Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Thema-mailings, Tips

7 tips voor een perfect online kerstkaartje

Het koud winterweer is terug in ons land, de dagen worden korter en de kerstverlichting wordt binnenkort weer uit de dozen gehaald. Eerst passeert de Sint nog even en voordat je het weet, staan de feestdagen weer voor de deur. Dit betekent ook dat de tijd van het jaar is aangebroken om kerstkaartjes te sturen.

Deze gezellige periode is voor de e-marketeer het startschot om online kerstkaartjes voor te bereiden. De traditionele kerstkaartjes worden tegenwoordig meer en meer vervangen door e-cards, maar een perfect kerstkaartje is niet vanzelfsprekend en ook hieraan moet voldoende aandacht besteed worden. Wordt het meer een zakelijke kerstkaart? Ga je een actie verbinden aan je bericht? Ontvangt iedereen het identieke kaartje? Een aantal vragen waarover je best nadenkt vooraleer je aan de slag gaat. Graag geven wij je enkele tips mee om het perfect kerstkaartje te versturen.

1 Bezint eer ge begint.

Een volle agenda, een drukke planning en het is opeens december. Met gevolg dat je net op tijd een simpel kerstkaartje verzendt. Uiteraard de gemakkelijkste weg, maar daarom niet de beste. Plan daarom ook het opmaken van je kerstkaartje of kerstcampagne tijdig in zodat je ook hieruit de maximale conversie kan halen. Ga je een simpel kerstkaartje sturen of wil je tijdens de kerstperiode uitspringen in de overvolle mailbox? Een slimme marketeer gaat voor de tweede optie en dan staat je campagne best begin december op punt.

2. Analyseer en leer.

Het is waarschijnlijk niet de eerste keer dat je een kerstkaart uitstuurt. Haal je rapporten van je vorige kerstkaarten erbij en identificeer de meest populaire kaarten. Bovendien is er niets mis mee om even te piepen bij de concurrenten. Hoe ziet hun kerstkaart eruit? Doen zij een speciale actie? Zo ben je op de hoogte van je concurrenten. Dit wil niet zeggen dat je blindweg gaat kopiëren maar het dient enkel als inspiratiebron voor nieuwe ideeën.

3. Creëer een goede balans tussen afbeeldingen en tekst.

Vaak zien we bedrijven een mooi kerstbericht opstellen dat enkel uit één afbeelding bestaat. Zonde als je weet dat spamfilters hier moeite mee hebben. Zorg daarom dat de afbeeldingen in je bericht telkens je tekst te ondersteunen. Uiteindelijk moet de boodschap ook klaar en helder zijn zonder afbeeldingen.

4. Wees creatief!

Je bent waarschijnlijk niet de enige marketeer die zijn klanten een kerstkaartje stuurt. Wees daarom zo creatief mogelijk zodat ook jij tussen de honderden kerstkaartjes opvalt. Niet enkel tijdens de kerstperiode moet je verassend uit de hoek komen maar denk ook aan andere dagen die niet meteen voor de hand liggend zijn zoals Halloween, Valentijn of moederdag.Als jij als enige gebruik maakt van deze ’niet voor de hand liggende feestdag’ dan garanderen we je dat je zeker zal opvallen in de mailbox. Creativiteit werkt nu eenmaal.

5. Integreer met social media.

We kunnen er in anno 2015 niet omheen: het social media gebruik. Maak daarom ook je berichten toegankelijk op je verschillende social media kanalen. Je klanten die tijdens deze periode wat afwezig zijn in hun mailbox ontvangen zo toch jouw bericht.

6. Overtuig ook de last- minute shoppers!

De kerstperiode is vaak de meest winstgevende periode van het jaar voor online shops. Elk jaar zijn er wel mensen die enkele dagen voor kerst nog dringend op zoek zijn naar kerstcadeautjes. Probeer, als je over een webshop beschikt uiteraard, deze last –minute shoppers binnen te halen. Hoe? Simpel. Geef duidelijk aan tot welke datum hun pakje nog op tijd aankomt want daar draait het uiteindelijk om. Zo geef jij hen een zeker gevoel dat hun bestelling nog tijdig in huis is én dat kan wel eens de doorslag zijn om voor jou te kiezen.

7. Last but not least: A/B Testing

Twijfel je nog over het onderwerpregel van je bericht? Weet je niet welke afbeelding je best kan gebruiken? Vermijd dit en zorg ervoor dat je met een zeker gevoel je bericht kan uitsturen door A/B testing te hanteren. Je bericht wordt als test naar een groep contacten – de grootte bepaal je zelf –verstuurd. Vervolgens wordt de winnende versie verstuurd naar al je contacten. Geen twijfels meer want je hebt het getest!

