Het wordt als een `mission impossible` aanzien. Maar je contact zo ver zien te krijgen dat hij je toevoegt aan zijn adresboek, is de natte droom van iedere marketeer.
Het is de enige manier om 100 procent zeker te zijn dat je boodschap onbeschadigd onder de ogen van je e-mailcontact komt. In heel wat e-mailclients staan afbeeldingen standaard uit als de afzender niet tot de bekenden hoort. Het is aan de lezer van je bericht om te beslissen of de afbeeldingen geladen moeten worden. En dat vergt al een interactie extra van je contact voor ie aan de conversie toekomt.
Prioritair
En dan ben je aan het doorlinken toegekomen. Ook daarvan is de werking soms door e-mailclients geblokkeerd voor niet bekende afzenders. Dus weer eens extra klikken. Wie echt in wil gaan op je aanbod, die zal de moeite wel doen. Maar de impuls kopers zouden wel eens kunnen afhaken bij het nemen van deze kleine drempel. Bovendien is het bij sommige e-mailproviders super belangrijk om in het adresboek van je lezer te staan. Omdat je dan prioritair naar voor wordt geschoven.
Vrienden
Daarom is het dus de moeite om je e-mailcontacten te stimuleren je toe te voegen aan hun adresboek. Maar dat is net zoals een onbekende verzoeken om je vriend te worden. Daar is men meestal niet al te happig op. Het is dus belangrijk om met goede argumenten aan te komen. De belofte dat zo je bericht of nieuwsbrief in één oogopslag leesbaar is, kan misschien wel een deel van je lezerspubliek bekoren, maar zeker niet iedereen.
Service
Je kan natuurlijk op een klassieke manier met incentives werken. Een kortingsbon of een extra whitepaper beloven voor wie deze actie onderneemt bijvoorbeeld, maar is dit voldoende? Er is een betere optie. Je kan het afzender e-mailadres dat je gebruikt ook verklaren tot het service-adres bij uitstek. Extra en prioritaire service bieden bij vragen van de lezer, kan wel een goede reden zijn om je afzender adres op te nemen in hun adresboek.
Gepaste moment
Ook het moment dat je deze vraag stelt moet je natuurlijk met zorg uitkiezen. Als een nieuwe lezer op je nieuwsbrief inschrijft moet je dadelijk op deze mogelijkheid anticiperen. De inschrijver weet nog exact wie je bent en waarom hij of zij een e-mailadres achterliet. Je argumentatie zal sneller gevolgd worden. Gebruik daarom je welkomstboodschap om je vriendschapsvoorstel te doen!