E-mailmarketing is een handig en snel instrument. Zo snel dat je soms het risico loopt jezelf voorbij te hollen. Vandaar even een kort gewetensonderzoek. Lanceer jij ook een nieuwe campagne naar een dezelfde doelgroep, zonder even de vorige geanalyseerd te hebben?
Een goed e-marketing webplatform biedt tal van statistische gegevens die na de campagne duidelijk weergeven hoe de vlag er bij hangt. Het is niet omdat er goed geconverteerd wordt – dat is het verraderlijke aan elke e-mail campagne – dat je het maximum effect bereikt hebt.
Gelezen
Heeft iedereen je e-mailbericht wel gelezen? Elke-marketingplatform dat zichzelf een beetje respecteert levert deze statistieken. Let wel, ze zijn nooit honderd procent waterdicht, maar in grote lijnen kan je veel leren uit deze gegevens. Misschien is het sturen van herinnering of een nieuw bericht naar de achtergebleven groep een optie? Kijk ook eens naar de statistieken van de teruggekeerde berichten. Geweigerd wegens een overvolle e-mailbox aan de zijde van de ontvanger is misschien vandaag geen probleem. Nog een keer proberen?
Linken
Krijg je na het versturen van je e-mailbericht achteraf ook een rapportage over de doorlinken in je bericht? Wel, dan is het misschien goed om daar je volgende campagne op af te stemmen. Welke doorlink had succes, welke niet? Welk titel in je nieuwsbrief hoort tot de meest gelezen? En is dit keer op keer zo? Proficiat, je hebt de trigger gevonden om je klanten en prospecten te verleiden tot actie. En dat gewoon door de statistieken te bekijken.
Tijdstip
Heel vaak horen de we de vraag klinken naar het ideale moment om een e-mail bericht uit te sturen. Niet vlak voor en na een weekend,maar dat had je al zelf gevonden. Het ideale tijdstip voor een bepaalde doelgroep kan heel erg specifiek zijn. Maar het antwoord vind je ook weer in de statistieken. Na een paar campagnes kan je in een vergelijkende statistiek perfect het juiste moment aflezen. Genoeg motivatie om in de toekomst wat meer te beheren alvorens te handelen?