Een voorbeeld om van te leren…

Tiffany & Co kiest voor een traditioneel kerstbericht, met een persoonlijke touch. Een kort, duidelijk en bondig bericht want meer moet het ook niet zijn.

tiffany_xmasA. Ze hebben hun huisstijl verwerkt in hun bericht. Verder proberen ze het gevoel te creëren dat je reeds op hun website bent. Kortom, de contacten komen in een vertrouwde omgeving terecht en gaan zich geen vragen stellen wie de afzender is.

B. A very Tiffany Holiday! Ze wensen hun klanten op een originele manier fijne feestdagen toe.

C. Hierna een belangrijke boodschap voor de last-minute shoppers. Ze geven duidelijk aan tot wanneer je het cadeautje nog op tijd in huis kan hebben.

D. Tot slot maken ze een goede balans tussen afbeeldingen en tekst. Ook zonder deze krans van cadeautjes komt de boodschap correct over.

Dus als jij aan de slag gaat, vergeet niet om..

– Jouw huisstijl te verwerken in je kerstkaart zodat het zeker duidelijk is wie de afzender is.
– een persoonlijke touch toe te voegen aan je bericht.
– je trouwe klanten te bedanken voor hun vertrouwen in je bedrijf.
– een leuke actie te koppelen aan je bericht zodat het niet enkel een kerstkaartje is.

Neem alvast een kijkje in je account bij de kersttemplates of op onze Pinterest-pagina om inspiratie op te doen!

nov 30, 2015Alessia Cucciarre
Previous storyFlexmail behaalt zilver voor de Best performing Belgian tool AwardNext storyThe ultimate Christmas email marketing checklist
Home 7 tips voor een perfect online kerstkaartje
7 jaar geleden Cases, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Thema-mailings, Tips357
Alessia Cucciarre
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, List Building

E-mail als start van een gesprek

Automatisch gegenereerde e-mails krijgen vaak als afzender een e-mailadres mee in de vorm van ‘noreply@xyz.com’. Reageren wordt blijkbaar soms niet op prijs gesteld. jul 17, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Inspiratie!, Trends

Ontvanger triggert e-mailmarketing

Het jaar loopt weer stilaan naar haar einde. Hoewel er op het vlak van e-mailmarketing net omwille van dat jaareinde, nog drukke dagen te wachten staan, sijpelen nu al de eerste trendlijstjes en voorspellingen omtrent de toekomst van e-mailmarketing binnen. We filteren ze op haalbaarheid en zullen de komende weken de opmerkelijkste visies brengen. nov […]

Personalisatie, Targeting

Personaliseer je nieuwsbrieven met Contact Related Content

Dankzij een nieuwe functie van Flexmail kan je de één-op-ééncommunicatie met je klanten nog verder uitbouwen. De consument van vandaag wordt graag op zijn wenken bediend. Hij wil niet zoek geraken in hopen informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je hem écht relevante content aanbiedt op een dienblaadje. feb 27, 2012Thomas Vangelooven

Strategie, Tips

Kassa, CRM en dan e-mailmarketing

Neen, het is geen opdracht voor een televisiespelletje. Het is evenmin een woordspel. Het is wel een mogelijke benadering voor e-mailmarketing. mei 10, 2013Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Strategie

Een goede landingspagina vergt een goed recept!

Het is niet moeilijk om over de juiste e-marketing instrumenten te beschikken. Advertentie platformen van het type ‘betaal per klik’ en e-mail platformen hebben uiteindelijk maar één doel: actie genereren bij de prospecten en de klanten. Doorklikken naar schitterende aanbiedingen, aanvullende informatie op de website of een landingspagina om er maar enkele te noemen. jan […]

Warning: Haïti spam!

Spam is een dagelijkse pest voor e-mailmarketeers. Terwijl talrijke mensen lijden onder de gevolgen van de aardbeving in Haïti, maken computercriminelen gebruik (lees: misbruik) van de situatie om via grootschalig verspreide e-mails geld te vragen voor de slachtoffers van de ramp. Het gestorte geld komt natuurlijk nooit terecht in Haïti, wel in de zakken van […]

Afleverbaarheid

Dek je in tegen cybercrime met e-mail authenticatie

Cybercrime zit jammer genoeg in de lift. Spamfilters zijn wel alerter dan vroeger, maar de malafide verzenders hebben intussen ook niet stilgezeten. Wat kan je als e-marketeer doen om je betrouwbare mails bij de abonnees te laten belanden? nov 30, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Reporting

Even enkele definities opfrissen

Elk goed e-mailplatform levert na het versturen van een e-marketing campagne een reeks gegevens terug in de vorm van ‘bounces’, ‘open rates’ en nog meer dergelijke parameters. Iedereen weet wel ongeveer wat deze inhouden, maar als je even rond vraagt krijg je toch overal een net weer een andere definitie te horen. We zetten het […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail