Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building

Dag Hotmail, welkom aan Outlook.com

Als we dachten dat op het vlak van de webbased e-mail de posities op de markt ingenomen waren, dan waren we grondig fout. Met de strategische beslissing om Hotmail om te vormen naar Outlook.com heeft Microsoft de aanval ingezet op Gmail. En het is meer dan alleen maar een naamsverandering!

Hotmail was nog steeds de grootste onder de gratis e-mailproviders. Laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het marktaandeel van de stilaan ‘verouderde’ interface was sterk aan het slinken. Het was gewoon een kwestie van tijd voor Gmail de eerste plaats zou innemen. Microsoft zocht en vond inspiratie in de nieuwe Windows 8 interface en gebruikte de naam van haar e-mailclient die in de wereldwijd meest gebruikte Office-software zit ingebakken.

Cloud

De verborgen agenda van Microsoft is dat het langzaam maar zeker het pad van de software op je computer wil inruilen voor de cloud-oplossing. Geen programma’s meer installeren op je computer. Geen documenten meer bewaren op je lokale harde schijf. Alles moet bereikbaar zijn via een internettoegang vanuit eender welke computer. Maar ook vanuit je mobiele telefoon of je tablet. Je kan overal je documenten bewerken en je e-mail lezen.

Onderwerpregel

De interface van Outlook.com zal net zoals Gmail advertenties herbergen. Anders dan bij Gmail zal Microsoft alleen de onderwerpregel gebruiken om context-gebonden advertenties neer te zetten. Zit jij als e-marketeer een relevante onderwerpregel te bedenken om conversie te krijgen en je concurrent komt er in alle glorie langs staan. Iets om in de toekomst rekening mee te houden.

Tussenperiode

Voorlopig blijft de originele Hotmail nog even bestaan. Het is de bedoeling dat de gebruikers geleidelijk en op eigen tempo overstappen naar de nieuwe Outlook.com. Maar binnen een jaartje zullen de achterblijvers onder zachte dwang worden omgezet. Voorlopig blijft het oude e-mailadres nog van kracht. Gebruikers kunnen overigens ook andere e-mailadressen in dezelfde interface beheren. Dat betekent dat je als e-marketeer straks denkt een e-mail bericht te sturen naar een gmail adres, dat gelezen wordt in de Outlook.com omgeving.

Quick View

De nieuwe Outlook.com komt met een gladde nieuwe interface. Eén van de bewaarde hulpmiddelen is de mogelijkheid om e-mail te sorteren in categorieën met daaraan de ‘Quick Views’ gekoppeld. E-mailberichten met bijlagen gaan in een ‘document quick view’, andere e-mailberichten met foto’s gaan dan weer in de ‘foto quick view’. Zo zie je maar weer dat je als e-marketeer steeds meer moeite krijgt om je e-mail direct onder de ogen van de lezer te krijgen.

Sociale media

Net zoals Google zijn Google+ geïntegreerd heeft in haar webmailomgeving, zo zal Microsoft in de Outlook.com-omgeving de sociale media integreren. Facebook zal steeds prominenter aanwezig zijn. Wat voor e-marketeers weer nieuwe horizonten opent. Later zouden ook Twitter, LinkedIn en Skype een plekje vinden in deze omgeving. Wordt zeker vervolgd!

aug 2, 2012Ann Flipkens
Previous storyHoe vaak is te vaak?Next storyRecupereer de verstrooide inschrijvers
Home Dag Hotmail, welkom aan Outlook.com
11 jaar geleden List Buildinge-mailclient, e-mailmarketing, e-mailsoftware, Gmail, Hotmail, Outlook.com, trends in e-mailmarketing613
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Design, Strategie, Tips

Staat je merk sterk in je e-mailbericht?

Herkenning is in marketing een belangrijk element. Ook in e-mailmarketing geldt het principe dat een sterk merk staat voor een goede conversie. Maar hoe krijg je dit in die digitale wereld voor elkaar? Graag zetten we enkele tips op een rijtje. sep 19, 2012Thomas Vangelooven

Design, E-mailmarketing

Doe de kijktest!

De meeste lezers van je e-mail nieuwsbrief scannen je bericht. Letterlijk, woord voor woord lezen is eerder een uitzondering. Heeft het dan zin om een periodieke nieuwsbrief de digitale wereld in te sturen? Natuurlijk! dec 7, 2012Ann Flipkens

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

E-mailmarketingtips voor kleine bedrijven en starters

MarketingProfs geeft een aantal eenvoudige e-mailmarketingtips voor kleine bedrijven die je nieuwsbrief een boost kunnen geven. Wij voegen intussen daad bij het woord. feb 10, 2012Ann Flipkens

List Building, Strategie, Tips

Tip: Al je voordelen op een landingspagina

Elk e-mailbericht heeft haar vormelijke kenmerken. De uitschrijflink is hiervan een geschikt voorbeeld. Een link naar een contactpagina zie je steeds vaker verschijnen. Maar nog een beetje meer experimenteren op dit vlak kan nooit kwaad. dec 14, 2012Thomas Vangelooven

Thema-mailings, Tips

Win het gevecht met de terugkerende vakantieganger

Je kent het fenomeen. Je komt terug van vakantie en je inbox puilt uit van de ongelezen berichten. Je overloopt kritisch de binnengekomen berichten en bent al iets vlotter in het verwijderen van ongelezen e-mails. Wat niet belangrijk lijkt of geen herkenning oproept, gaat meestal onherroepelijk de vuilbak in. Als jij als e-marketeer deze operatie […]

Content, Thema-mailings, Tips

Hoe verstuur jij dit jaar je zakelijke kerstkaarten?

Rond de feestdagen heeft iedereen het razend druk. Toch is dit de ideale periode om nog eens extra aan je klanten en partners te denken. Dankzij Flexmail steek je op een snelle en eenvoudige manier je kerstkaart in elkaar. dec 1, 2011Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Reporting

E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?

Iedereen heeft het over conversie, doorklikratio’s en leesdichtheid. Daarmee wordt het succes van een e-mailcampagne afgemeten. Maar zouden dezelfde gegevens ook niet de basis van een parameter kunnen vormen waarbij je de gezondheid van een e-maillijst afweegt? Of er is de handicap van e-mailadressen die geen conversie meer geven. Of er is verlies aan activiteit […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail