Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie

Center Parcs zet op Engelse bodem e-mail in voor hogere conversie

Vakantiemaker Center Parcs is zeker geen onbekende. In het Verenigd Koninkrijk zijn ze met vier parken de absolute marktleider op het vlak van de verkorte vakanties. Met e-mailmarketing willen ze niet dadelijk meer vakanties verkopen, wel meer omzet per vakantie boeken.
center_parks_campagne
Jeremy Colston, de CRM manager nam een e-marketingbureau onder de arm, om een uitgekiende campagne uit te zetten onder de Britten die een kort verblijf hadden geboekt. De grote doelstelling was eenvoudig. Center Parks biedt niet alleen een huisje aan, maar ook heel wat activiteiten gaande van het sportieve over het ontspannende tot het culinaire. Hoe meer van deze extra activiteiten verkocht kunnen worden, hoe groter uiteindelijk de omzet per geboekte reis.

Nieuwe strategie

Het winnen van tijd, zowel bij de klant als bij de staf van het vakantiecentrum, was bovendien een bijkomende doelstelling. Dus werd er sterk ingezet om zoveel mogelijk van deze activiteiten op voorhand via internet te boeken. Daarom werd er duidelijk aan de uitgangspunten van de gangbare e-mailstrategie gesleuteld. De standaard e-mailberichten, die zo neutraal waren dat ze voor elke locatie konden dienen, worden voortaan uitgesplitst per locatie en de daar aangeboden promoties. Dat is het voordeel als je e-mailmarketing vanuit een CRM omgeving laat starten.

Nauwer verbonden aan reis

Verder werd de datum van aankomst, niet van boeking, als uitgangspunt genomen. Center Parks biedt niet elke week hetzelfde animatie programma aan. Dus werd de communicatie duidelijk toegespitst op de werkelijke te maken keuze. Dit alles werd voor een stuk bewerkstelligd door een automatische voeding van de databases die als bron dienen voor de e-mailmarketing. Zo kunnen dagelijks, bij elke nieuwe boeking, nieuwe reeksen automatische getimed campagnes opgestart worden.

Aangepast aan het park

Vijftien weken voor de aankomstdatum wordt door het gekozen park – tenminste zo lijkt het toch – een welkomstbericht gestuurd. Dat bericht is helemaal gepimpt met de gegevens van het geboekte park. Er is alvast een kaartje van het park zelf. Verder is het bericht gevuld met relevante content, alle activiteiten die net in dat park in net die periode doorgaan. Deze eerste e-mail wordt gevolgde door een reeks automatisch opgestarte berichten.

Het rijtje afwerken

De toeristen krijgen nog een extra bericht met de referentie van de boeking, de reeds gemaakte boekingen van activiteiten, de mogelijkheid om eventueel een boeking – lees aan te vullen – te wijzigen, een bericht met een reisroute tot aan het park, het aantal dagen tot aan de aankomst, een checklist van wat er niet vergeten mag worden en tegelijkertijd een aanbod om reeds een gevulde ijskast te bestellen bij de kruidenier van het vakantiepark. En iedere keer weer worden de extra activiteiten in de verf gezet.

Het resultaat

Op het effect moesten ze niet wachten. Alle e-mailcampagnes kregen opeens veel hogere open en doorklikratio’s. En dat niet één keer, maar gewoon permanent. De personalisatie genereerde aan conversie 20 procent extra. De inkomsten per geboekte klant stegen dus enorm en van alle extra activiteiten die er gereserveerd werden, was nu 80 procent via internet vooraf geboekt. Wat weer personeel vrijmaakte aan de receptie van het vakantiecentrum. En de gasten, die konden meteen gaan sporten, niet in de rij gaan staan.

Heeft een verandering in jouw strategie ook gezorgd voor verrassende resultaten? Laat het ons weten in de reacties!

mei 25, 2014Ann Flipkens
Previous storyEen animated gif als een conversie aanjagerNext storyTien punten om af te checken bij het opbouwen van je mailinglijst
Home Center Parcs zet op Engelse bodem e-mail in voor hogere conversie
9 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie722
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, List Building, Strategie

Geen tweede kans voor een goede eerste indruk!

Een nieuw e-mailadres loopt via een opt-in binnen in je e-marketinglijst van je nieuwsbrief. En jij antwoordt standaard met een ‘dankjewel’.En daarmee is de basis van een lange digitale relatie gelegd? Neen, niets is minder waar. Je krijgt geen tweede kans om een goede eerste indruk te maken! jan 27, 2010Thomas Vangelooven

context, E-mailmarketing, Geen onderdeel van een categorie, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Testing

Geen Amerikaanse president zonder e-mailmarketing

Dat de strijd om het Witte Huis in de Verenigde staten in alle hevigheid is losgebarsten, daar laten de nieuwsberichten niet aan twijfelen. Maar speelt e-mailmarketing hierin een grote rol? We gingen even rondneuzen bij de campagnes en kwamen tot een onthutsende vaststelling: geen nieuwe Amerikaanse president zonder e-mailmarketing. mrt 21, 2016Ann Flipkens

Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing

Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap (deel 2)

In de vorige blogpost gaven we mee wat je vooral NIET mag doen in een e-mailcampagne. Om een helder beeld te scheppen van hoe een goede campagne er wel uitziet, heeft Flexmail een best practice opgediept. Ontdek hier wat gouden raad. mrt 31, 2011Ann Flipkens

Cases, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Thema-mailings, Tips

7 tips voor een perfect online kerstkaartje

Het koud winterweer is terug in ons land, de dagen worden korter en de kerstverlichting wordt binnenkort weer uit de dozen gehaald. Eerst passeert de Sint nog even en voordat je het weet, staan de feestdagen weer voor de deur. Dit betekent ook dat de tijd van het jaar is aangebroken om kerstkaartjes te sturen. […]

Tips

Schilder met de alt-tag

Werken met afbeeldingen in een e-mailbericht is altijd een beetje gokken. Zeker als je als je de complete boodschap in prentjes wil verpakken. Heel wat e-mailclients hebben immers de optie ‘afbeeldingen voorvertonen’ standaard af staan. Toch is er een truc om over die drempel heen te stappen. apr 25, 2014Ann Flipkens

List Building, Personalisatie, Targeting

Vier segmentatietactieken om je vingers bij af te likken

Segmentatie is het modewoord voor e-mailmarketeers in 2012. Door de opmars van location based services (lbs)  en de nood aan relevante boodschappen, is er geen ontkomen meer aan. In dit artikel vind je enkele tactieken om de interesses van je doelgroep te ontfutselen. jan 6, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 2)

In de vorige blogpost gaven we al een uitgebreide inleiding over het steeds complex wordende werkveld van de e-mailmarketeer. In dit artikel geven we het tweede deel mee van de ‘wegenkaart’, waarmee de e-markteer kan manoeuvreren door het ingewikkelde e-mailmarketinglandschap. dec 15, 2010Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

5 elementen die je in 2015 best uit je e-mailmarketing strategie laat vallen

Net als alle online communicatiekanalen heeft ook e-mailmarketing de laatste jaren een grote evolutie ondergaan. Contacten gaan anders om met hun inbox dan vijf jaar geleden, en ook de inhoud van e-mailberichten is sterk veranderd. jan 20, 2015Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail