Met de eindejaarsfeesten voor de deur wordt de concurrentie tussen bedrijven opgevoerd. Als e-mailmarketeer slaag je erin om de klant rechtstreeks te bereiken, maar daar hebben je concullega’s ook vast aan gedacht. Ontdek hier hoe je kan opvallen tussen alle andere e-mails.
Je hebt het waarschijnlijk zelf al gemerkt. Je inbox puilt bijna uit van commerciële e-mails met producten die je geliefden kunnen bekoren. Tijdens deze dolle e-mail periode wordt de concurrentie tussen e-mailmarketeers opgedreven. Maar zoals altijd: diegenen met een strategie komen het verst.
Titel
In het verleden hebben we al benadrukt hoe belangrijk de onderwerpregel is. Het is het eerste wat de ontvanger te zien krijgt. Als die er verdacht of weinig interessant uitziet, verdwijnt de e-mail onverbiddelijk naar de vuilnisbak. Met populaire producten of de productcategorieën die je aanbiedt, heb je meer kans om in de gratie van de ontvanger te vallen.
Voeg ook steeds een ‘sense of urgency’ en je ‘unique selling proposition’ (USP) toe aan de onderwerpregel. Regels als ‘Nog 2 dagen om te profiteren van deze exclusieve aanbieding’ of ‘Bestel nu en bespaar op je verzendkosten’ slaan steeds aan.
Content
Met de feestdagen is het niet eenvoudig om je e-mail te personaliseren omdat de klant meestal voor iemand anders koopt. Je hebt dan alleen de aankoopgeschiedenis als leidraad. Heeft de klant vorig jaar bijvoorbeeld een cd gekocht, dan kan je ook dit jaar een product uit dezelfde categorie aanprijzen.
Originaliteit
Maar ook jouw creativiteit kan zijn vruchten afwerpen. Vele consumenten worstelen ermee om ieder jaar een origineel cadeau te kopen. Help hen daarom een handje door producten aan te prijzen voor een bepaald familielid. Durf ook eens voor een minder voor de hand liggend geschenk te opteren. Originaliteit kan ook troef zijn.
Service
Als de dagen naar Kerstmis toe korten, beginnen ook de angstgevoelens op de consumenten over te slaan. Ze zijn er nog niet in geslaagd om het ideale kerstcadeau in te kopen en ze gaan onmogelijk in de winkel geraken. Als e-mailmarketeer scoor je dan met producten die binnen de 24 uur aan huis leverbaar zijn. Zorg er wel voor dat je je belofte waar kan maken. Niets zo erg als een kerstcadeau dat te laat aankomt.
Vergeet niet te profiteren
Je webtrafiek en het bezoek naar je webshop zal in de aanloop van de feestdagen hoger liggen dan normaal. Dat wil niet zeggen dat iedereen ook meteen een aankoop doet. Maak gebruik van die aandacht om je mailinglijst aan te laten dikken met trekkers zoals een tombola, exclusieve deals, kortingsbonnen voor na de kerstperiode, enzovoort.