Neen, je moet niet op jacht. Toch niet letterijk. Maar voor je een e-mailcampagne op je doelgroep afvuurt, moet je toch eerst even stilstaan bij je lezerspubliek. Die gebruiken steeds meer een gsm om je berichten te lezen. Zelfs bij ‘smartphones’ kan een link verschillende regels tekst innemen en zo je bericht onleesbaar maken. En voor je het weet heeft je mobiele contact op de verwijderknop geklikt.
De oplossing ligt nog steeds in het principe van een ‘multi-part’ bericht. Met contacten die hun e-mail zowel op hun computer op bureau, als op hun mobiele telefoon lezen kan je niet anders dan een dergelijke tactiek te hanteren. Voor de grote computer is er dan het HTML bericht, op de gsm of de ‘smartphone’ kunnen lezers verder met een tekstbericht. Misschien niet zo flitsend, maar de boodschap is wel overgekomen.
Mobiele elektronica geven je e-mail niet veel schermruimte om je boodschap te tonen. Houd je afzender en je onderwerp zo beknopt mogelijk. Anders is dit het enige dat een lezer te zien krijgt. Steek tijd in het zoeken naar een beknopte en aantrekkelijke onderwerp lijn. Het is op dit stukje van uw e-mail dat uw contact beslist om verder te lezen.
Kijk ook eens kritisch naar de lengte van je verhaal. Op je bureau staat allicht al een 21 inch scherm te pronken. Smartphones moeten het met 4 inch schermpjes stellen. Dat betekent heel veel scrollen. Welke lezer houdt dat vol?
Neem ook even de moeite om je doorlinken te testen. Vele digitale e-mail platformen werken alleen maar met volledige weblinken. Zonder een ‘http://’ gebeurt er niet veel. En zo mist je klant de superaanbieding van de dag. En jij de verkoop.
En tenslotte hebben we nog één goede raad. Test, test en test nog een keer. Probeer je e-mail te testen op zoveel mogelijk gsm’s en mobiele assistenten. Als het er goed uitziet op een ‘Blackberry’ ben je nog niet zeker dat een ‘Iphone’ je boodschap correct aan de geadresseerde laat zien. Deze laatste stap in het ontwerpen van je e-mail bericht is misschien daarom wel de belangrijkste. Het kan immers het verschil maken tussen gelezen worden of in de vuilbak vliegen!