Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

7 leerpunten om een e-mailbericht performant te maken

E-mailmarketing werkt altijd. Zolang je maar genoeg berichten verspreidt, krijg je toch steeds conversie. Maar dat is het verkeerde uitgangspunt. Elk adres waar je bericht binnenvalt, zou een grote kans op succes moeten betekenen. En dat doe je niet met standaardberichten, wel met doordachte communicatie. Vandaag geven we 7 tips weg om een gewoon bericht naar een hoger niveau te tillen.
caravan
1 Het logo in de linker bovenhoek is een goede start. De herkenbaarheid voor de van links naar rechts lezende mens. Maar voor wie niet bekend is met dit evenement, is het logo een zoekplaatje. Ja, je moet spaarzaam zijn met afbeeldingen, want spamfilters zijn daar zo gevoelig voor. Maar je mag jezelf niet tekort doen. Een sfeer scheppende foto, zoals overigens perfect ingelast in de landingspagina (zie afbeelding 2) had hier op haar plaats geweest. Eén goed uitgekozen plaatje kan duizend woorden vervangen.

2 Een datum maakt het zo ambtelijk. Het laat je bericht te veel op een droge brief lijken. Als we de actie een beetje spannend willen laten zijn, dan moeten we het anders aanpakken. De datum, daar zorgt de e-mailclient al voor. En het geeft de lezer ook een beetje een schuldgevoel als hij of zij het bericht pas enkele dagen later leest! Een bericht moet je tijdloos maken, tenzij een Call To Action, die mag gerust een versheid datum bevatten!

3 Eigenlijk zou je databank zodanig gediversifieerd moeten zijn dat weet wie Nederlands en wie Frans spreekt. Zo een keuzemoment kan je dan de lezer besparen. Want zo speel je niet maximaal in op de enkele seconden aandacht die je van de lezer krijgt. Als je toch geen andere keuze hebt, waarom dan er niet een link ondersteken die de lezer naar de volgende paragraaf laat springen.

4 Content is een belangrijk onderdeel in je verhaal. Ga er niet van uit dat iedereen die dit bericht ontvangt ook exact weet wat je evenement te bieden heeft. Want er is allicht meer dan alleen die caravans en motorhomes. Beperk je niet tot de korte samenvatting, maar geef een opsomming. Het is tevens gemakkelijker om snel te scannen met de ogen. Bovendien ga je eventueel geïnteresseerden in de randactiviteiten gemakkelijker kunnen overtuigen om in te gaan op het aanbod.

5 De CTA moet opvallen. Nu is het eenvoudige zin in de al even sobere body van je e-mailbericht. De elementen die in een CTA moeten zitten zijn evenwel aanwezig: een doorklik en een te verdienen korting. Maar grafisch is ze niet ondersteund. Had je dit opgelost met hetzelfde type knop als op de landingspagina, het zou niet alleen meer opvallen, het zou ook meer conversie geven!

6 De praktische info die voor een klassieke bezoeker nog het meest van belang is, mag afgescheiden worden van het gewone bericht. Een ander lay-out element en eventueel een link naar een kaart op google maps zou niet alleen een frisser uitzicht geven maar ook tot conversie leiden. Want de doorklik naar de website zou dan pas opvallen. Ook opletten dat de doorklik in het Nederlandstalige gedeelte ook ineens naar de dito versie van de website springt. Elke klik die je kan uitsparen rendeert!

7 Hier zijn we op de grens gekomen tussen twee taalversies. Alleen is er visueel niets te zien. Noch het logo, nog de datum – hoewel we die liever niet zagen – worden herhaald. Voor wie aan het door scrollen is om de andere taalversie te zien, wordt hier geen kapstok voor het oog aangeboden. Een header herhalen geeft de lezer ook het gevoel in het volgende bericht gevallen te zijn. En dat betekent tijdswinst voor die lezer. Maar ook voor jou als afzender. Want een gehaaste internaut, die geeft op zo een momenten al snel op…

caravan

sep 23, 2014Ann Flipkens
Previous storyZeven strategieën om een blooper te verzachtenNext storyHeb jij de basics van e-mailmarketing onder de knie?
Home 7 leerpunten om een e-mailbericht performant te maken
8 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips107
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design

Leer hier hoe je een stap voor kan zijn op de e-mail cliënt

Vele bedrijven gebruiken e-mailmarketing als een middel om brand awareness te creëren. Ze beseffen dat een consequent design voor al hun communicatiekanalen helpt om dat te realiseren. Een goede reflex, maar je bent er zeker al achter gekomen dat een website design een hele andere oefening is dan het ontwerpen van een e-mailcampagne.  jul 20, […]

Tips, Trends

Trends in e-mailmarketing

E-mailmarketing draait altijd op het scherp van de snede. Het is een relatief modern marketinginstrument dat ook nog eens via snel evoluerende dragers verspreid wordt. jan 29, 2014Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Marketing automation, Wetgeving

Ontvang hem hier: E-mail barometer 2016 – 2017 E-mail Barometer 2016 - 2017

E-mail Barometer 2016 – 2017 Wat is er slimmer dan e-mail marketeers aan het woord laten over e-mailmarketing anno 2016-2017? Flexmail interviewde marketeers over hun gebruik van e-mailmarketing en kon op basis hiervan een E-mail Barometer opstellen voor het jaar 2016. Wat zijn hun tips, waar lopen ze tegenop maar vooral wat kan nog beter? […]

Wetgeving

E-mailmarketing in Nederland: een checklijst

Voor onze klanten in Nederland veranderen vanaf 1 januari de spelregels voor e-mailmarketing. In de nieuwe Code E-mail wordt er een waslijst van do’s en don’ts opgesomd. Maar welke grote veranderingen staan er nu concreet voor de e-mailmarketeer op stapel? dec 9, 2011Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Tips, Trends

E-mailmarketing in 2020 Onze voorspellingen voor hét kanaal voor de toekomst

E-mailmarketing wordt vaak bestempeld als een kanaal dat met uitsterven bedreigd is, maar keer op keer heeft e-mail bewezen een kanaal te zijn met een hoge ROI dat een centrale plaats in de marketingmix verdient. In een van de keynotes tijdens het Feweb Congress in december 2016 deelden we onze voorspellingen voor e-mail marketing in […]

E-mailmarketing, List Building, Social media

Facebook als bron van nieuwe contacten

Het aanvullen van je e-marketinglijsten met nieuwe contacten is een kunst. Elke bron die je kunt aanboren is mooi meegenomen. Het lijkt misschien een tikkeltje bizar, maar ook Facebook kan je hierbij goed van dienst zijn. apr 10, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing

Alleen vandaag kopen zonder BTW!

Een onderwerpregel van een promotioneel e-mailbericht dat in onze inbox viel. Een postorder bedrijf probeert op deze wijze mij te verleiden om opnieuw een aankoop te verrichten. Hebben ze hun huiswerk goed gemaakt? sep 24, 2010Ann Flipkens

Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing

Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap

E-mailmarketing is een belangrijke bron voor winkelketens om klanten naar de (web-)winkel te lokken. Eerder gaven we al een voorbeeld van Hunkemöller. Vandaag gaan we dieper in op de do’s en dont’s aan de hand van een e-mailcampagne van Yukka. mrt 25, 2011Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail