Het was even schrikken vorige week toen Hotmail te kennen gaf dat er een bug in het systeem zat. Meer dan zeventienduizend gebruikers werden getroffen door het probleem. Het incident maakte de afhankelijkheidsrelatie tussen e-mailmarketeers en de technologie pijnlijk duidelijk.
De bug deed een aantal e-mails van Hotmailgebruikers op mysterieuze wijze ‘verdwijnen’. Achteraf gaf Mike Schackwitz van Hotmail aan dat de bug voortkwam uit een geautomatiseerd script dat Microsoft gebruikt om errors op te sporen in Windows Live Hotmail. Die vond zijn weg naar de account van echte gebruikers, met paniek als resultaat.
Misplaatst
“Uiteindelijk waren de e-mails niet gewist. Alleen de locatie van hun postvak is verwijderd in de mappen op de servers”, legt Schackwitz uit. Het probleem was voor zestienduizend gebruikers na een dag opgelost.
Terug naar afzender
Voor de gebruikers die niet probeerden aan te melden, is het probleem groter. Mails die op dat moment naar de accounts werden gestuurd, gingen terug naar de afzender – net zoals wanneer een account afgesloten zou zijn.
Afhankelijk
Tekortkomingen in de technologie plaatsen de afhankelijkheidsrelatie met de e-mailmarketeers des te meer in de kijker. Door het niet functioneren van de e-mailcliënt kan een mooi uitgebouwde e-mailcampagne aan de doelgroep voorbij gaan. Dat is een kostelijke oefening voor de marketingafdeling.
Automatisering
Het automatiseren van het opbouwen en versturen van de e-mailcampagne kan daarbij heel wat tijd en energie besparen. Het e-mail marketing platform Flexmail spoort meteen de adressen op van de contacten van wie de e-mails terugkeerden. Met één druk op de knop los je het probleem op.