E-mailmarketing blijft een sterk communicatiemiddel. Voor diegenen die nog niet overtuigd zijn, geven we hier acht argumenten waarom je er best vandaag nog mee start!
Het eerste, en in deze onzekere economische tijden misschien wel het belangrijkste argument: het is kosteneffectief. E-mailmarketing maakt gebruik van een budgetvriendelijk medium met een enorme aantrekkingskracht en bereik.
Een tweede argument is de flexibiliteit.Het internet kan veel sneller dan welk ander medium ook berichten afleveren en laten ontvangen. Bovendien kan je je creativiteit de vrije loop laten of aanpassingen doorvoeren zodat je als adverteerder ontdekt welke e-strategie het best verkoopt.
E-mailmarketing is traceerbaar. Resultaten van campagnes kunnen tot in realtime bekeken worden. Dat maakt het medium zo uniek, omdat het traceren van campagneresultaten voor andere communicatievormen maanden, soms zelfs jaren, in beslag kan nemen.
De resultaten zijn meetbaar. Dankzij de traceerbaarheid van e-mailmarketing zijn de reacties sneller meetbaar en accurater dan ooit tevoren. Die eigenschap biedt nieuwe mogelijkheden aan de adverteerder, omdat hij de slaagkansen van een campagne beter kan inschatten, een efficiënte strategie kan uitstippelen en de Return on Investment (ROI) beter kan evalueren.
Een interessant gegeven voor elke e-marketeer is dat e-mailmarketing interactief is. Ook dat biedt nieuwe exploitatiemogelijkheden voor de adverteerder omdat hij in directe communicatie met de klant kan treden. Zo kan je gerichtere en méér informatie verschaffen op maat van de ontvanger. Interactieve e-marketeers stappen af van de‘single-shotstrategie’ en kiezen resoluut voor een doordachte gepersonaliseerde dialoog met de klant.
Een zesde, niet te onderschatten argument: e-mailmarketing is snel! Je kan met je hele klantenbestand communiceren door één simpele muisklik. E-mailmarketing roept de klanten op om meteen actie te ondernemen door te reageren via het volgen van een link bijvoorbeeld. Ook dat is uniek omdat er bij een traditionele advertentie in een tijdschrift of een reclamespot op TV of radio veel meer tijd zit tussen de actie en reactie.
Vervolgens is deze vorm van communicatie doelgericht en specifiek. Met e-mailmarketing ben je als marketeer veel beter uitgerust om de enorme hoeveelheid aan klantengegevens om te zetten in gerichte communicatie. Zo kunnen campagnes afgestemd worden op specifieke demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht of inkomen. Dat stelt de e-marketeer in staat om de gewenste doelgroep te bereiken en gericht aan te spreken.
Tenslotte is e-mailmarketing een dynamisch instrument. Dankzij de toegenomen bandbreedte kunnen e-marketeers veel creatiever zijn in hun communicatie door bijvoorbeeld het gebruik van multimedia.