E-mail moet niet altijd deel uitmaken van een grote marketing campagne. Binnen de verschillende processen rondom je prospecten en je klanten zijn er heel wat geëigende momenten om een automatisch e-mailbericht te lanceren. Een verkoop in een winkel is het ideale moment om offline om te zetten in online.
Zie je service e-mail niet als een droge tekst, maar zet daar alle middelen in om aan branding en klantenbinding te doen. We nemen een concreet voorbeeld van A.S. Adventure onder de loep. En we zien dadelijk 10 goede punten om te onthouden. Voor we het rijtje aflopen, vestigen we graag je aandacht op het feit dat punt 1 tot en met 5 – afhankelijk van de e-mailclient zelfs 6 – in één oogopslag zichtbaar is. Boven de vouw zoals men in de krantenwereld zegt. De kern van de boodschap staat, zoals het hoort, bovenaan.
1 Het echte service element als een shortcut. Het is net als in de Ikea waar je via een tussendeur sneller de afdeling met de keukens kan bereiken, zonder je het hele circuit moet aflopen. Klanten met ervaring die alleen het kasticket nodig hebben, die kunnen hier snel en efficiënt aan hun trekken komen. Het is dan niet eens erg als ze de rest van de boodschap niet gelezen hebben. Het zijn vaste klanten die zo ook terug komen.
2 Belangrijk, we wezen er in een andere blog ook reeds op, het logo is duidelijk zichtbaar aanwezig. En vermits mensen in het Nederlands van links naar rechts lezen, staat het bedrijfslogo links. Aangezien het bericht onmiddellijk na verkoop vertrekt is de herkenning zeer belangrijk. Aha, hier is mijn kassaticket!
3 Met een extra boodschap wordt de klant nog eens bevestigd een goede keuze gemaakt te hebben. Kleren die mogen gezien worden. Je versterkt het geluksgevoel van de klant. Waarom zou hij zich bedenken over zijn aankoop vermits hij een wereldburger kan worden? Het is ook een ideale afsluiter van de header.
4 Persoonlijk maken is altijd een uitstekende binnenkomer. Je kent de klant, want er is een verband tussen klantenkaart, naam en e-mailadres. Neen, dit is geen onpersoonlijke standaard e-mail. Dit is een bericht speciaal voor u, met uw aankopen op. Het versterkt de relatie tussen koper en verkoper.
5 We leggen ook in de eerste regels de bedoeling van dit bericht uit. Er wordt twee keer gerustgesteld. Je moet niet bezorgd zijn als je aankoopbewijs ergens verloren werd gelegd. Hier is een digitale en mocht je dit ook nog kwijtspelen, we hebben het ook nog eens bijgehouden. Zo kan een klant gerust zijn. Zelden dat de bedoeling van een e-mailbericht zo helder wordt uitgelegd aan een contact. We kunnen er van leren.
6 En meteen volgt een eerste call to action. Klanten hun mening vragen is altijd goed voor je imago, maar ook voor je interne evaluatie. Maar op het vlak van e-mailmarketing is deze CTA zo mogelijk nog belangrijker. Het brengt je naar een landingspagina met een bedankje. Die pagina zit wel centraal in de website van A.S. Adventure. De kans dat er naar andere mogelijke aankopen gekeken wordt is vrij hoog. En zo heb je de eerste conversie al te pakken.
7 Een bedankje is altijd leuk. Maar tegelijkertijd wordt, met het uitleggen van de spelregels voor het ruilen van de aankoop, duidelijk het service element in de verf gezet. Het wordt zo niet alleen een e-mailbericht om bij te houden, maar ook eentje om op te zoeken als je het antwoord niet meer actief herinnert.
8 Hier is de tweede CTA. De lezer krijgt een snelweg aangeboden naar de website van de winkel. Zo zit het webadres ook ineens in het archief van de klant. En wie weet wordt er al dadelijk op geklikt om het aanbod te verkennen. En mocht dit niet gebeuren, dan staat de derde CTA al klaar.
9 De sociale media kunnen natuurlijk niet ontbreken. Er werd niet geopteerd voor eigen icoontjes in de kleuren van de huisstijl van A.S. Adventure zoals je al te vaak ziet gebeuren. E-mailmarketing is een kwestie van herkenbaarheid in seconden. Als een contact – wees gerust dit is een minderheid – je e-mail zo ver al gelezen heeft, dan geeft de juiste kleur en symbool een grotere kans op een doorklik naar je sociale media.
10 De wettelijk verplichte mogelijkheid tot uitschrijven besluit het bericht. Alleen wordt er eerst een woordje uitleg gegeven. Deze e-mail naar dit adres is een service bericht. Dat is wat anders dan een promotioneel bericht. De verzender heeft duidelijk geopteerd voor twee databases. De kans dat een contact de serviceberichten wel nog wil ontvangen is groot. En zo houd je altijd nog een voet binnenshuis.