Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Targeting

Bewegende doelen zijn moeilijk te raken

Neen, je moet niet op jacht. Toch niet letterijk. Maar voor je een e-mailcampagne op je doelgroep afvuurt, moet je toch eerst even stilstaan bij je lezerspubliek. Die gebruiken steeds meer een gsm om je berichten te lezen. Zelfs bij ‘smartphones’ kan een link verschillende regels tekst innemen en zo je bericht onleesbaar maken. En voor je het weet heeft je mobiele contact op de verwijderknop geklikt.

Zijn mobiele gebruikers dan verloren voor e-mail marketing? Zeer zeker niet. Zorg in ieder geval dat je bovenaan in je e-mail bericht zo snel mogelijk test met welk medium je bericht gelezen wordt. Heel wat e-mail platformen – zelfs het alom geprezen Blackberry – draaien uw zorgvuldig opgebouwde html in een onontwarbaar kluwen. Lezers kijken meestal niet verder wat er nog te lezen valt en klikken op verwijderen.

De oplossing ligt nog steeds in het principe van een ‘multi-part’ bericht. Met contacten die hun e-mail zowel op hun computer op bureau, als op hun mobiele telefoon lezen kan je niet anders dan een dergelijke tactiek te hanteren. Voor de grote computer is er dan het HTML bericht, op de gsm of de ‘smartphone’ kunnen lezers verder met een tekstbericht. Misschien niet zo flitsend, maar de boodschap is wel overgekomen.

Mobiele elektronica geven je e-mail niet veel schermruimte om je boodschap te tonen. Houd je afzender en je onderwerp zo beknopt mogelijk. Anders is dit het enige dat een lezer te zien krijgt. Steek tijd in het zoeken naar een beknopte en aantrekkelijke onderwerp lijn. Het is op dit stukje van uw e-mail dat uw contact beslist om verder te lezen.

Kijk ook eens kritisch naar de lengte van je verhaal. Op je bureau staat allicht al een 21 inch scherm te pronken. Smartphones moeten het met 4 inch schermpjes stellen. Dat betekent heel veel scrollen. Welke lezer houdt dat vol?

Neem ook even de moeite om je doorlinken te testen. Vele digitale e-mail platformen werken alleen maar met volledige weblinken. Zonder een ‘http://’ gebeurt er niet veel. En zo mist je klant de superaanbieding van de dag. En jij de verkoop.

En tenslotte hebben we nog één goede raad. Test, test en test nog een keer. Probeer je e-mail te testen op zoveel mogelijk gsm’s en mobiele assistenten. Als het  er goed uitziet op een ‘Blackberry’ ben je nog niet zeker dat een ‘Iphone’ je boodschap correct aan de geadresseerde laat zien. Deze laatste stap in het ontwerpen van je e-mail bericht is misschien daarom wel de belangrijkste. Het kan immers het verschil maken tussen gelezen worden of in de vuilbak vliegen!

jun 22, 2009Ann Flipkens
Previous storyBijten sociale media uw e-mail marketing?Next storyNederlands rapport wil belasting op internettoegang
Home Bewegende doelen zijn moeilijk te raken
11 jaar geleden Targeting201
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Personalisatie, Tips, Trends

Geef je automation campagnes een persoonlijke touch

Elk goed e-mailmarketingplatform biedt de mogelijkheid om e-mails automatisch te triggeren. Dat is handig om kort op de bal te spelen. Maar zoals steeds, overdaad schaadt. feb 27, 2013Michelle Dassen

Even filosoferen over html en tekst georiënteerde e-mail berichten

Mike Adams, CEO van Arial Software poneerde een gedurfde stelling. E-mailberichten gespekt met HTML worden vaker weggegooid dan berichten in gewone tekstopmaak. Door de band genomen prefereren internauten e-mailberichten met een eenvoudige tekst opmaak. jan 15, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Tips, Trends

Kruip voor relevantie in een mijngang!

Als je in onderzoek over e-mailmarketing snuistert, dan komt de relevantie van je bericht toch altijd weer bovendrijven. Er wordt zelfs gesuggereerd dat contacten na een niet relevante e-mail soms gewoon afhaken. De soep zal wel niet zo heet gegeten worden als ze opgediend wordt, maar het is alleszins een aandachtspunt voor de e-marketeer. nov […]

Afleverbaarheid, Tips

Vier vuistregels om je lezers en de spam panels te vriend te houden

Lezers worden steeds kritischer in het selecteren wat ze wel of niet lezen. In hun inbox raken is niet meer voldoende. Grote hoeveelheden e-mails worden ongeopend naar de vuilbak, of erger naar de spam-box gesleept. Dat moet je zoveel mogelijk voorkomen want anders gaan de spamfilters je detecteren. Volgende vuistregels helpen je hier bij! dec […]

Vergelijk eens met je open ratio

We vertelden het reeds eerder. Een open- en doorklik-ratio vertelt lang niet alles. De succesratio van een e-mailcampagne is een som van vele factoren. Maar toch zijn de open-ratio’s van tijd tot tijd toch eens de moeite waard om te bekijken. Om eens af te toetsen waar je eigen campagnes scoren, maar ook binnen je […]

E-commerce, E-mailmarketing, Strategie, Trends

E-Mailbarometer :: Content blijft koning!

De e-mailbarometer van Flexmail heeft haar eerste update achter de rug. In een vorig verhaal gingen we in op het algemene profiel van de Belgische e-marketeer. Vandaag focussen we op de intentie om e-mail als marketing instrument in te zetten. mrt 20, 2015Michelle Dassen

E-mailmarketing

Trek de twijfelaars over de streep met de volgende stappen

Heb je de raad uit de vorige blogpost opgevolgd? Dan heb je het overgrote deel van je database overtuigd om over te schakelen naar het nieuwe product. Ontdek hier hoe je de overige klanten over de streep kan trekken.  apr 29, 2011Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Outlook onder vuur…

Er is via Twitter een petitie opgestart om Microsoft aan te sporen in de volgende versie van het e-mail programma Outlook geen Word als viewer en opsteller te gebruiken, maar wel een HTML-verterende module. Al enkele duizenden internauten tekenden reeds de petitie. jun 24, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,747

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail