Valentijn is elk jaar weer goed voor ontelbare cadeautjes, dinertjes en relax momenten. Een ideaal moment om een speciale e-mailmarketing campagne op te zetten. We zetten een paar tips op een rijtje!
Start vandaag!
Eens het weekend gepasseerd, is het nog slechts 14 dagen tot Valentijnsdag. E-marketing mag dan wel de faam van een snelle marketing tool genieten, je moet de klant ook even de kans geven om een keuze te maken. Wees in ieder geval duidelijk in je leveringstermijnen! Een e-mail met de slogan “Wie voor donderdag bestelt, heeft zijn Valentijnspresentje nog tijdig geleverd!” maakt heel wat klanten en prospecten actief.
Template
Gebruik voor je e-mail communicatie gerust een speciale template om de lezer al in de stemming te brengen. Wat meer rood en een paar hartjes extra verrichten al wonderen. Maar let ook hier weer op dat je niet in de valkuil van de overdaad trapt. Te veel blinkende hartjes en je mag je liefde gaan verklaren in de spamfilter. En zorg er steeds voor dat de template vertrouwd overkomt. Pleeg daarom geen totaal verraad aan je huisstijl.
Segmenteer
Als je met een Valentijns e-mailcampagne niet segmenteert, dan moet je het nooit doen. Het ideale moment om mannelijk en vrouwelijk met een eigen tekst te benaderen. Je kan beiden niet met dezelfde cadeautjes verblijden. Om nog maar het een verschil in argumentatie in je boodschap niet over het hoofd te zien!
Aantrekkelijk
Maak je aanbod relevant en prijstechnisch aantrekkelijk. Het eindejaar met de vele cadeautjes is nog maar net voorbij en een auto kan je – zelfs in een jaar van het autosalon – niet per e-mail verkopen. Misschien kan je in deze context ook een beetje de zeer gevoelige snaar van ‘bijna vergeten’ of ‘helemaal geen idee’ bespelen…
Doelgericht
Als je een goede CRM toepassing in huis hebt, dan weet je zeker wie vorig jaar op je aanbod is ingegaan en zijn of haar Valentijn inkopen bij je verricht heeft. Een betere doelgroep om opnieuw te verleiden is er zeker niet. Misschien kan je wel een extra getrouwheid tintje aan je e-mail boodschap meegeven.
Nieuwsbrief
Vergeet niet om je digitale nieuwsbrief mee in te zetten in deze campagne. Niet dadelijk om een aanbieding tot bij de klanten te brengen, maar vooral om een aantal tips te geven om hun Valentijn zo romantisch mogelijk te beleven. Vooral de heren schijnen hier nogal nood aan te hebben. Als dan je e-mail campagne met je aanbieding arriveert, maak je misschien wel het leven van heel wat mensen eenvoudiger. Of moeten we spreken van rooskleuriger?
Opt-in
Misschien is dit wel het meest uitgelezen ogenblik om je opt-in e-marketinglijsten nog wat uit te breiden. Een ludieke kaartjes actie “Wij herinneren je tijdig aan…” dat een vervolg krijgt in je digitale nieuwsbrief zou de e-marketinglijst kunnen laten aangroeien. Let echter wel op dat je niet te enthousiast gaat geven. Onderzoek wees reeds eerder uit dat dit geen relevante adressen oplevert.
Stuur een kaart
En vergeet niet om zelf een kaart ter sturen. Niet alleen naar je geliefde, maar ook naar je klanten en prospecten. Een speciale dag vereist een speciale boodschap. Wees gerust dat een behoorlijke brok van je klanten- en prospectenbestand dit zal herinneren.