Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Events, Strategie, Tips, Trends

Advanced Email Conference Recap: AI, doorgedreven personalisatie en e-mail geeks

Op 16 november trok ik naar de Advanced Email Conference in hartje Londen. Mijn verwachtingen: nieuwe sprekers ontdekken, inspiratie opdoen en zien welke topics leven in het email landschap in de UK. Geïnteresseerd? Kritische noten, zelfreflectie en nieuwe leermomenten coming your way!

Email geeks

Eerste indruk van het publiek? Positief ingestelde marketeers die hun communicatie naar een hoger niveau willen tillen. Meermaals kwam de hashtag #emailgeeks voorbij en ik heb zelden in een publiek gezeten dat zo gepassioneerd is door ons kanaal.

To all email marketing “experts”:

Adding a leading “Re:” in front of your email subject will NOT make me feel any better about your #SPAM. #EmailMarketing #emailconf

— Val Vesa | Social Media & Photography | #WCUS (@adspedia) 16 november 2017


Anderzijds hebben we met z’n allen nog een pak zelfreflectie te doen: al te vaak zie je mails voorbij komen waarbij haastig content bij elkaar wordt gesprokkeld, zonder dat er echt een strategie achter zit. En dat is zo jammer. Misschien zijn wij als email marketing platformen daar ook al die jaren de schuldige geweest. Hebben we e-mail niet altijd verkocht als een goedkoop kanaal, waarbij je super gemakkelijk mails kan versturen en alles perfect meetbaar is? Maar wordt er ook effectief genoeg aandacht besteed aan strategie, duidelijke targeting? Hoe diep duiken we effectief in onze rapporten om onze strategie en toekomstige communicatie te verbeteren?

Tijdens het event werd e-mail bestempeld als “The cinderella channel”: Net als Assepoester verzorgt e-mail plichtbewust en zonder klagen een breed gamma aan marketingtaken – van lead scoring tot nurturing en rechtstreekse conversie of verkoop. Ook wordt het vaak ingezet voor de minder sexy taken als transactionele berichtgevingen, bevestigingen, meldingen, herinneringen en waarschuwingen.

E-mail vertegenwoordigt de hoogste ROI van alle direct marketing kanalen en staat op nummer twee (na organic search) voor klantenacquisitie. Toch wordt e-mail vaak aan de kant geschoven en enkel uit de kast gehaald als we een mirakel nodig hebben. E-mail krijgt nog steeds amper de aandacht en investering die het economisch gezien verdient.

AI in e-mail marketing

Terugkerend onderwerp doorheen alle presentaties? Artificial Intelligence. Hot topic natuurlijk, maar uiteindelijk werd de term gebruikt om een verzamelterm te hebben voor geavanceerde automation, segmentatie en extreme personalisatie. Natuurlijk is dat niet echte AI, maar uiteindelijk wil elke spreker naar hetzelfde doel: het inzetten van technologie om een steeds beter zicht te hebben op de eigenschappen en noden van je contacten. Op die manier kan je dan uiteindelijk je communicatie verbeteren.

Zo belanden we bij het probleem: aangezien technologie zo vaak verandert en er zoveel prioriteiten vechten voor aandacht binnen je marketing team, hoe kan je dan die technologieën op een tijdige en gepaste manier in je strategie integreren? Nochtans ligt daar een groot potentieel!

What does AI actually mean when it comes to email? Are we confusing it with basic segmentation? #emailconf #emailgeeks

— Elliot Ross (@iamelliot) 16 november 2017


Belangrijkste learnings rond automation en personalisatie op #emailconf:
  •  Alle essentiële content aan je contact voorstellen zodat hij snel een beslissing maakt, om zo de customer journey te sturen.
  • Dynamic Content kan nog steeds mislukken als je geen aandacht besteedt aan je content strategie.
  • Zorg dat het platform dat je gebruikt je effectief helpt bij het bereiken van je doelen. Wees realistisch in je keuze: wat zijn de voordelen en met hoeveel van die voordelen gaan we op middellange termijn ook echt iets kunnen doen? Hoe groot is mijn team, hoe is mijn team samengesteld, en wegen de kosten op tegen de verbeterde resultaten?
  • Start je voor het eerst met automation, ga dan live met een basic flow, en werk in fases.
  •  Automation specialist aannemen in je team? Dat is een technische rol, dus zoek niet naar een traditionele marketeer.
  •  Ook al denk je duidelijke doelgroepen gedefinieerd te hebben, blijf kritisch. House of Fraser ontdekte een ouder doelpubliek te hebben in een specifieke regio. Aanpassen van content en deals zorgde daar voor meer conversies.
  •  Doeltreffende personalisatie gaat niet over aantrekkelijk te willen zijn tegenover de generatie die zich snel verveelt.
  •  Een preference center is outdated en zorgt niet voor mirakels. Ga in de eerste plaats voor profiling en het analyseren van klikgedrag om je preferences in te vullen en refereer alleen naar je preference center als je contacten hun communicatie zelf willen aanpassen. Ga voor een duidelijke lifecycle, targeting, reactivatie campagnes en hou je content relevant.
  •  Denk niet alleen aan content, maar ook aan context: ongeacht hoeveel personalisatie elementen je in je e-mail propt, als de context en je tijdstip niet relevant is verstuur je terug onpersoonlijke mails. Dus hoe krijg je je timing juist?
  •  “Waarom geven CRM beheerders hun macht weg aan marketeers, agencies en copywriters? We moeten gaan naar people-based marketing.” Zeer fancy allemaal, maar eigenlijk komt het neer op het volgende: vertrek vanuit je database – alles wat je weet over je contact – en niet vanuit je content.

E-mail dient niet enkel een tool voor sales en marketing te zijn

Natuurlijk zijn het de marketing en sales afdeling die e-mail als kanaal kunnen pushen, maar als je je strategie goed implementeert, zijn er ook enorme wins te halen voor e-mail als customer experience tool. Hoe beter je je klanten kunt sturen, hoe beter je service en hoe langer je customer lifetime value. Hoe beter je personalisatie, hoe gerichter je aanbod, hoe relevanter je mails, hoe beter je conversies en uitschrijfratio!
Of, om het met de woorden van Steve Jobs te zeggen:

“Get closer than ever to your customers. So close, in fact, that you tell them what they need well before they realise it themselves.”

 

GDPR panel discussie

Natuurlijk kwam ook het grote beest GDPR aan bod. De nieuwe regelgeving zorgt ook voor bedrijven in de UK voor veel onduidelijkheden. Deels ligt dat ook aan het feit dat GDPR een aantal nieuwe regels oplegt, maar dat er geen duidelijkheid is over hoe je deze regels in praktijk zou moeten toepassen.

Een extra moeilijkheid is dat GDPR nu vaak enkel gedragen wordt door legal. GDPR wordt dus aan de top opgelegd, terwijl het eigenlijk gedragen zou moeten worden door de werknemers. Jammer genoeg moeten heel wat medewerkers dat erbij nemen en wordt er niemand dedicated voor aangeduid.

Toch biedt de GDPR tal van kansen. GDPR zal uiteindelijk zorgen voor een filosofische shift. Waar we nu volledig focussen op data mining en opbrengst, komt de privacy van je contact als consument centraal te staan.
Tal van bedrijven zullen in de komende maanden reactivatiecampagnes versturen. Ben je dat ook van plan, wacht er dan zeker niet te lang mee. Om het op z’n Brits te zeggen: het zou wel eens nadelig kunnen uitkomen als je contact op de door jou gekozen timing met een “shitload” aan reactivatiecampagnes in zijn inbox geconfronteerd wordt.

Daarnaast zijn er verschillende manieren om opt-in aan te pakken. Met een soft optin ga je ervan uit dat contacten die op regelmatige tijdstippen engagement in je campagnes vertonen, je communicatie nog steeds wensen te krijgen. Maak hoe dan ook niet de vergissing om je heractivatiecampagne ook nog naar uitgeschreven contacten te versturen (er zouden al enkele retailers in die val getrapt zijn).

Zie de komst van de GDPR als het bouwen van een nieuw huis. Je ruimt je kasten op, en gooit oude zaken weg. Je bouwt aan een nieuw huis (privacy by design) en dat is een massaal project. Maar zie het als een kans: kijk kritisch naar de tools die je gebruikt en de strategieën die je toepast. Het zou kunnen dat je niet klaar bent tegen mei 2018. Belangrijk is dat je goed bijhoudt welke vorderingen en aanpassingen je maakt op vlak van GDPR. Ga na welke getriggerde mails je nog hebt lopen en stel jezelf daarbij de vraag waarom je deze verstuurt en of dat nog relevant is voor je doelgroep. Twijfel je? Schakel dan juridisch advies in. Hierbij komt het er steeds op neer dat je je prioriteiten tegen de risico’s afweegt.

Conclusie?

Geen wereldschokkende nieuwe ontwikkelingen, maar een grote wil onder de sprekers en het publiek om het beter te doen. Geen mass-mailing, maar tijdige, unieke content voor elk doelpubliek. Wil je mooie resultaten neerzetten en e-mail als kanaal ten volle inzetten, dan is dat the way to go.

Email Conference 2017 Londen
Email Conference 2017 Londen
Email Conference 2017 Londen

Email Conference 2017 Londen
Email Conference 2017 Londen
Email Conference 2017 Londen

Email Conference 2017 Londen
Email Conference 2017 Londen
Email Conference 2017 Londen

Email Conference 2017 Londen

nov 23, 2017Michelle Dassen
Previous storyFlexmail wint 'Fastest-growing company 2017 in sector Communicatie'Next storyAan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing
Home Advanced Email Conference Recap: AI, doorgedreven personalisatie en e-mail geeks
Gallery3 jaar geleden Events, Strategie, Tips, Trends394
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Reporting, Strategie, Testing, Tips

Het verband tussen een doorklikker en een uitschrijver

De ratio’s die je e-mailmarketingplatform levert, zijn geen trofeeën om in de kast te zetten. Neen, het zijn handige werkinstrumenten die je – mits een juiste inzet – het nodige voordeel kunnen opleveren. mrt 28, 2014Ann Flipkens

E-commerce, E-mailmarketing, Tips

Zend eens een catalogus

De juiste boodschap op het juiste moment. Dat is de standaardregel. Segmentering is daar een logisch gevolg van. Je dropt alleen het interesseveld bij een contact in de inbox. Vandaag willen we hier eens grondig van afwijken. feb 5, 2013Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Wetgeving

Een e-mail met een vreemde boodschap

E-mailberichten bestuderen is onze hobby. Daarom zijn we altijd blij als er exemplaren in onze handen vallen waaruit we kunnen leren. Omdat ze het goed doen, of omdat het beter kan. Deze B2B nieuwsbrief trok onze speciale aandacht. Er zijn wat lessen om te leren… jan 15, 2016Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Waar ligt je focus?

Het gros van de e-mailmarketeers focussen nog steeds op de aangroei van hun adreslijsten. Dat is natuurlijk een eerste vereiste voor een succesvolle e-mailmarketing. Maar is het niet beter je focus van tijd tot tijd te verschuiven? okt 31, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Tips

Echte e-marketeers weten wel beter!

“100.000 email adressen van Belgische ondernemingen downloadbaar”, staat in de onderwerpregel van de aanbieding die bij ons in de inbox viel. Netjes gericht aan ons info@bedrijf adres. Je weet wel, dat ene e-mailaccount waar je zoveel mogelijk de rotzooi in e-mail land opvangt. En daarnaast staan zowel in het e-mailbericht als op de de landingspagina […]

E-mailmarketing, GDPR, Privacy, Tips, Wetgeving

Hoe maak ik mezelf GDPR-compliant in 7 stappen?

GDPR zorgt voor kopzorgen binnen veel bedrijven. Daarom zetten wij op een rijtje wat je best nu al doet om ervoor te zorgen dat je tegen 25 mei 2018 in regel bent met de GDPR-wetgeving.   1. Bewustwording Raadpleeg verschillende bronnen zodat je goed begrijpt wat GDPR inhoudt en wat jij moet doen om compliant […]

Vergelijk eens met je open ratio

We vertelden het reeds eerder. Een open- en doorklik-ratio vertelt lang niet alles. De succesratio van een e-mailcampagne is een som van vele factoren. Maar toch zijn de open-ratio’s van tijd tot tijd toch eens de moeite waard om te bekijken. Om eens af te toetsen waar je eigen campagnes scoren, maar ook binnen je […]

Cases, Inspiratie!, Tips, Trends

Een e-mailbericht in de vorm van een gekleurde kapstok!

Vaak zijn e-mailberichten in een B2B omgeving serieus opgezet. Vrij vertaald kan je soms gerust het woord saai in de mond nemen. Vandaag presenteren we een voorbeeld dat helemaal niet beantwoordt aan dat stereotiep, zelfs integendeel. Trello is webbased software waarmee je in eigen organisatie persoonlijk, op team niveau en zelfs extern de nodige to-do […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail