Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Reporting, Tips

Blijft je conversie achter? Vijf tips om dit uit te zoeken

Een e-mailcampagne stuur je uit in de zoete hoop dat die voor 100 procent gelezen wordt. Alleen dan is natuurlijk de kans op conversie het hoogst. Misschien is dit een onrealistische verwachting. Daarom is het goed om je lijsten te toetsen aan een benchmark binnen je sector. Merk je dan dat een bepaalde e-maillijst achter blijft, dan moet je ingrijpen.


E-mailmarketing is helaas geen exacte wetenschap. Soms moet je wat experimenteren of wat mogelijkheden uittesten om de juiste toon te vinden, zodat de respons zich wel naar de markt confirmeert. We zetten graag wat tips op een rijtje…

Kijk naar mogelijke regionale verschillen.

Normaal gezien moet je e-mailbericht ieder mogelijk contact kunnen charmeren. Maar het is goed mogelijk dat jouw universele boodschap op lokaal niveau niet gesmaakt wordt. Een contactpersoon in Limburg heeft nu eenmaal een andere context dan een West-Vlaming. Splits, als je over de info beschikt, je statistieken eens uit per regio. En geef de achterblijvers een aparte aangepaste boodschap.

Kijk naar het geslacht.

Mannen en vrouwen zijn in onze maatschappij gelijk. Daar twijfelt niemand meer aan. Maar ze hebben wel andere emotionele trekjes. Ook daar zal niemand over discussiëren. Splits je statistieken eens uit naar mannen en vrouwen. Vind je daar significante verschillen in leesdichtheid, dan weet je natuurlijk dat je de verhalenverteller binnen je organisatie moet briefen.

Kijk naar het tijdstip.

Je zal een e-marketinglijst meestal niet op het hetzelfde tijdstip benaderd hebben. Splits even je statistieken uit naar verschillende tijdsmomenten. Als je merkt dat je e-mailbericht ’s morgens beter gelezen wordt, dan ’s middags, dan heb je hier weer een tip van de sluier gelicht. Onderschat natuurlijk ook niet het verschil tussen een weekdag en een weekend. Een e-mail op zondag is soms zeer efficiënt.

Kijk naar je onderwerpregel.

Een goede onderwerpregel is niet te lang en vertelt in een paar woorden de essentie van de boodschap. Daarover hebben we reeds meermaals wat tips op een rijtje gezet. Maar dan nog blijkt de ene onderwerpregel beter aan te spreken dan de andere. Check daarom even apart alle campagnes die je naar een bepaalde lijst hebt gestuurd. Experimenteer met de best scorende titel. Bevestigt die opnieuw het succes, dan ben je weer een stap vooruit.

Kijk naar de grafische elementen.

Kan je een onderscheid maken tussen e-mailberichten met veel grafische elementen en eerder tekstgebaseerde content? Wordt het ene type beter gelezen dan het andere? Maak dan even een keuze voor een wat langere periode om te zien of deze trend bevestigd wordt.

apr 27, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyMaak het je lezer gemakkelijkNext storyActie, nog meer actie!
Home Blijft je conversie achter? Vijf tips om dit uit te zoeken
11 jaar geleden Reporting, Tipsconversie, marketinglijsten254
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, List Building, Tips

Recupereer de verstrooide inschrijvers

We leven nu eenmaal in een jachtige wereld en daar spelen multimedia heerlijk op in. Maar als je je aandacht tegelijkertijd over drie plekken (smartphone, tablet en de wereld rondom je) moet verdelen, dan is een tikfout in de stijl van @teelnet.be of @gmail.cmo snel gemaakt… aug 10, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Strategie

Heb je al nagedacht over je UVP?

Je ‘unique value proposition’ moet je toekomstige leden van je e-marketing lijst overtuigen hun e-mailadres achter te laten. Dit klinkt heel erg logisch. Maar heb je er zelf al over nagedacht? okt 10, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus. jan 13, 2012Ann Flipkens

Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Optimaliseer je landingspagina met deze tips

Conversie, daar draait het nu eenmaal om. E-marketeers werken in overdrive om hun campagnes klaar te krijgen voor de feestdagen. Ze gaan daarvoor op zoek naar nieuwe manieren om het maximum eruit te halen. Ben jij ook op zoek naar handige tips? Zoek niet verder en lees deze blog. dec 2, 2011Ann Flipkens

E-commerce, List Building, Tips

Schrijf eens een echte brief!

Het uitbouwen van een goede en relevante adressenlijst is een kritische succesfactor voor e-mailmarketing. Dat is een open deur intrappen. Maar besef je dat soms in je commerciële omgeving potentiële, maar slapende e-mailadressen zitten? En hoe krijg je ze actief? feb 22, 2012Thomas Vangelooven

Cases, E-commerce, E-mailmarketing

E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen

Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’. mrt 16, 2012Ann Flipkens

Flexmailwebsite goed onthaald op DMF 2011

Enkele dagen voor DMF 2011, dé vakbeurs voor interactieve marketing, heeft Flexmail de nieuwe website gelanceerd. Zo konden we meteen al polsen naar de meningen bij de bezoekers van de beurs. De feedback was veelbelovend. okt 13, 2011Ann Flipkens

Targeting

Nooit meer gemiste kansen met autoresponder

Zodra je abonnee actief met je nieuwsbrief aan de slag gaat, bijvoorbeeld door te klikken op een link, krijg je heel wat gegevens binnen over de interesses van de klant. E-mailmarketing is iets moois, maar hoe groter je mailinglijst wordt, hoe moeilijker het is om iedereen op te volgen. Hoe vaak heb jij niet gevloekt […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail