Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

In 8 stappen van offline naar online klantencommunicatie

Iedere winkel die zichzelf respecteert, heeft een klantenkaart. Menig damesportefeuille puilt er van uit. Zo heeft het prestigieuze ‘Le Bon Marché’ in Parijs ook haar klantenkaart. Geheel en al offline. Maar met de eerste e-mail ter verwelkoming wordt er al gewerkt om de klant online actief te krijgen.

bonmarchéWant dat is uiteraard ook een strategie. Klanten die je in levende lijve ontmoet naar de wereld van het internet te trekken. En daar kom je vrijelijk in het speelveld van de e-mailmarketing terecht. De nieuwe klant krijgt bij zijn aankoop aan de kassa in de winkel een klantenkaart aangeboden. Met de boodschap dat het niet nodig is om de kaart mee te brengen naar de winkel, eens men ingelogd is op de klantenruimte op de website. Tegelijkertijd wordt daar het verhaal verteld dat deze kaart bijzonder handig is om bestellingen te doen via internet.

Want daar zijn een aantal voordelen aan verbonden. In deze specifieke case is het een bewuste zet. Heel wat klanten van Le Bon Marché komen immers maar af en toe in Parijs. Tegen thuiskomst staat de welkomstboodschap mooi in de inbox te wachten.

1 Herkenbaarheid is een essentieel punt. Dus starten we netjes met het logo van de winkel. We komen er net vandaan, dus een ‘aha’-erlebnis is dan gemakkelijk te verkrijgen. Omdat de winkel nog een aparte afdeling voor kruidenierswaren bezit, wordt dat logo ineens mee in de verf gezet.

2 Vanaf nu spreken we niet meer van de winkel. Neen, we spreken van een geprivilegieerde ruimte met het getal 24 in de naam. De overgang van de winkel, naar de wereld van 24sèvres – de 24uurs economie – is perfect gemaakt. Uiteraard beginnen we hier dadelijk met het persoonlijk maken van het bericht. De naam van de klant samen met de al verdiende punten wordt hier als een label opgehoest. Een label dat in ieder bericht zal terugkeren.

3 Vermits het een welkomstbericht is, zetten we de voordelen nog eens op een rijtje. Het gebruik van het woordje ‘exclusief’ is meer dan overdadig. Dat heeft uiteraard te maken met de standing die de winkel er op nastreeft. Standing die uiteraard in het gebruikte taalregister van de e-mailberichten moet voorkomen. De voordelen worden én in tekst, én in beeld opgesomd. Door de visuele blokkenstructuur heeft men nu al de indruk op een website te surfen in plaats van een e-mailbericht.

4 Wat kan je met een punt uitrichten? Een goede vraag. Het antwoord wordt hier nog eens even schematisch voorgesteld. Niet dat dit veel nieuws aan de lezer brengt. Het is slechts een opstapje voor de volgende blok in het e-mailbericht.

5 Hier wordt de eerste keer de speciale digitale ruimte opgevoerd. Daar kan de klant zijn puntensaldo raadplegen. Een logische stap na de uitleg in punt vier. Maar er is nog veel meer. Daar is een berg informatie beschikbaar. Een magazine – ook hier weer exclusief – voor de lezer. Er wordt hier nog niet gesuggereerd om iets te kopen. Het is nu belangrijk om het nieuwe lid zo snel mogelijk aan zijn persoonlijke digitale ruimte te helpen.

6 Nu komen de aanbiedingen. Ook hier weer volgens het taalregister exclusief en op maat van de nieuwe klant. Exclusieve evenementen – kom daarom vaak kijken – met aangepaste aanbiedingen. En om het helemaal interessant te maken, krijgen de lezers een bonus van 50 punten. Wie het voorgaande goed gelezen heeft, die beseft maar al te goed wat de waarde van die punten is. Daarom is dit bericht ook met zorg opgesteld zodat de volgtijdelijkheid volledig klopt.

7 En uiteraard zijn er nieuwe voordelen, exclusief online. En zo is de opdracht volbracht. Als je online koopt, dan heb je nog een aantal extra voordelen die er voor zorgen dat digitaal kopen even aangenaam, zo niet aangenamer is dan je naar de winkel te begeven. En daar wilde Le Bon Marché haar klanten krijgen met dit welkomstbericht. Het spreekt vanzelf dat hier een samenspel speelt van de man of vrouw aan de kassa, de aanwezigheid van een correcte website en een goed opgebouwde e-mail. Het succes van e-mailmarketing is geen louter toeval, maar het gevolg van een doordachte strategie.

8 En uiteindelijk is er de klassieke afsluiter. Een contactadres, de sociale media en de kleine lettertjes over de privacy. Elke professioneel e-mailbericht sluit op die wijze af.

aug 28, 2015Ann Flipkens
Previous storyFlexmail TV: Hoe verstuur je gerichte en relevante e-mailcommunicatieNext storyEen geïntegreerde online en offline communicatie bij Nespresso
Home In 8 stappen van offline naar online klantencommunicatie
7 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends197
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing

Hoe groot is het bereik van e-mailmarketing?

Als bedrijf wil je natuurlijk zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken. E-mailmarketing is één van de vele tools die je inzet. Maar kan je bereiken wie je wil? jan 26, 2010Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

E-mailmarketing is oorlog voeren

Het is een straffe uitspraak die we ons graag permitteren. De aandacht krijgen van je e-mailcontact doe je niet in één klap. Conversie creëren is de volgende veldslag. In twaalf stappen legt het team van Flexmail je graag uit hoe je het best ten oorlog trekt. jan 8, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Rust je nieuwsbrief uit met de juiste artillerie

Het nieuwste werk van Flexmail is gearriveerd. We zijn ondertussen al aan aflevering 4 toegekomen. De ‘juiste artillerie’ is deze keer een boutade voor de ‘juiste grafische elementen’ om de aandacht van de lezer te trekken. En dat is zeker geen overbodigheid bij het opbouwen van je e-mailbericht. mei 7, 2013Ann Flipkens

List Building

Graag meer e-mailadressen aub!

Een kreet die je allicht zelf al meer dan een keer geslaakt hebt. Een goed renderende e-mailmarketing is natuurlijk afhankelijk van goede e-mailadressen. Maar hoe meer je er hebt, hoe beter de return is. Naast de klassieke plekjes om je e-mailadressen te verzamelen willen we vandaag graag een paar minder evidente werkwijzen meegeven. aug 20, […]

E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips

Een sprekend beeld voor je boodschap

Dit bericht van een telecomoperator  kregen we in onze inbox. De boodschap is eenvoudig, de wijze waarop ze gebracht werd was omgekeerd evenredig verrassend. dec 11, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, Privacy, Tips

Flexmail voert nieuwe Privacy Policy in voor nog meer garantie op privacy

Flexmail doet er alles aan om de veiligheid van de gegevens van haar gebruikers te waarborgen. Naast het dagdagelijks monitoren van systemen en processen hoort daar nu een nieuwe Password Policy bij. Omwille van deze nieuwe policy dien je eenmalig een nieuw paswoord in te stellen. Wil je de policy van je account nog verder […]

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie

Hiep Hiep Hoera

Hiep hiep hoera… jarig zijn is -in mijn wereld toch- altijd een feest! Deze week was het weer zover! Dat merkte ik niet enkel aan de smsjes, whatsappjes, facebookberichten maar ook aan de  fijne mails in mijn mailbox. Als e-mailmarketing expert zou ik mezelf niet zijn als ik daar niet met een kritisch oog naar […]

Cases, Content, E-mailmarketing, Events, Strategie, Thema-mailings, Tips

Wek de interesse voor je productlancering op met nieuwsbrieven

Wek jij al interesse op voor een product of dienst dat je in de toekomst lanceert? Nieuwsbrieven zijn een dankbaar kanaal om de aandacht van je publiek te trekken. Hier geeft Flexmail vijf strategieën mee die je publiek nieuwsgierig en enthousiast maken voor de lancering.  apr 20, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail