Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

In 8 stappen van offline naar online klantencommunicatie

Iedere winkel die zichzelf respecteert, heeft een klantenkaart. Menig damesportefeuille puilt er van uit. Zo heeft het prestigieuze ‘Le Bon Marché’ in Parijs ook haar klantenkaart. Geheel en al offline. Maar met de eerste e-mail ter verwelkoming wordt er al gewerkt om de klant online actief te krijgen.

bonmarchéWant dat is uiteraard ook een strategie. Klanten die je in levende lijve ontmoet naar de wereld van het internet te trekken. En daar kom je vrijelijk in het speelveld van de e-mailmarketing terecht. De nieuwe klant krijgt bij zijn aankoop aan de kassa in de winkel een klantenkaart aangeboden. Met de boodschap dat het niet nodig is om de kaart mee te brengen naar de winkel, eens men ingelogd is op de klantenruimte op de website. Tegelijkertijd wordt daar het verhaal verteld dat deze kaart bijzonder handig is om bestellingen te doen via internet.

Want daar zijn een aantal voordelen aan verbonden. In deze specifieke case is het een bewuste zet. Heel wat klanten van Le Bon Marché komen immers maar af en toe in Parijs. Tegen thuiskomst staat de welkomstboodschap mooi in de inbox te wachten.

1 Herkenbaarheid is een essentieel punt. Dus starten we netjes met het logo van de winkel. We komen er net vandaan, dus een ‘aha’-erlebnis is dan gemakkelijk te verkrijgen. Omdat de winkel nog een aparte afdeling voor kruidenierswaren bezit, wordt dat logo ineens mee in de verf gezet.

2 Vanaf nu spreken we niet meer van de winkel. Neen, we spreken van een geprivilegieerde ruimte met het getal 24 in de naam. De overgang van de winkel, naar de wereld van 24sèvres – de 24uurs economie – is perfect gemaakt. Uiteraard beginnen we hier dadelijk met het persoonlijk maken van het bericht. De naam van de klant samen met de al verdiende punten wordt hier als een label opgehoest. Een label dat in ieder bericht zal terugkeren.

3 Vermits het een welkomstbericht is, zetten we de voordelen nog eens op een rijtje. Het gebruik van het woordje ‘exclusief’ is meer dan overdadig. Dat heeft uiteraard te maken met de standing die de winkel er op nastreeft. Standing die uiteraard in het gebruikte taalregister van de e-mailberichten moet voorkomen. De voordelen worden én in tekst, én in beeld opgesomd. Door de visuele blokkenstructuur heeft men nu al de indruk op een website te surfen in plaats van een e-mailbericht.

4 Wat kan je met een punt uitrichten? Een goede vraag. Het antwoord wordt hier nog eens even schematisch voorgesteld. Niet dat dit veel nieuws aan de lezer brengt. Het is slechts een opstapje voor de volgende blok in het e-mailbericht.

5 Hier wordt de eerste keer de speciale digitale ruimte opgevoerd. Daar kan de klant zijn puntensaldo raadplegen. Een logische stap na de uitleg in punt vier. Maar er is nog veel meer. Daar is een berg informatie beschikbaar. Een magazine – ook hier weer exclusief – voor de lezer. Er wordt hier nog niet gesuggereerd om iets te kopen. Het is nu belangrijk om het nieuwe lid zo snel mogelijk aan zijn persoonlijke digitale ruimte te helpen.

6 Nu komen de aanbiedingen. Ook hier weer volgens het taalregister exclusief en op maat van de nieuwe klant. Exclusieve evenementen – kom daarom vaak kijken – met aangepaste aanbiedingen. En om het helemaal interessant te maken, krijgen de lezers een bonus van 50 punten. Wie het voorgaande goed gelezen heeft, die beseft maar al te goed wat de waarde van die punten is. Daarom is dit bericht ook met zorg opgesteld zodat de volgtijdelijkheid volledig klopt.

