Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Reporting, Targeting, Testing

Boek meer succes met minder e-mailcontacten

Paradoxaal genoeg is de beste manier om je e-mailprestaties te verbeteren, je mailinglijsten te laten inkrimpen. Scheid het kaf van het koren door niet oprecht geïnteresseerde abonnees uit te filteren.

Je inschrijven op een e-maillijst is eenvoudig en gratis. Sommige abonnees vragen dan ook e-mails aan, terwijl ze er maar een terloopse interesse hebben. Na maanden of zelfs weken is het goed mogelijk dat die mensen volledig hun interesse verliezen. Intussen blijf je wel e-mails uitsturen naar ongeïnteresseerden. Dat kan voor vertekende campagne-analyses zorgen.

Impact

Wat is de impact van zulke ongeïnteresseerde bezoekers? Marketeers steken veel energie en tijd in het opbouwen van mailinglijsten. Maar die acties kunnen een averechts effect hebben op de data die later je marketingsucces moeten reflecteren.

Onderzoek heeft uitgewezen dat het conversie ratio, het open ratio en het doorklik ratio de meest significante cijfers zijn voor e-marketeers wanneer ze hun e-mailprestaties evalueren. De abonnees die weinig participeren omdat ze van meet af aan al weinig interesse hadden, hebben een negatieve impact op die parameters. Bovendien maken ze het moeilijk om een accuraat beeld te scheppen van het succes van een bepaalde e-mailstrategie.

Reputatie

Bovendien is het goed moeilijk dat de abonnees meteen de e-mails wissen vooraleer ze ze geopend hebben. Zo raken de e-mails onterecht vast in de spamfilter, ook al hebben de abonnees zich uit vrije wil ingeschreven. Dat proces lijkt eenvoudiger voor de gebruikers dan zich daadwerkelijk uit te schrijven via de link die in de e-mails meegegeven wordt. Dat kan je reputatie als verzender schaden.

Meer kwaad dan goed

In dat kader is het aannemelijk dat ongeïnteresseerde abonnees meer kwaad doen dan goed. Toch blijven marketeers die pleiten voor een selectieve (lees: kleinere) e-maillijst vaak in de kou staan. De reden daarvoor is meervoudig. Langere lijsten zijn aantrekkelijker voor adverteerders. Bovendien staat elke abonnee gelijk aan een potentiële klant. Ook komen langere lijsten de merkbekendheid ten goede, etcetera. Wat de reden ook mag zijn om zich in te schrijven op de e-maillijst, de e-marketeer heeft de mogelijkheid om te communiceren met de abonnee.

Overtuigingskracht

Als je toch kiest voor heldere cijfers, dan moet je met een paar dingen rekening houden vooraleer je begint te wieden. Eerst en vooral kan je de overweging maken dat je via e-mail de ongeïnteresseerde abonnee alsnog kan overtuigen van het nut van de communicatie. Dat kan door er achter te komen waar de interesse van de abonnee werkelijk ligt. Stuur daarom een enquête naar de abonnees, die in de voorbije zes maanden nog geen e-mails nog niet geopend hebben of doorgeklikt hebben op de linken, waarin je vraagt om feedback om de nieuwsbrief te verbeteren.

De onderwerpregel moet dan ook duidelijk aangeven dat het om een andere soort communicatie gaat dan in het verleden. Niet alleen krijg je hierdoor waardevolle feedback terug, je kan er ook de band met de verloren abonnees opnieuw aanhalen. Abonnees die nog steeds niet reageren, kunnen dan zonder veel hartpijn verwijderd worden, omdat het aanneembaar is dat ze de communicatie niet willen verderzetten.

Do’s en Dont’s

Een minder ingrijpende handeling is dat je de abonnees niet meteen verwijderd uit de database, maar dat je ze naar een aparte lijst verhuist. Op die manier blijft het algemene abonneecijfers in tact en hou je je adverteerders tevreden. Bovendien is het nog steeds mogelijk om dezelfde content te sturen als die naar je standaard mailinglijst, maar de marketinganalyses gebeuren gescheiden.

nov 3, 2010Ann Flipkens
Previous storyUit onze reeks bloopers: ‘TEMPLATE 108 servicedesk, werkt goed bij bestaande klanten’Next storySpecifieke doelstellingen als leidraad voor e-mailmarketing: een stappenplan
Home Boek meer succes met minder e-mailcontacten
12 jaar geleden Reporting, Targeting, Testing205
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Social media

Drie sociale mediastrategieën op maat van de e-mailmarketeer

Ondanks onheilspellende voorspellingen dat sociale media de dooddoener zijn van e-mail, zien we dat de twee kanalen harmonieus langs elkaar leven. De vooruitziende e-mailmarketeer gebruikt e-mail én sociale media om zijn boodschap extra draagkracht te geven. De echte innovatieve e-marketeer neemt een volgende stap. Hier ontdekt u hoe hij dat doet. okt 21, 2011Ann Flipkens

Tips

Laat je e-marketinglijst groeien!

Slechts een minderheid van de e-marketeers zien hun e-marketinglijsten op een snelle manier groeien. De grootste groep is tegenwoordig al lang blij, als de lijsten niet krimpen. Een e-marketinglijst samenstellen is hard labeur. Daarom is het goed om weten waar je het best je energie insteekt. jan 14, 2014Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!

Vijf keer eenvoud en efficientie: LittleBits

LittleBits is de hype van het moment. Kleine blokjes elektronica kan je met magneten in volgorde zetten en programmeren. Net als de eenvoud van de blokjes – zelfs een kind kan er mee aan de slag – is ook hun e-mailmarketing. jan 29, 2015Ann Flipkens

E-commerce

De bijbel voor de e-mailmarketeer

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een interessant onderzoek uitgevoerd naar het onlineshopgedrag van 25.000 consumenten in 51 landen. Met andere woorden heeft het bureau hier min of meer de bijbel voor de e-mailmarketeer geschreven. nov 16, 2011Michelle Dassen

Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips, Trends

Gebruik jij bewegende beelden in je e-mails?

Een e-mail die beweegt? Jazeker, dankzij de robuuste technologie van de goede oude ‘animated gif’ kan je een bewegend effect kan inbouwen in je e-mailberichten. okt 25, 2013Michelle Dassen

Cases, context, E-mailmarketing, Marketing automation, Personalisatie, Trends

Verkoop in winkel, startpunt van een e-mail scenario

We hebben ons laten verleiden door de nieuwe iPad Pro. Dus trokken we naar de Apple Store en lieten een exemplaar over de toonbank gaan. In het daaropvolgend gesprek stelt de verkoper van dienst achteloos wat vragen, die we al even achteloos beantwoorden. apr 22, 2016Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, GDPR, Privacy, Wetgeving

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

Disclaimer:  Dit artikel kan niet beschouwd worden als juridisch advies voor je bedrijf in het klaarmaken voor EU data privacy wetgeving zoals de GDPR. Wat het wel geeft is achtergrondinformatie om je de GDPR- wetgeving beter te doen begrijpen. Deze juridische informatie is niet hetzelfde als juridisch advies. We raden aan om een advocaat onder […]

Omdat stilzitten nog steeds geen optie is!

Vorige week verhuisde de masterclass die Flexmail regelmatig organiseert naar een nieuwe locatie. De class verzamelde in de nieuwe kantoren van Flexmail in Brussel. Naast een boeiende discussie over e-mail adressen kwamen de klassieke ingrediënten over e-mailmarketing aan bod. jun 30, 2010Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail