Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building

Dag Hotmail, welkom aan Outlook.com

Als we dachten dat op het vlak van de webbased e-mail de posities op de markt ingenomen waren, dan waren we grondig fout. Met de strategische beslissing om Hotmail om te vormen naar Outlook.com heeft Microsoft de aanval ingezet op Gmail. En het is meer dan alleen maar een naamsverandering!

Hotmail was nog steeds de grootste onder de gratis e-mailproviders. Laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het marktaandeel van de stilaan ‘verouderde’ interface was sterk aan het slinken. Het was gewoon een kwestie van tijd voor Gmail de eerste plaats zou innemen. Microsoft zocht en vond inspiratie in de nieuwe Windows 8 interface en gebruikte de naam van haar e-mailclient die in de wereldwijd meest gebruikte Office-software zit ingebakken.

Cloud

De verborgen agenda van Microsoft is dat het langzaam maar zeker het pad van de software op je computer wil inruilen voor de cloud-oplossing. Geen programma’s meer installeren op je computer. Geen documenten meer bewaren op je lokale harde schijf. Alles moet bereikbaar zijn via een internettoegang vanuit eender welke computer. Maar ook vanuit je mobiele telefoon of je tablet. Je kan overal je documenten bewerken en je e-mail lezen.

Onderwerpregel

De interface van Outlook.com zal net zoals Gmail advertenties herbergen. Anders dan bij Gmail zal Microsoft alleen de onderwerpregel gebruiken om context-gebonden advertenties neer te zetten. Zit jij als e-marketeer een relevante onderwerpregel te bedenken om conversie te krijgen en je concurrent komt er in alle glorie langs staan. Iets om in de toekomst rekening mee te houden.

Tussenperiode

Voorlopig blijft de originele Hotmail nog even bestaan. Het is de bedoeling dat de gebruikers geleidelijk en op eigen tempo overstappen naar de nieuwe Outlook.com. Maar binnen een jaartje zullen de achterblijvers onder zachte dwang worden omgezet. Voorlopig blijft het oude e-mailadres nog van kracht. Gebruikers kunnen overigens ook andere e-mailadressen in dezelfde interface beheren. Dat betekent dat je als e-marketeer straks denkt een e-mail bericht te sturen naar een gmail adres, dat gelezen wordt in de Outlook.com omgeving.

Quick View

De nieuwe Outlook.com komt met een gladde nieuwe interface. Eén van de bewaarde hulpmiddelen is de mogelijkheid om e-mail te sorteren in categorieën met daaraan de ‘Quick Views’ gekoppeld. E-mailberichten met bijlagen gaan in een ‘document quick view’, andere e-mailberichten met foto’s gaan dan weer in de ‘foto quick view’. Zo zie je maar weer dat je als e-marketeer steeds meer moeite krijgt om je e-mail direct onder de ogen van de lezer te krijgen.

Sociale media

Net zoals Google zijn Google+ geïntegreerd heeft in haar webmailomgeving, zo zal Microsoft in de Outlook.com-omgeving de sociale media integreren. Facebook zal steeds prominenter aanwezig zijn. Wat voor e-marketeers weer nieuwe horizonten opent. Later zouden ook Twitter, LinkedIn en Skype een plekje vinden in deze omgeving. Wordt zeker vervolgd!

aug 2, 2012Ann Flipkens
Previous storyHoe vaak is te vaak?Next storyRecupereer de verstrooide inschrijvers
Home Dag Hotmail, welkom aan Outlook.com
8 jaar geleden List Buildinge-mailclient, e-mailmarketing, e-mailsoftware, Gmail, Hotmail, Outlook.com, trends in e-mailmarketing444
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Targeting, Tips

Hoe vaak is te vaak?

Wat is de beste frequentie? Hoe vaak moet je een e-mail zenden naar je contact vooraleer het te vaak is? Een juist antwoord op deze vraag bestaat niet. Helaas varieert dit van bericht tot bericht en van product tot product. Maar voor de beginners in het vak willen we graag nog eens enkele vuistregels meegeven. […]

Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen… aug 24, 2012Ann Flipkens

Cases, Events, Tips

Grote belangstelling voor Flexmail Summer School

Deze week vond de eerste editie van de Flexmail Summer School plaats. Onmiddellijk mogen we spreken van een geslaagde editie. Een tot de nok toe gevulde zaal met leergierige toehoorders luisterden naar de workshops die gebracht werden door Silvie Mussen van Flexmail en Kris Pattyn van Koppa Digitale Media. aug 30, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Drie krachtige strategieën om de klant te overtuigen

De ‘principles of persuasion’ van psychologieprofessor Robert Cialdini is interessante lectuur voor marketeers. Kort samengevat gaat het boek over zes methoden om iemand te overtuigen actie te ondernemen. In deze blog bespreken we alvast de eerste drie principes en geven we je tips om ze online in te zetten. jan 11, 2012Ann Flipkens

List Building, Strategie, Tips

Tip: Al je voordelen op een landingspagina

Elk e-mailbericht heeft haar vormelijke kenmerken. De uitschrijflink is hiervan een geschikt voorbeeld. Een link naar een contactpagina zie je steeds vaker verschijnen. Maar nog een beetje meer experimenteren op dit vlak kan nooit kwaad. dec 14, 2012Thomas Vangelooven

Thema-mailings, Tips

Win het gevecht met de terugkerende vakantieganger

Je kent het fenomeen. Je komt terug van vakantie en je inbox puilt uit van de ongelezen berichten. Je overloopt kritisch de binnengekomen berichten en bent al iets vlotter in het verwijderen van ongelezen e-mails. Wat niet belangrijk lijkt of geen herkenning oproept, gaat meestal onherroepelijk de vuilbak in. Als jij als e-marketeer deze operatie […]

List Building

Hoe creëer je overzicht in je onoverzichtelijke B2B-gegevens?

Beurzen en netwerkevenementen zijn dé gelegenheden voor het verzamelen van B2B-gegevens. Door de jaren heen hebben marketeers honderden tot soms zelfs duizenden contacten gelegd. Dat zijn natuurlijk een hoop visitekaartjes. In deze blog geven we een aantal tips hoe je orde kan scheppen in de chaos. jan 18, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus. jan 13, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,659

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail