Wat doe jij zodra je op je werk bent? Misschien zet je eerst koffie, maar zodra je computer aanstaat, doen we allemaal hetzelfde: we checken onze e-mails. Het mag dan ook niet verbazen dat het open-en doorklikratio het hoogst is in de ochtend.
Dat betekent dus concreet dat als je de volle aandacht van de ontvanger wilt, je best ‘s ochtends je e-mail kan uitsturen. Zo belandt jouw bericht bovenop de stapel en heeft die de hoogste prioriteit.
Vroege vogels
Volgens een onderzoek van MailerMailer heeft je e-mail het meeste succes tussen 7 en 10 uur in de ochtend. Ben je geen vroege vogel? Geen nood. De meeste e-mailmarketingplatformen hebben een tool ingebouwd zodat de e-mail automatisch verstuurd wordt op het ingestelde tijdstip.
Sectorgebonden
Een andere bevinding is dat hoewel het doorklikratio over het algemeen in stijgende lijn gaat, het open ratio sterk fluctueert per industrie. Over het algemeen is het open ratio licht gestegen in 2010. Vorig jaar was het algemene percentage 11,4 procent, terwijl dat in 2009 nog 11,2 procent was.
Zware vinger
Verklaringen voor zwakke open ratio’s schuilen nog steeds in verschillende factoren zoals geblokkeerde afbeeldingen (waardoor de e-mail cliënt de e-mail niet als ‘geopend’ beschouwd), de opmars van smartphones en e-oververmoeidheid. Maar ook een te zware vinger, waardoor verzenders te vaak op de verzendknop klikken en hun doelgroep bedelven onder e-mails, is een boosdoener volgens het rapport.
Enkele andere interessante vaststellingen:
E-mails met onderwerpregels tussen de vier en vijftien karakters halen een gemiddeld openratio van 14,1 procent. (Heeft je onderwerpregel meer dan vijftien karakters, dan blijft het openratio haken op 9,9 procent.) Vanaf dat je onderwerpregel meer dan vijftien karakters nodig heeft, blijft het openratio haken op 9,9 procent.
Marketeers die te veel sturen lopen het risico om niet meer geopend te worden. Stuur je te weinig dan loopt het bounce ratio op. Het is dus belangrijk om een middenweg te vinden in de e-mailfrequentie.
Personalisering is een meerwaarde voor een e-mail. Marketeers die de eigenlijke content personaliseren halen een gemiddeld open ratio van 12,6 procent. Dat in tegenstelling tot e-marketeers die de onderwerpregel personaliseren. Die worden afgestraft met een mager open ratio (4,1 procent) en doorklikratio (0,8 procent).