Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Bereik jij de inbox? Twee misverstanden worden twee tips!

E-mailmarketing staat of valt met met de leesdichtheid van je bericht. Hoe meer lezers, hoe groter de kans dat je contacten overgaan tot actie en hoe lucratiever de conversie wordt. Maar komen al je berichten in die inbox en dus onder de neus van de lezer terecht?

We zetten even twee gekende misverstanden op een rij. Maar tegelijkertijd maken we er ook onmisbare tips van. Zo kan je nog betere resultaten boeken!

Omzet staat gelijk aan leesdichtheid

Laten we hier maar onmiddellijk korte metten mee maken. Heel veel e-marketeers denken dat bij het realiseren van omzet na het lanceren van de campagne, iedereen hun bericht gelezen heeft. Doordat iedere e-mailcampagne altijd wel iets opbrengt, ontstaat hierover gemakkelijk dit verkeerd beeld. Kijk eens grondig naar de kopers. Je zal snel merken dat het gros van de aankopen verricht wordt door een kleine harde kern van je e-marketinglijst.

Lijst splitsen

Dat betekent dat het overgrote deel van je commerciële contacten niet reageren op je mooie aanbiedingen. Misschien zijn ze niet gecharmeerd door je aanpak? Misschien verwachten ze een andere digitale nieuwsbrief dan deze die je uitgestuurd hebt in de inbox? Dat moet je uitzoeken.

De tip die we hier meegeven: splits je lijst in twee. De e-mailadressen die conversie geven kan je verder met je bestaande aanpak verleiden. Voor de anderen moet je een nieuwe strategie ontwikkelen. Door dit van elkaar gescheiden te houden raak je niet aan je inkomsten, maar verhoog je wel de kans op aanvullende omzet.

Een bericht naar een opt-in adres belandt altijd in de inbox

Oeps, dat is fout gedacht. Onderzoek van het Amerikaanse ReturnPath leerde dat in Europa 15 procent van de legitieme commerciële e-mailberichten nooit op de juiste plek vallen. Toestemming hebben is niet voldoende. Grote e-mailplatformen kijken immers naar het gedrag van de gebruiker.

Slepen ze een bepaald bericht consequent naar de map ongewenste-email? Is er meer dan één klacht van ontvangers? Yahoo gebruikt doorklikratio’s om een afzender te kwalificeren. Veel ISP’s kijken naar het aantal keer dat een bericht dat eerst in de spamfolder viel, terug gerecupereerd wordt om je toekomstige berichten de volgende keer in de echte inbox te plaatsen.

Verandering van spijs …

De boodschap is duidelijk. Je moet ervoor zorgen dat je gelezen wordt door een groot aandeel van je contacten. Anders dreigen de strafpunten die de ISP’s je toekennen je complete lijst te bedreigen. Want de conclusies die hun robots trekken op basis van een deel van je contacten, wordt doorgetrokken over heel je campagne. Is de conclusie spam, dan worden al je toekomstige berichten in de spambox geplaatst, zelfs bij vroegere lezers.
Daarom moet je hier een dubbele strategie ontwikkelen. De eerste is een herhaling. Splits je lijst in frequent lezende contacten en niet-lezers. Dan ben je tenminste zeker dat de eersten nooit in een negatieve score terecht komen. De tweede lijst is dan weer perfect geschikt voor het zoeken naar een nieuwe strategie. Bovendien moet je elke klacht van een lezer serieus nemen. Want de volgende keer gaat de klager je bericht gegarandeerd naar de spam slepen. En jouw e-marketing boodschap heeft zeker geen slechte punten verdiend!

feb 24, 2012Michelle Dassen
Previous storySchrijf eens een echte brief!Next storyPersonaliseer je nieuwsbrieven met Contact Related Content
Home Bereik jij de inbox? Twee misverstanden worden twee tips!
9 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tipse-mailmarketingtips, mailinglijsten315
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Moeten we terug naar de goede oude tekstversie?

Heel wat internetplatformen bouwen steeds verder aan hun filters om binnenkomende e-mail af te handelen. Ook de afbeeldingen, die je in een e-mailbericht stopt, worden door die filters beoordeeld. jun 15, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Gebruik echte mensen in je e-mail

Als je door het televisie aanbod zapt, dan is de kans groot dat je binnen de 2 seconden door hebt dat wat voor je neus afspeelt reclame is. Waarom? De cognitieve herkenning van te afgeborstelde mensen en steeds weerkerende beelden die de realiteit mooier maken, laten in het onderbewuste een belletje rinkelen. okt 19, 2012Thomas […]

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, List Building, Reporting, Strategie, Targeting, Tips

Beloven doet lezen

Je kent de routine. We schrijven een bericht met relevante inhoud. We bedenken daar ook ineens een goede onderwerpregel bij. En toch blijft de leesratio beneden de verwachting. Tijd om eens in de toverdoos te rammelen… okt 17, 2012Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing, Tips

Kies voor een sobere e-mail in menustijl!

Voor een e-marketeer is het steeds weer balanceren op een slappe koord. Wat kies ik uit mijn ongelofelijke rijkdom aan informatie om in mijn e-mailbericht te stoppen? Wat is nog net aanvaardbaar voor de lezer en wanneer wordt het ‘te veel’? aug 17, 2012Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Kan je ‘gratis’ en ‘free’ toch riskeren in je bericht?

Spamfilters kunnen soms het leven van een e-marketeer lastig maken. Bepaalde woorden scoren negatiever dan andere als deze filters hun werk doen. Dat ‘viagra’ per definitie als verdacht wordt aangemerkt, daar zal niemand bezwaar tegen hebben. okt 26, 2012Ann Flipkens

Content, Personalisatie, Strategie, Targeting

Dag Kris, je automodel staat nu in de kijker

De onderwerpregel is één van de belangrijkste elementen van je e-mailbericht. Met deze zinsnede moet je immers je lezer verleiden. Het is niet voor niets dat e-marketeers steeds weer op zoek gaan naar een originele invalshoek. nov 23, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

Bloopers die je kunt vermijden…

E-mailmarketing is niet alleen een vorm van inspiratie, maar ook een vorm van transpiratie. Er zijn zoveel details die je in het oog moet houden. En voor je het weet, ben je weer een onsterfelijke blooper rijker. dec 27, 2012Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,666

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail