Met welke boodschap kan je een contact tot conversie verleiden? Dat vraagstuk stelt zich keer op keer als je een e-mailbericht schrijft. Uiteraard moet je de juiste relevante content combineren met de juiste doelgroep. Maar met een laagje aantrekkelijkheid en exclusiviteit bereik je net dat tikkeltje meer!
Iedereen kent het verhaal van de winkel die achterbleef in het aantrekken van klanten. Op een dag werd aan de voordeur een groot bord geplaatst. “Alleen toegankelijk voor pashouders”, was de boodschap. Eenieder die wilde kon een pas aanvragen. De formulieren waren aan de ingang beschikbaar. Eenieder die de pas aanvroeg kreeg ze ook en opeens kwamen klanten vlot over de drempel.
Exclusief
Hier werd ingezet op een klein menselijk kantje. Het gevoel iets exclusiefs te hebben waar anderen niet aan kunnen geraken is net dat extra argument om het aan te schaffen. En waarom deze filosofie niet toepassen op e-mailmarketing? Ook hier zijn er twee drempels waar de klanten – lees contacten – over moeten stappen: de onderwerpregel en de doorklik.
Onderwerpregel
Met een onderwerpregel moet verleiden. Dus waarom niet inspelen op het exclusieve: “Alleen klanten”, “Uitsluitend voor vrienden van de Facebookpagina”, “Exclusief voor leden”, “Alleen voor Vips (zoals u)” en zo kan het rijtje aangevuld worden. Hoe meer je de mogelijke lezer de kans geeft zich speciaal te voelen, hoe groter de kans op lezen wordt. En dan is deel één van de missie al geslaagd.
Doorklik
Deel twee start aan de doorklik. “Klik hier voor informatie”, klinkt vreselijk neutraal. “Klik hier voor onze aanbieding”, is al een stuk wervender. Maar “klik hier voor onze aanbieding speciaal voor klanten” is nog een stukje sterker. Zeker als je ook nog eens terloops vermeldt om de klantenkaart bij de hand te houden. Want als je op deze link klikt, moet je bewijzen dat je tot het selecte gezelschap hoort. En waarom niet twee links langs elkaar zetten? Eentje voor iedereen en de exclusieve voor de klant? Uiteraard is dit bericht alleen voor klanten bestemd.
Inschrijven
Dezelfde filosofie kan je ook hanteren bij een inschrijfformulier voor je e-marketinglijst. Je kan een stuk service element invoegen in je formulier. “Ja, ik ben klant” aanvinken, samen met het nummer van de getrouwheidskaart geeft recht op speciale nieuwsbrieven met extra voordelen. Volgens de cases die je al surfend op internet leest, geeft dit opeens een extra boost aan wie eerst huiverig was toestemming te geven hun e-mailadres te gebruiken. Exclusiviteit is aantrekkelijk, hou dat in je achterhoofd!