Heb jij al goede voornemens gemaakt voor 2014? Misschien wil je wat eerder gaan slapen, stoppen met roken of gezonder gaan leven. Maar laat ons eerlijk zijn, elk jaar houden de meeste goede voornemers maar enkele weken (dagen?) stand.
Je levensstijl aanpassen is misschien een zware klus, maar het is een stuk gemakkelijker om goede voornemens voor je e-mailmarketing vol te houden! Hieronder vind je onze selectie.
1. Krijg je mailinglijst in vorm!
Hopelijk heb je tijdens 2013 hard gewerkt om nieuwe contacten te verzamelen. Maar evalueer je je inschrijfproces ook? En wat doe je dan nadien met die contacten?
Begin 2014 met een gezonde mailinglijst en let op de volgende punten:
Plaats inactieve contacten op een aparte lijst. Zo kan je speciale promoties of berichten sturen naar je meest actieve lezers.
Optimaliseer je inschrijfproces. Zoek uit of het inschrijfformulier op je website verleidelijk genoeg is. Stuur je al een welkomstbericht naar je contacten? Uit onderzoek blijkt dat een welkomstbericht tot 70% hogere open ratio’s behaalt dan gewone berichten. Zorg dat het eerste bericht dat je contacten van je krijgen meteen een knaller is!
Zoek uit wat je contacten interessant vinden. Op welk soort artikels klikten je contacten het meest door in je campagnes van het afgelopen jaar? Zo kan je je content voor volgend jaar bijsturen, of je contacten segmenteren op basis van interesse.
2. Voorkom stress situaties
Veel marketeers stressen wanneer het weer tijd is om een nieuwsbrief uit te sturen. Een goede voorbereiding is hier de sleutel. Voorkom toekomstige stressmomenten door een soort content kalender te maken. Dit hoeft helemaal niet iets geavanceerd te zijn en je kan hier zo ver in gaan als je zelf wil. Houd een notitieblokje bij, een word document of een lijstje in je telefoon.
Wanneer je dan de volgende keer een vlaag van inspiratie krijgt, schrijf je dat op je lijst. Krijg je een vraag van een klant? Misschien is dat wel interessant voor een blogartikel! Je kan ook per maand een aantal thema’s inplannen. Zo hoef je niet beginnen zoeken naar een onderwerp wanneer het weer tijd is om je nieuwsbrief te schrijven.
Als je een stap verder wil gaan, kan je ook werken met een kalender. Door je nieuwsbriefmomenten en content in te plannen hou je een beter overzicht. Bovendien kan je gemakkelijk inspelen op feestdagen en speciale momenten voor je bedrijf. Vergeet ook niet je testmomenten in te plannen!
3. Ga voor een persoonlijke band met je contacten
Wees dankbaar voor elk e-mailadres dat op je mailinglijst komt. Je contacten geven je een directe verbinding om met hen in contact te treden. Maak het voor hen dan ook de moeite waard. Met behulp van personalisatie kan je een unieke ervaring creëren.
Ga verder dan hen enkel aan te spreken met hun voornaam. Je kan inspelen op hun koop- en klikgedrag, interesses, kenmerken,… Verkoop je bijvoorbeeld wijn, stuur je klanten dan een recept dat goed bij hun aangekochte wijn past.
4. Wees trendgericht en optimaliseer je bericht voor mobile
De verkoop van smartphones en tablets neemt alleen maar toe. Wanneer ze in de wachtkamer zitten, of staan aan te schuiven in de supermarkt, nemen ze al snel hun smartphone erbij om de tijd te doden. Dit betekent dat je contacten dus ook veel vaker met hun inbox bezig zijn. Wanneer je contacten switchen tussen je website, social media en je e-mailbericht, moeten ze overal gemakkelijk hun informatie kunnen halen.
Pas je e-mailberichten dus ook aan. Met behulp van het responsive design van de Smart Builder creëer je gemakkelijk e-mailberichten met een desktop en een mobiele versie.
5. Leer eens iets nieuws.
Ga tijdens een vrij uurtje eens op zoek naar nieuwe input voor je e-mailcampagnes. Leer uit de nieuwsbrieven van je concurrenten. Ga op (e-mailmarketing) blogs op zoek naar inspiratie. Neem deel aan een evenement of een webinar. Zoek naar nieuwe ideeën voor je e-mailcommunicatie en naar manieren om je contacten eens extra in de watten te leggen.
Heb jij al voornemens gemaakt? Ben je van plan om een van de bovenstaande toe te passen? Of heb je er andere? Laat het ons weten in de commentaren!