7 En uiteraard zijn er nieuwe voordelen, exclusief online. En zo is de opdracht volbracht. Als je online koopt, dan heb je nog een aantal extra voordelen die er voor zorgen dat digitaal kopen even aangenaam, zo niet aangenamer is dan je naar de winkel te begeven. En daar wilde Le Bon Marché haar klanten krijgen met dit welkomstbericht. Het spreekt vanzelf dat hier een samenspel speelt van de man of vrouw aan de kassa, de aanwezigheid van een correcte website en een goed opgebouwde e-mail. Het succes van e-mailmarketing is geen louter toeval, maar het gevolg van een doordachte strategie.

8 En uiteindelijk is er de klassieke afsluiter. Een contactadres, de sociale media en de kleine lettertjes over de privacy. Elke professioneel e-mailbericht sluit op die wijze af.

aug 28, 2015Ann Flipkens
Previous storyFlexmail TV: Hoe verstuur je gerichte en relevante e-mailcommunicatieNext storyEen geïntegreerde online en offline communicatie bij Nespresso
Home In 8 stappen van offline naar online klantencommunicatie
7 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends197
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Social media, Strategie, Tips

Vier denkstappen om je verjaardagsbericht naar een hoger niveau te tillen

Het is een beproefd recept dat perfect door automatische e-mail generatoren kan uitgevoerd worden. Je e-mailcontact op het juiste moment voorzien van een verjaardagsbericht kan soms wonderen doen. sep 30, 2014Ann Flipkens

List Building, Tips

Zet eens een banner!

We kunnen altijd nieuwe e-mailadressen gebruiken om onze e-mailcampagnes te voeden.  En daarvoor hebben we als goede e-marketeer reeds alle mogelijke middelen voor ingezet. Van een degelijk digitaal opt-in formulier tot manueel in te vullen formulieren aan het verkoopspunt. Maar heb je ooit al een banner geprobeerd? sep 12, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Met goede content kan je de oorlog winnen

Flexmail lanceerde haar derde werk in de strijd om de aandacht van de lezer. En met deze aflevering zijn we tot de essentie van e-marketing gekomen. Alleen met goed content kun je succesvol ten strijde trekken. mrt 28, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing

Wat is uw perceptie over e-mailmarketing?

Ook e-mailmarketing ontsnapt in een wankele economische toestand niet aan het grote budgettering spook. Gelukkig is de trend eerder groeiend van aard, maar een aantal Amerikaanse wetenschappers hebben in dit verband een aantal types van (e-)marketeers gedefinieerd. apr 15, 2010Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

E-mailmarketingtips voor kleine bedrijven en starters

MarketingProfs geeft een aantal eenvoudige e-mailmarketingtips voor kleine bedrijven die je nieuwsbrief een boost kunnen geven. Wij voegen intussen daad bij het woord. feb 10, 2012Ann Flipkens

Cases, Tips, Trends

Vervang de ‘No-Reply’ door een ‘mens van vlees en bloed’

Zo goed als elke e-mail die uit een e-marketingcampagne is opgestart, komt met een no-Reply adres. Als er een ander afzenderadres opgegeven wordt, dan is dat eerder uit marketingoverwegingen. De lezer moet verleid worden om te openen. Een echt antwoord wordt niet verwacht. aug 4, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing

Voldoe jij aan de e-mailetiquette? Test het hier

Zo’n achtduizend mensen hebben het E-mail Charter al onderschreven -lees: gedeeld op Facebook. Het E-mail Charter is een lijst waar in tien punten de broodregels van e-mailetiquette worden uitgeschreven. Test eens voor jezelf of je een hoffelijke e-mailer bent. jul 8, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Tips

Verzorg je leads! Het achtste werk van Flexmail leert hoe!

Er zijn in e-mailmarketing twee grote fases waarbij je de mogelijke contacten tot klant maakt. De eerste fase is iemand overtuigen zich in te schrijven op je e-marketinglijst. De tweede stap is diezelfde persoon ook nog klant laten worden. Tussen beide stappen zit een wereld van verschil. sep 4, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail