E-mailmarketing staat of valt met met de leesdichtheid van je bericht. Hoe meer lezers, hoe groter de kans dat je contacten overgaan tot actie en hoe lucratiever de conversie wordt. Maar komen al je berichten in die inbox en dus onder de neus van de lezer terecht?
We zetten even twee gekende misverstanden op een rij. Maar tegelijkertijd maken we er ook onmisbare tips van. Zo kan je nog betere resultaten boeken!
Omzet staat gelijk aan leesdichtheid
Laten we hier maar onmiddellijk korte metten mee maken. Heel veel e-marketeers denken dat bij het realiseren van omzet na het lanceren van de campagne, iedereen hun bericht gelezen heeft. Doordat iedere e-mailcampagne altijd wel iets opbrengt, ontstaat hierover gemakkelijk dit verkeerd beeld. Kijk eens grondig naar de kopers. Je zal snel merken dat het gros van de aankopen verricht wordt door een kleine harde kern van je e-marketinglijst.
Lijst splitsen
Dat betekent dat het overgrote deel van je commerciële contacten niet reageren op je mooie aanbiedingen. Misschien zijn ze niet gecharmeerd door je aanpak? Misschien verwachten ze een andere digitale nieuwsbrief dan deze die je uitgestuurd hebt in de inbox? Dat moet je uitzoeken.
De tip die we hier meegeven: splits je lijst in twee. De e-mailadressen die conversie geven kan je verder met je bestaande aanpak verleiden. Voor de anderen moet je een nieuwe strategie ontwikkelen. Door dit van elkaar gescheiden te houden raak je niet aan je inkomsten, maar verhoog je wel de kans op aanvullende omzet.
Een bericht naar een opt-in adres belandt altijd in de inbox
Oeps, dat is fout gedacht. Onderzoek van het Amerikaanse ReturnPath leerde dat in Europa 15 procent van de legitieme commerciële e-mailberichten nooit op de juiste plek vallen. Toestemming hebben is niet voldoende. Grote e-mailplatformen kijken immers naar het gedrag van de gebruiker.
Slepen ze een bepaald bericht consequent naar de map ongewenste-email? Is er meer dan één klacht van ontvangers? Yahoo gebruikt doorklikratio’s om een afzender te kwalificeren. Veel ISP’s kijken naar het aantal keer dat een bericht dat eerst in de spamfolder viel, terug gerecupereerd wordt om je toekomstige berichten de volgende keer in de echte inbox te plaatsen.
Verandering van spijs …
De boodschap is duidelijk. Je moet ervoor zorgen dat je gelezen wordt door een groot aandeel van je contacten. Anders dreigen de strafpunten die de ISP’s je toekennen je complete lijst te bedreigen. Want de conclusies die hun robots trekken op basis van een deel van je contacten, wordt doorgetrokken over heel je campagne. Is de conclusie spam, dan worden al je toekomstige berichten in de spambox geplaatst, zelfs bij vroegere lezers.
Daarom moet je hier een dubbele strategie ontwikkelen. De eerste is een herhaling. Splits je lijst in frequent lezende contacten en niet-lezers. Dan ben je tenminste zeker dat de eersten nooit in een negatieve score terecht komen. De tweede lijst is dan weer perfect geschikt voor het zoeken naar een nieuwe strategie. Bovendien moet je elke klacht van een lezer serieus nemen. Want de volgende keer gaat de klager je bericht gegarandeerd naar de spam slepen. En jouw e-marketing boodschap heeft zeker geen slechte punten verdiend!