Het heeft even geduurd, maar de Kamercommissie Bedrijfsleven heeft eindelijk een wetsvoorstel goedgekeurd dat elektronische aangetekende zendingen mogelijk maakt.
Het moet nog voor de voltallige Kamer passeren en Europa moet er ook nog zijn zegje over doen, maar dat zou slechts een formaliteit zijn. Er zijn natuurlijk ook een reeks van technische vereisten. Zo moet er een sluitende procedure zijn om de ondertekening van het ontvangstbewijs juridisch sluitend te maken. Hiervoor zouden bedrijven een erkenning kunnen aanvragen. Het verzenden van aangetekende e-mails zal dus niet exclusief voorbehouden zijn aan B-post.
Imago
Wat is het voordeel voor de e-marketeer? Die is tweeledig. Vooreerst is er de opwaardering van het imago. Een e-mail krijgt een juridisch gelijkgesteld karakter. Het wordt door de wetgever nu even serieus genomen als een brief. Je contacten gaan hun inbox – voor zover ze dit al niet deden – nog meer serieus bekijken. Hoe beter het imago van e-mail in de maatschappij ligt, hoe beter het imago van je e-mailberichten komt te liggen.
Mogelijkheden
Maar naast het imago, opent deze bijna-wet nog een reeks van mogelijkheden. Mits men conformeert naar de technische specificaties kunnen e-mailplatformen straks perfect ingezet worden om e-mailmarketing te combineren met de zekerheid van een aangetekend schrijven. Niet dat dit van belang is voor het versturen van een nieuwsbrief of een commerciële boodschap. Maar er zijn wel een trits e-mailtoepassingen waar dit wel van belang kan zijn.
Voorbeelden
In de digitale wereld wordt nu al via een e-shop vliegtuigtickets verkocht. Deze worden vaak in de vorm van een voucher per e-mail uitgeleverd. Of de echte eigenaar van het ticket op het vliegtuig stapt, wordt nu gecontroleerd met de identiteitskaart. Maar wat met waardebonnen, cadeaubonnen, toegangstickets voor concerten, garantiebewijzen, tegoedbonnen… En dat is nog maar een greep uit de eerste ideeën die opborrelen. We weten het nu al, e-mailmarketing wordt weer een stukje rijker!