Een e-mail mailinglijst samenstellen is makkelijk. Maar een krachtige lijst opstellen is een stuk lastiger. Die extra inspanning is wat een succesvolle e-mailmarketeer onderscheidt van een minder succesvolle.
Meer kwaad dan goed
Die kwalitatieve e-maillijst is compleet verschillend van een aangekochte of gehuurde adressenlijst, die weinig eigen inspanning vereist. De meerwaarde van zulke lijsten verdwijnt snel wanneer de ontvangers je als ‘spammer’ gaan beschouwen. Zo besef je al snel dat die manier van e-mails versturen je zaak meer kwaad dan goed doen.
Sleutel
De sleutel tot een kwalitatieve e-mail mailing lijst is het besef dat je met mensen te maken hebt. Bouw een relatie op met de abonnees, die verder reikt dan het beheren van hun data. IJver voor de klassieke ‘toestemming’-marketing.
Persoonlijk
De voorgaande redenering in acht genomen moet je een persoonlijke relatie opstarten met de virtuele abonnee, zoals je dat ook met een levensechte klant zou doen. Concreet moet je je houden aan de volgende principes, die aan de basis van elke constructieve relatie liggen:
Simpel
Hou het simpel: maak het voor mensen gemakkelijk om initieel interesse te tonen en zich in te schrijven op de database. Dat doe je het best door een inschrijvingsformulier op te stellen waar je naar een minimum aan informatie vraagt. Daarnaast moet je het abonneren blijven promoten.
Geven en nemen
Geven en nemen: een relatie moet tweezijdig zijn. Je moet mensen een duidelijke reden geven om zich in te schrijven. Toon daarbij waarom het de moeite is om hun tijd en vertrouwen aan jou te verlenen. Of ze nu een nieuwsbrief of een kortingsbonnen ontvangen, geef de mensen een stimulans op zich in te schrijven.
Intenties
Wees duidelijk over je intenties: als je iemand vraagt om zich in te schrijven, wees dan duidelijk over het doel daarvan. Als je de abonnee een maandelijkse nieuwsbrief wil sturen, laat dan weten wanneer ze die mogen verwachten en waar het over zal gaan. Als het inschrijven betekent dat een vertegenwoordiger de abonnee zal opbellen, vertel dat dan rechtuit.
Belofte
Maak je belofte waar: als iemand zich ingeschreven heeft, kom dan je beloftes na. Begin niet met irrelevante e-mails te versturen en hou je aan de afspraken. Maak dus geen misbruik van de gegevens. Je relatie met de abonnee is daarbij ook exclusief. Betrek geen derde partij door het verkoop of de verhuur van de data. Op die manier schaad je het vertrouwen van de abonnee.
Feedback
Vraag voor feedback: een relatie vergt inspanningen van twee partijen. Vraag naar feedback van je klanten en gebruik die informatie om je communicatie op de klant af te stemmen.