Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Strategie

Abonnees meest benaderbaar in de ochtend

Wat doe jij zodra je op je werk bent? Misschien zet je eerst koffie, maar zodra je computer aanstaat, doen we allemaal hetzelfde: we checken onze e-mails. Het mag dan ook niet verbazen dat het open-en doorklikratio het hoogst is in de ochtend.

Dat betekent dus concreet dat als je de volle aandacht van de ontvanger wilt, je best ‘s ochtends je e-mail kan uitsturen. Zo belandt jouw bericht bovenop de stapel en heeft die de hoogste prioriteit.

Vroege vogels

Volgens een onderzoek van MailerMailer heeft je e-mail het meeste succes tussen 7 en 10 uur in de ochtend. Ben je geen vroege vogel? Geen nood. De meeste e-mailmarketingplatformen hebben een tool ingebouwd zodat de e-mail automatisch verstuurd wordt op het ingestelde tijdstip.

Sectorgebonden

Een andere bevinding is dat hoewel het doorklikratio over het algemeen in stijgende lijn gaat, het open ratio sterk fluctueert per industrie. Over het algemeen is het open ratio licht gestegen in 2010. Vorig jaar was het algemene percentage 11,4 procent, terwijl dat in 2009 nog 11,2 procent was.

Zware vinger

Verklaringen voor zwakke open ratio’s schuilen nog steeds in verschillende factoren zoals geblokkeerde afbeeldingen (waardoor de e-mail cliënt de e-mail niet als ‘geopend’ beschouwd), de opmars van smartphones en e-oververmoeidheid. Maar ook een te zware vinger, waardoor verzenders te vaak op de verzendknop klikken en hun doelgroep bedelven onder e-mails, is een boosdoener volgens het rapport.

Enkele andere interessante vaststellingen:

E-mails met onderwerpregels tussen de vier en vijftien karakters halen een gemiddeld openratio van 14,1 procent. (Heeft je onderwerpregel meer dan vijftien karakters, dan blijft het openratio haken op 9,9 procent.) Vanaf dat je onderwerpregel meer dan vijftien karakters nodig heeft, blijft het openratio haken op 9,9 procent.

Marketeers die te veel sturen lopen het risico om niet meer geopend te worden. Stuur je te weinig dan loopt het bounce ratio op. Het is dus belangrijk om een middenweg te vinden in de e-mailfrequentie.

Personalisering is een meerwaarde voor een e-mail. Marketeers die de eigenlijke content personaliseren halen een gemiddeld open ratio van 12,6 procent. Dat in tegenstelling tot e-marketeers die de onderwerpregel personaliseren. Die worden afgestraft met een mager open ratio (4,1 procent) en doorklikratio (0,8 procent).

aug 31, 2011Ann Flipkens
Previous storyDrie manieren om de aandacht van je abonnee vast te houdenNext storyDoe soms ook eens normaal
Home Abonnees meest benaderbaar in de ochtend
11 jaar geleden Strategie243
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Reporting, Strategie

The magic of web tracking

Ik twijfel er niet aan dat elke e-marketeer in zijn e-mailcampagne zijn contacten probeert door te verwijzen naar zijn website. Heb je je dan nooit afgevraagd hoe handig het zou zijn als je je contacten een automatisch bericht kan verzenden nadat ze een bepaalde webpagina bezochten? Niet enkel zou dit de marketeer een stap dichter […]

Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Optimaliseer je landingspagina met deze tips

Conversie, daar draait het nu eenmaal om. E-marketeers werken in overdrive om hun campagnes klaar te krijgen voor de feestdagen. Ze gaan daarvoor op zoek naar nieuwe manieren om het maximum eruit te halen. Ben jij ook op zoek naar handige tips? Zoek niet verder en lees deze blog. dec 2, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie

Drie trends leiden tot een optimale e-mailstrategie

E-mailmarketing wordt langzaam maar zeker dé tool voor de marketeer. Wil je naast de concurrentie van de spambots ook je concurrenten een stapje voor blijven, dan is het goed om de volgende drie trends in je achterhoofd te houden. feb 29, 2012Ann Flipkens

Cases, Content, E-mailmarketing, Events, Strategie, Thema-mailings, Tips

Wek de interesse voor je productlancering op met nieuwsbrieven

Wek jij al interesse op voor een product of dienst dat je in de toekomst lanceert? Nieuwsbrieven zijn een dankbaar kanaal om de aandacht van je publiek te trekken. Hier geeft Flexmail vijf strategieën mee die je publiek nieuwsgierig en enthousiast maken voor de lancering.  apr 20, 2011Ann Flipkens

Deutsche Post neemt inbox in bezit

Vandaag, op de Franse nationale feestdag, lanceert de Duitse postdienst in het licht van de toekomstige liberalisering van de brievenmarkt een nieuwe dienst onder de naam van “e-post”. Het systeem is er op gericht om de klassieke brief zoveel mogelijk elektronisch te maken en dus logistieke kosten te sparen. Duitsers kunnen nu een gratis gecertificeerd […]

Events, Strategie, Tips, Trends

Advanced Email Conference Recap: AI, doorgedreven personalisatie en e-mail geeks

Op 16 november trok ik naar de Advanced Email Conference in hartje Londen. Mijn verwachtingen: nieuwe sprekers ontdekken, inspiratie opdoen en zien welke topics leven in het email landschap in de UK. Geïnteresseerd? Kritische noten, zelfreflectie en nieuwe leermomenten coming your way! Email geeks Eerste indruk van het publiek? Positief ingestelde marketeers die hun communicatie […]

Content, Design

Nog meer tips voor een geslaagde call-to-action

De verwoording van je call-to-action en de locatie van de knop hebben een behoorlijke impact op het gedrag van de abonnee. In dit artikel ontdekt je nog twee peilers voor een doeltreffende call-to-action.  aug 3, 2011Ann Flipkens

List Building, Personalisatie, Tips

Zorg dat een welkom een echt welkom is!

Het is snel gebeurd. Je komt een interessante website tegen die een leuke nieuwsbrief aankondigt. Inschrijven dan maar. En zoals het hoort, werd de inschrijving netjes bevestigd. feb 20, 2014Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail