Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Design, Inspiratie!, Personalisatie, Social media, Strategie, Tips

Automatische service e-mail, 10 keer goed!

E-mail moet niet altijd deel uitmaken van een grote marketing campagne. Binnen de verschillende processen rondom je prospecten en je klanten zijn er heel wat geëigende momenten om een automatisch e-mailbericht te lanceren. Een verkoop in een winkel is het ideale moment om offline om te zetten in online.
adventure_ticket
Zie je service e-mail niet als een droge tekst, maar zet daar alle middelen in om aan branding en klantenbinding te doen. We nemen een concreet voorbeeld van A.S. Adventure onder de loep. En we zien dadelijk 10 goede punten om te onthouden. Voor we het rijtje aflopen, vestigen we graag je aandacht op het feit dat punt 1 tot en met 5 – afhankelijk van de e-mailclient zelfs 6 – in één oogopslag zichtbaar is. Boven de vouw zoals men in de krantenwereld zegt. De kern van de boodschap staat, zoals het hoort, bovenaan.

1 Het echte service element als een shortcut. Het is net als in de Ikea waar je via een tussendeur sneller de afdeling met de keukens kan bereiken, zonder je het hele circuit moet aflopen. Klanten met ervaring die alleen het kasticket nodig hebben, die kunnen hier snel en efficiënt aan hun trekken komen. Het is dan niet eens erg als ze de rest van de boodschap niet gelezen hebben. Het zijn vaste klanten die zo ook terug komen.

2 Belangrijk, we wezen er in een andere blog ook reeds op, het logo is duidelijk zichtbaar aanwezig. En vermits mensen in het Nederlands van links naar rechts lezen, staat het bedrijfslogo links. Aangezien het bericht onmiddellijk na verkoop vertrekt is de herkenning zeer belangrijk. Aha, hier is mijn kassaticket!

3 Met een extra boodschap wordt de klant nog eens bevestigd een goede keuze gemaakt te hebben. Kleren die mogen gezien worden. Je versterkt het geluksgevoel van de klant. Waarom zou hij zich bedenken over zijn aankoop vermits hij een wereldburger kan worden? Het is ook een ideale afsluiter van de header.

4 Persoonlijk maken is altijd een uitstekende binnenkomer. Je kent de klant, want er is een verband tussen klantenkaart, naam en e-mailadres. Neen, dit is geen onpersoonlijke standaard e-mail. Dit is een bericht speciaal voor u, met uw aankopen op. Het versterkt de relatie tussen koper en verkoper.

5 We leggen ook in de eerste regels de bedoeling van dit bericht uit. Er wordt twee keer gerustgesteld. Je moet niet bezorgd zijn als je aankoopbewijs ergens verloren werd gelegd. Hier is een digitale en mocht je dit ook nog kwijtspelen, we hebben het ook nog eens bijgehouden. Zo kan een klant gerust zijn. Zelden dat de bedoeling van een e-mailbericht zo helder wordt uitgelegd aan een contact. We kunnen er van leren.

6 En meteen volgt een eerste call to action. Klanten hun mening vragen is altijd goed voor je imago, maar ook voor je interne evaluatie. Maar op het vlak van e-mailmarketing is deze CTA zo mogelijk nog belangrijker. Het brengt je naar een landingspagina met een bedankje. Die pagina zit wel centraal in de website van A.S. Adventure. De kans dat er naar andere mogelijke aankopen gekeken wordt is vrij hoog. En zo heb je de eerste conversie al te pakken.

7 Een bedankje is altijd leuk. Maar tegelijkertijd wordt, met het uitleggen van de spelregels voor het ruilen van de aankoop, duidelijk het service element in de verf gezet. Het wordt zo niet alleen een e-mailbericht om bij te houden, maar ook eentje om op te zoeken als je het antwoord niet meer actief herinnert.

8 Hier is de tweede CTA. De lezer krijgt een snelweg aangeboden naar de website van de winkel. Zo zit het webadres ook ineens in het archief van de klant. En wie weet wordt er al dadelijk op geklikt om het aanbod te verkennen. En mocht dit niet gebeuren, dan staat de derde CTA al klaar.

9 De sociale media kunnen natuurlijk niet ontbreken. Er werd niet geopteerd voor eigen icoontjes in de kleuren van de huisstijl van A.S. Adventure zoals je al te vaak ziet gebeuren. E-mailmarketing is een kwestie van herkenbaarheid in seconden. Als een contact – wees gerust dit is een minderheid – je e-mail zo ver al gelezen heeft, dan geeft de juiste kleur en symbool een grotere kans op een doorklik naar je sociale media.

10 De wettelijk verplichte mogelijkheid tot uitschrijven besluit het bericht. Alleen wordt er eerst een woordje uitleg gegeven. Deze e-mail naar dit adres is een service bericht. Dat is wat anders dan een promotioneel bericht. De verzender heeft duidelijk geopteerd voor twee databases. De kans dat een contact de serviceberichten wel nog wil ontvangen is groot. En zo houd je altijd nog een voet binnenshuis.

jul 11, 2014Ann Flipkens
Previous storyVijf gewetensvragen bij een e-mailtemplateNext storyBespioneer jij de strategie van je concurrenten?
Home Automatische service e-mail, 10 keer goed!
6 jaar geleden Cases, Design, Inspiratie!, Personalisatie, Social media, Strategie, Tips1,533
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Tips, Trends, Wetgeving

Dag info@bedrijf.be!

Er viel net weer een e-mailbericht met commerciële inslag in mijn in-box. Eentje in de categorie van totaal irrelevant. Maar nieuwsgierig als we zijn, bekeken we het ding een tikkeltje naderbij. feb 13, 2014Thomas Vangelooven

Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing

Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap

E-mailmarketing is een belangrijke bron voor winkelketens om klanten naar de (web-)winkel te lokken. Eerder gaven we al een voorbeeld van Hunkemöller. Vandaag gaan we dieper in op de do’s en dont’s aan de hand van een e-mailcampagne van Yukka. mrt 25, 2011Thomas Vangelooven

Een geslaagde MasterClass e-mailmarketing

Dinsdag werd de eerste MasterClass e-mailmarketing gehouden. Een dozijn geïnteresseerden luisterden aandachtig naar de talrijke tips en informatie van Jacqueline Mahieux (Flexmail) en Kris Pattyn (Koppa Digitale Media). nov 18, 2009Ann Flipkens

Design, Reporting

Actie, nog meer actie!

Geen enkele e-marketeer zendt een campagne uit omdat ie ‘s morgens wakker is geschoten met de gedachte dat het vandaag wel eens leuk zou zijn om eens iets met e-mail te doen. Neen, hij wil actie van de lezers van zijn berichten. mei 2, 2012Ann Flipkens

Geblokkeerde beelden in e-mail blijven afknappers

Geblokkeerde beelden blijven een pijnpunt voor e-mailmarketeers. Volgens een onderzoek van MarketingSherpa verschijnen slechts 33 procent van de foto’s bij het simpelweg openen van een e-mail. In 2006 was dat nog 55 procent. sep 29, 2010Ann Flipkens

Enquêtes

E-mailenquêtes genereren waardevolle feedback

Surveys in e-mail zijn handige instrumenten om in interactie te treden met je contacten. Bovendien ligt de responsratio meestal een pak hoger in vergelijking met je mainstream e-mailmarketing. In deze blogpost geven we je een aantal aandachtspunten mee. feb 16, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail

Een nieuwe trend in de markt zorgt ervoor dat de dubbele opt-in wordt veranderd naar een single. In dit artikel leggen we uit waarom Flexmail toch voor dubbel opt-in als standaard blijft kiezen. Waarom een opt-in? Uitbouwen van e-mailmarketinglijsten blijft een werk van lange adem. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. […]

E-mailmarketing, Tips

Bloopers in e-mailmarketing

Bloopers in de filmwereld zijn leuk. Meestal liggen acteurs en kijkers in een deuk. Bloopers in de wereld van de e-mail marketing zijn misschien even leuk, maar de acteur in de rol van de e-marketeer zal er achteraf misschien toch minder hard om lachen. sep 9, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,656

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail