Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie

Center Parcs zet op Engelse bodem e-mail in voor hogere conversie

Vakantiemaker Center Parcs is zeker geen onbekende. In het Verenigd Koninkrijk zijn ze met vier parken de absolute marktleider op het vlak van de verkorte vakanties. Met e-mailmarketing willen ze niet dadelijk meer vakanties verkopen, wel meer omzet per vakantie boeken.
center_parks_campagne
Jeremy Colston, de CRM manager nam een e-marketingbureau onder de arm, om een uitgekiende campagne uit te zetten onder de Britten die een kort verblijf hadden geboekt. De grote doelstelling was eenvoudig. Center Parks biedt niet alleen een huisje aan, maar ook heel wat activiteiten gaande van het sportieve over het ontspannende tot het culinaire. Hoe meer van deze extra activiteiten verkocht kunnen worden, hoe groter uiteindelijk de omzet per geboekte reis.

Nieuwe strategie

Het winnen van tijd, zowel bij de klant als bij de staf van het vakantiecentrum, was bovendien een bijkomende doelstelling. Dus werd er sterk ingezet om zoveel mogelijk van deze activiteiten op voorhand via internet te boeken. Daarom werd er duidelijk aan de uitgangspunten van de gangbare e-mailstrategie gesleuteld. De standaard e-mailberichten, die zo neutraal waren dat ze voor elke locatie konden dienen, worden voortaan uitgesplitst per locatie en de daar aangeboden promoties. Dat is het voordeel als je e-mailmarketing vanuit een CRM omgeving laat starten.

Nauwer verbonden aan reis

Verder werd de datum van aankomst, niet van boeking, als uitgangspunt genomen. Center Parks biedt niet elke week hetzelfde animatie programma aan. Dus werd de communicatie duidelijk toegespitst op de werkelijke te maken keuze. Dit alles werd voor een stuk bewerkstelligd door een automatische voeding van de databases die als bron dienen voor de e-mailmarketing. Zo kunnen dagelijks, bij elke nieuwe boeking, nieuwe reeksen automatische getimed campagnes opgestart worden.

Aangepast aan het park

Vijftien weken voor de aankomstdatum wordt door het gekozen park – tenminste zo lijkt het toch – een welkomstbericht gestuurd. Dat bericht is helemaal gepimpt met de gegevens van het geboekte park. Er is alvast een kaartje van het park zelf. Verder is het bericht gevuld met relevante content, alle activiteiten die net in dat park in net die periode doorgaan. Deze eerste e-mail wordt gevolgde door een reeks automatisch opgestarte berichten.

Het rijtje afwerken

De toeristen krijgen nog een extra bericht met de referentie van de boeking, de reeds gemaakte boekingen van activiteiten, de mogelijkheid om eventueel een boeking – lees aan te vullen – te wijzigen, een bericht met een reisroute tot aan het park, het aantal dagen tot aan de aankomst, een checklist van wat er niet vergeten mag worden en tegelijkertijd een aanbod om reeds een gevulde ijskast te bestellen bij de kruidenier van het vakantiepark. En iedere keer weer worden de extra activiteiten in de verf gezet.

Het resultaat

Op het effect moesten ze niet wachten. Alle e-mailcampagnes kregen opeens veel hogere open en doorklikratio’s. En dat niet één keer, maar gewoon permanent. De personalisatie genereerde aan conversie 20 procent extra. De inkomsten per geboekte klant stegen dus enorm en van alle extra activiteiten die er gereserveerd werden, was nu 80 procent via internet vooraf geboekt. Wat weer personeel vrijmaakte aan de receptie van het vakantiecentrum. En de gasten, die konden meteen gaan sporten, niet in de rij gaan staan.

Heeft een verandering in jouw strategie ook gezorgd voor verrassende resultaten? Laat het ons weten in de reacties!

mei 25, 2014Ann Flipkens
Previous storyEen animated gif als een conversie aanjagerNext storyTien punten om af te checken bij het opbouwen van je mailinglijst
Home Center Parcs zet op Engelse bodem e-mail in voor hogere conversie
6 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie720
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Reporting, Tips

Verplicht conformeren naar een gemiddelde doorklikratio: mythe of realiteit?

Het gemiddelde doorklikratio van een e-mailcampagne kan een belangrijke maatstaf opleveren voor het sturen van het succes van je campagne. Bij tegenvallende resultaten kan het bovendien als indicatie dienen om de ondermaatse prestatie in de kiem te smoren. Maar bestaat dat unieke cijfer überhaupt wel? okt 15, 2010Ann Flipkens

Reporting, Tips, Trends

Wat is jouw doorklikratio?

De doorklikratio is wel één van de belangrijkste parameters in e-mailmarketing. Dat betekent dat je bericht niet alleen gelezen is, maar dat je contact ook nog tot actie is overgegaan. apr 4, 2014Ann Flipkens

Op 13 maart organiseert Flexmail de Crash Course Facebook Marketing

Deze Facebook cursus draait rond het omzetten van de tijd en inspanningen die je in Facebook steekt naar echte resultaten. Resultaten die leiden naar meer leads, meer klanten en uiteindelijk naar meer verkopen. feb 14, 2012Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

10 tips om een promocode in je e-mailmarketing te integreren

Je ziet ze vaak voorbijkomen. E-mailberichten waar men met een promocode de lezer tracht te verleiden. Iedereen is het er over eens dat het de conversie gevoelig kan verhogen. Wie houdt er niet van een voordeeltje? Alleen moet je ook hier de regels van de kunst onder de knie krijgen. We zetten een paar tips […]

Content, Personalisatie, Strategie, Targeting

Dag Kris, je automodel staat nu in de kijker

De onderwerpregel is één van de belangrijkste elementen van je e-mailbericht. Met deze zinsnede moet je immers je lezer verleiden. Het is niet voor niets dat e-marketeers steeds weer op zoek gaan naar een originele invalshoek. nov 23, 2012Thomas Vangelooven

Cases, Content, context, E-commerce, Inspiratie!

De voedingsindustrie: e-mails sturen in hapklare brokken

De voedingsindustrie is een plek waar creativiteit centraal staat. Nieuwe gerechten, nieuwe combinaties, exotische producten,… . Waarom kan de communicatie niet even creatief zijn? In deze blog ga ik wat dieper in op e-mailmarketing binnen de voedingsindustrie. Daarnaast geef ik wat tips en tricks zodat je e-mails even dynamisch en smaakvol zijn als je producten. […]

E-mailmarketing, Inspiratie!

Mijn eerste week als stagiair bij Flexmail.

12 weken stage lopen. Het lijkt lang voor studenten en dat zal in sommige gevallen ook wel zo zijn. Voor mij daarentegen was het in een vingerknip vrijdag, stond ik met een glas in de hand op de teamdrink en zat mijn eerste stageweek erop. Waarom Flexmail? Ik koos ervoor om te solliciteren bij Flexmail […]

E-mailmarketing, Trends

Vijf argumenten pro e-mail, contra social media!

Op regelmatige basis wordt e-mailmarketing dood verklaard. Er is altijd weer eens een nieuwe hype, die het zogenaamd oubollige communicatiemedium zal uitrangeren. Meer dan één trendwatcher heeft er al zijn eieren op ingezet. Tevergeefs blijkt steeds weer! okt 4, 2013Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail