De eindejaarsfeesten komen stilaan in het vizier. Dat betekent een drukke periode voor e-marketeers die de juiste promotie nog op de juiste plek willen krijgen. In deze blog geven we je een aantal tips mee om er het beste van te maken.
Eindejaar is de meest vruchtbare periode van het jaar voor vele marketeers. Koste wat kost willen ze hun doelgroep overtuigen om een kijkje te nemen op de website, in de webshop of in de fysieke winkel. E-mail is dan nog steeds een interessant kanaal om de consument heel direct en persoonlijk te bereiken. Al was het maar om gewoon een ballonnetje op te laten in de aard van: hey, we zijn er nog!
Bewijs een dienst
Heb je een goede klantenrelatie met je publiek, dan zal het niet aarzelen om je e-mail rond de eindejaarsperiode open te doen. De feesten wegen immers op iedere rekening door, en een financiële bijval wordt ten zeerste geapprecieerd.
Reden genoeg dus om iets van je eindejaarscampagne te maken. Durf eens ‘out-of-the-box’ te denken. Een kortingsbon is natuurlijk verleidelijk voor de abonnee, maar je kan ook scoren door de klant een fysiek geschenk te geven bij een bezoek aan je winkel.
Succesvol
De meest succesvolle verkooptruc in e-mailmarketing van het afgelopen jaar waren de simpele woorden ‘gratis verzending’. De extra kosten bij de verzending worden immers vaak als ‘obstakel’ beschouwd voor de consument. Nu die meerkost wegvalt, staat er niets meer tussen de consument en zijn aankoopgoed.
Gecontroleerd
Laat je niet verleiden door te veel e-mails te versturen. Je openratio zal gevoelig hoger liggen en de aanleiding is er om meer e-mails te versturen tijdens de eindejaarsperiode. Maar zodra je de consument gaat bombarderen met aanbiedingen en promoties, zal hij al snel afknappen van je deals. Verhoog je e-mailvolume, maar temper je enthousiasme.
Ligt een bepaalde campagne goed in de markt bij je publiek? Aarzel dan niet om een e-mail te herhalen met de boodschap “Deze actie wordt verlengd vanwege de populariteit”. Zo kan je de aarzelende consument alsnog overtuigen.
Blijf alert
Blijf het aantal uitschrijvingen en spamklachten goed in de gaten houden. Die geven je een accuraat beeld van je e-mailgedrag. Zitten de cijfers ver boven het gemiddelde, dan ben je wellicht aan het overdrijven.
Sociale media
Het is verleidelijk voor de e-marketeer om, parallel met je e-mail, een Facebook-campagne te lanceren. Toch kan je je campagnes best zo meetbaar mogelijk houden. Daarom kan je beter dat kanaal gebruiken om je fans aan te moedigen zich in te schrijven op de nieuwsbrief.
Experimenteer
Voor dit seizoen is het misschien interessant om eens te experimenteren met nieuwere sociale mediakanalen zoals Foursquare. Via dit medium geven de leden steeds aan waar ze zich bevinden. Dat is een interessant gegeven voor ondernemingen om potentiële klanten recht voor hun deur te bereiken met aanbiedingen en promoties.