Een onderwerpregel van een promotioneel e-mailbericht dat in onze inbox viel. Een postorder bedrijf probeert op deze wijze mij te verleiden om opnieuw een aankoop te verrichten. Hebben ze hun huiswerk goed gemaakt?Inderdaad, onderzoek in de wereld van e-marketing – surf maar eens even rond – toont iedere keer weer aan dat een promotie met een korte geldigheidsduur steeds beter scoort dan een permanente of langdurige prijsverlaging.
Niet uitstellen
Bij e-mailmarketing is het steeds een kunst om de ontvanger van je boodschap te verleiden om onmiddellijk je bericht te lezen. Iedereen heeft dezelfde ervaring als hij of zij ’s morgens de inbox opent. Je scant vlug de onderwerpregels en je beslist wat je dadelijk leest, wat je voorneemt om later te lezen en wat je onmiddellijk de prullenbak in zwiert. Een promotie voorstel waar geen ‘brand’ op zit, loopt een grotere kans om ‘later’ gelezen te worden dan onmiddellijk tot actie te verleiden. En we weten allemaal dat uitstel meestal leidt tot afstel.
Bestaande klanten
Dergelijke werkwijze heeft natuurlijk ook alleen maar nut bij bestaande klanten. Want het kopen moet even tussendoor gebeuren. De persoon die je tot onmiddellijke actie probeert te verleiden moet dan natuurlijk vertrouwd zijn met je producten, met je webwinkel en ook reeds een account hebben. Jezelf registreren voor je kan kopen, dat doe je niet even tussendoor. Het postorderbedrijf gebruikt deze techniek om haar slapende klanten te activeren. Je moet het zien als een extra duwtje in de rug.
Overdaad
Maar je moet natuurlijk wel opletten. Overdaad schaadt. Ook een gezegde dat iedereen onderschrijft, maar niet de e-marketeers van het postorder bedrijf. De ‘Alleen vandaag kopen zonder BTW!’ is niet de enige aansporing die ik van hen kreeg. Gisteren kon ik al kopen zonder verzendkosten en eergisteren kreeg ik 20% korting als ik die dag even mijn aankopen zou verrichten. Het activeringsprogramma loopt al een hele week. Hoeveel slapende klanten zullen bij de derde of de vierde aansporing gaan zoeken naar de uitschrijf knop?