Bloopers in de filmwereld zijn leuk. Meestal liggen acteurs en kijkers in een deuk. Bloopers in de wereld van de e-mail marketing zijn misschien even leuk, maar de acteur in de rol van de e-marketeer zal er achteraf misschien toch minder hard om lachen.
Auto
Laat je niet vangen door auto invulvelden. Als je een e-mail uit een lijst moet ophalen of een marketinglijst moet selecteren, dan willen de velden in je formulier schijnbaar op het eerste zicht de juiste keuze voorschotelen, maar bij nonchalant klikken de verkeerde optie bewaren. Dus voor je op de knop verzend klikt, controleer eerst even of het juiste bestand met de juiste lijst verzonden kan worden.
Versiebeheer
Werk je met vooraf ontworpen HTML mail, dan zal je er zeker niet verwonderd van opkijken als we je vertellen dat van één boodschap misschien verschillende versies bestaan. Vernieuwd omdat de prijs is aangepast, gekopieerd en aangepast omdat een andere doelgroep aangesproken moet worden. En allemaal hebben ze gelijkaardige namen door wat geklieder met nummers en halve datums aan de originele naam toegevoegd. Vergissen is menselijk en snel gebeurd.
Lees zelf
Een goed e-mailmarketing platform geeft je als voorlaatste stap voor alles definitief de digitale jachtvelden in gejaagd wordt een mogelijkheid om een testmail naar je zelf te sturen. Wees op zo een moment niet te gejaagd. We weten dat tijd geld is en alles op het laatste moment vertrekt. Daarom heb je een dubbele controle bij het verzenden van je campagne. Maak er dus gebruik van. Voor 100.000 prospecten een e-mail met een verkeerde prijs ontvangen.
Bijlage
Nog een leuke blooper in de wereld van de e-mailmarketing. Aan je bericht de verkeerde of helemaal geen bijlage hangen. Daarom is het best dat op het ogenblik dat je je e-mail samenstelt bij het verwijzen naar een bijlage deze onmiddellijk koppelt. En dat je de bijlage na koppeling best even opent om te controleren dat je niet alleen de juiste te pakken hebt, maar dat het bestand ook correct op de webserver geladen is, daar moet zeker geen tekeningetje bij.
E-mail is snel, maar soms te snel. Misschien kan een beetje zen voor je aan slag gaat geen kwaad!