Nu in deze dagen de wereld van de digitale marketing zich vooral bekreunt over wat een correcte opt-in is, verbaast het Amerikaanse Epsilon ons met een ander cijfer. Ruim 65 procent van je lezers schrijft zich zomaar uit.

Impuls
Hieruit zou men kunnen afleiden dat het inschrijven op nieuwsbrief eerder een impuls reactie is. Ik ben hier nu toch en straks weet ik de website niet terug te vinden. Inschrijven dan maar, zo word ik regelmatig op de hoogte gehouden. Totdat de internaut beseft dat het toch niet zijn of haar ‘cup of tea’ is. Of dat de frequentie van de digitale post misschien de irritatiegrens bereikt heeft.
Nadenken
Vandaar dat het toch belangrijk is dat je de toekomstige lezer bij het inschrijven duidelijk laat zien wat hij of zij mag verwachten. Dat voorkomt ontgoochelingen. Aan de zijde van de lezer, maar ook aan de zijde van de e-marketeer. Want je bent minstens heel even onterecht blij geweest met het succes van je nieuwsbrief. Overigens toonde hetzelfde onderzoek aan dat Aziatische internauten trouwer zijn. Daar schrijft slechts 35% zich regelmatig uit. Ofwel zijn ze een trouwer publiek, ofwel denken ze wat meer na vòòr ze inschrijven.