd mogelijk. Maar we beseffen maar al te goed dat we die aandacht moeten delen met met de vruchten van andere e-marketeers. Daarom moeten we er ook rekening mee houden dat we soms het met […]

Opmerkelijk: ruim 4 op 10 opent een spam e-mail!

Een onderzoek dat het Amerikaanse MAAWG – Messaging Anti-Abuse Working Group – in Noord Amerika en Europa liet uitvoeren kwam tot deze opmerkelijke vasstelling. Van de bevraagde internauten gaf 43 procent aan dat ze een e-mailbericht waarvan ze zagen dat het spam was toch openden. apr 2, 2010Michelle Dassen

Reporting, Strategie, Testing, Tips

Het verband tussen een doorklikker en een uitschrijver

De ratio’s die je e-mailmarketingplatform levert, zijn geen trofeeën om in de kast te zetten. Neen, het zijn handige werkinstrumenten die je – mits een juiste inzet – het nodige voordeel kunnen opleveren. mrt 28, 2014Ann Flipkens

Geblokkeerde beelden in e-mail blijven afknappers

Geblokkeerde beelden blijven een pijnpunt voor e-mailmarketeers. Volgens een onderzoek van MarketingSherpa verschijnen slechts 33 procent van de foto’s bij het simpelweg openen van een e-mail. In 2006 was dat nog 55 procent. sep 29, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail