Als we dachten dat op het vlak van de webbased e-mail de posities op de markt ingenomen waren, dan waren we grondig fout. Met de strategische beslissing om Hotmail om te vormen naar Outlook.com heeft Microsoft de aanval ingezet op Gmail. En het is meer dan alleen maar een naamsverandering!
Hotmail was nog steeds de grootste onder de gratis e-mailproviders. Laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het marktaandeel van de stilaan ‘verouderde’ interface was sterk aan het slinken. Het was gewoon een kwestie van tijd voor Gmail de eerste plaats zou innemen. Microsoft zocht en vond inspiratie in de nieuwe Windows 8 interface en gebruikte de naam van haar e-mailclient die in de wereldwijd meest gebruikte Office-software zit ingebakken.
Cloud
De verborgen agenda van Microsoft is dat het langzaam maar zeker het pad van de software op je computer wil inruilen voor de cloud-oplossing. Geen programma’s meer installeren op je computer. Geen documenten meer bewaren op je lokale harde schijf. Alles moet bereikbaar zijn via een internettoegang vanuit eender welke computer. Maar ook vanuit je mobiele telefoon of je tablet. Je kan overal je documenten bewerken en je e-mail lezen.
Onderwerpregel
De interface van Outlook.com zal net zoals Gmail advertenties herbergen. Anders dan bij Gmail zal Microsoft alleen de onderwerpregel gebruiken om context-gebonden advertenties neer te zetten. Zit jij als e-marketeer een relevante onderwerpregel te bedenken om conversie te krijgen en je concurrent komt er in alle glorie langs staan. Iets om in de toekomst rekening mee te houden.
Tussenperiode
Voorlopig blijft de originele Hotmail nog even bestaan. Het is de bedoeling dat de gebruikers geleidelijk en op eigen tempo overstappen naar de nieuwe Outlook.com. Maar binnen een jaartje zullen de achterblijvers onder zachte dwang worden omgezet. Voorlopig blijft het oude e-mailadres nog van kracht. Gebruikers kunnen overigens ook andere e-mailadressen in dezelfde interface beheren. Dat betekent dat je als e-marketeer straks denkt een e-mail bericht te sturen naar een gmail adres, dat gelezen wordt in de Outlook.com omgeving.
Quick View
De nieuwe Outlook.com komt met een gladde nieuwe interface. Eén van de bewaarde hulpmiddelen is de mogelijkheid om e-mail te sorteren in categorieën met daaraan de ‘Quick Views’ gekoppeld. E-mailberichten met bijlagen gaan in een ‘document quick view’, andere e-mailberichten met foto’s gaan dan weer in de ‘foto quick view’. Zo zie je maar weer dat je als e-marketeer steeds meer moeite krijgt om je e-mail direct onder de ogen van de lezer te krijgen.
Sociale media
Net zoals Google zijn Google+ geïntegreerd heeft in haar webmailomgeving, zo zal Microsoft in de Outlook.com-omgeving de sociale media integreren. Facebook zal steeds prominenter aanwezig zijn. Wat voor e-marketeers weer nieuwe horizonten opent. Later zouden ook Twitter, LinkedIn en Skype een plekje vinden in deze omgeving. Wordt zeker vervolgd!