Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building

Dag Hotmail, welkom aan Outlook.com

Als we dachten dat op het vlak van de webbased e-mail de posities op de markt ingenomen waren, dan waren we grondig fout. Met de strategische beslissing om Hotmail om te vormen naar Outlook.com heeft Microsoft de aanval ingezet op Gmail. En het is meer dan alleen maar een naamsverandering!

Hotmail was nog steeds de grootste onder de gratis e-mailproviders. Laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het marktaandeel van de stilaan ‘verouderde’ interface was sterk aan het slinken. Het was gewoon een kwestie van tijd voor Gmail de eerste plaats zou innemen. Microsoft zocht en vond inspiratie in de nieuwe Windows 8 interface en gebruikte de naam van haar e-mailclient die in de wereldwijd meest gebruikte Office-software zit ingebakken.

Cloud

De verborgen agenda van Microsoft is dat het langzaam maar zeker het pad van de software op je computer wil inruilen voor de cloud-oplossing. Geen programma’s meer installeren op je computer. Geen documenten meer bewaren op je lokale harde schijf. Alles moet bereikbaar zijn via een internettoegang vanuit eender welke computer. Maar ook vanuit je mobiele telefoon of je tablet. Je kan overal je documenten bewerken en je e-mail lezen.

Onderwerpregel

De interface van Outlook.com zal net zoals Gmail advertenties herbergen. Anders dan bij Gmail zal Microsoft alleen de onderwerpregel gebruiken om context-gebonden advertenties neer te zetten. Zit jij als e-marketeer een relevante onderwerpregel te bedenken om conversie te krijgen en je concurrent komt er in alle glorie langs staan. Iets om in de toekomst rekening mee te houden.

Tussenperiode

Voorlopig blijft de originele Hotmail nog even bestaan. Het is de bedoeling dat de gebruikers geleidelijk en op eigen tempo overstappen naar de nieuwe Outlook.com. Maar binnen een jaartje zullen de achterblijvers onder zachte dwang worden omgezet. Voorlopig blijft het oude e-mailadres nog van kracht. Gebruikers kunnen overigens ook andere e-mailadressen in dezelfde interface beheren. Dat betekent dat je als e-marketeer straks denkt een e-mail bericht te sturen naar een gmail adres, dat gelezen wordt in de Outlook.com omgeving.

Quick View

De nieuwe Outlook.com komt met een gladde nieuwe interface. Eén van de bewaarde hulpmiddelen is de mogelijkheid om e-mail te sorteren in categorieën met daaraan de ‘Quick Views’ gekoppeld. E-mailberichten met bijlagen gaan in een ‘document quick view’, andere e-mailberichten met foto’s gaan dan weer in de ‘foto quick view’. Zo zie je maar weer dat je als e-marketeer steeds meer moeite krijgt om je e-mail direct onder de ogen van de lezer te krijgen.

Sociale media

Net zoals Google zijn Google+ geïntegreerd heeft in haar webmailomgeving, zo zal Microsoft in de Outlook.com-omgeving de sociale media integreren. Facebook zal steeds prominenter aanwezig zijn. Wat voor e-marketeers weer nieuwe horizonten opent. Later zouden ook Twitter, LinkedIn en Skype een plekje vinden in deze omgeving. Wordt zeker vervolgd!

aug 2, 2012Ann Flipkens
Previous storyHoe vaak is te vaak?Next storyRecupereer de verstrooide inschrijvers
Home Dag Hotmail, welkom aan Outlook.com
11 jaar geleden List Buildinge-mailclient, e-mailmarketing, e-mailsoftware, Gmail, Hotmail, Outlook.com, trends in e-mailmarketing628
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Content, Thema-mailings

Laatste nieuwsbrief voor 2011: originaliteit is troef

Als e-mailmarketeer moet je steeds op de hoogte blijven van de trends en evoluties in je sector. Om die reden ben je vast op 101 nieuwsbrieven ingeschreven. Voordat je ze één voor één opent en bestudeert, lijsten we hier al een aantal interessante best practices op. dec 28, 2011Ann Flipkens

Cases, Design, Thema-mailings, Tips

Volg deze gids en blink uit in de e-mailgekte

Met de eindejaarsfeesten voor de deur wordt de concurrentie tussen bedrijven opgevoerd. Als e-mailmarketeer slaag je erin om de klant rechtstreeks te bereiken, maar daar hebben je concullega’s ook vast aan gedacht. Ontdek hier hoe je kan opvallen tussen alle andere e-mails. dec 7, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Drie krachtige strategieën om de klant te overtuigen

De ‘principles of persuasion’ van psychologieprofessor Robert Cialdini is interessante lectuur voor marketeers. Kort samengevat gaat het boek over zes methoden om iemand te overtuigen actie te ondernemen. In deze blog bespreken we alvast de eerste drie principes en geven we je tips om ze online in te zetten. jan 11, 2012Ann Flipkens

E-commerce, List Building

Welke lijstgroeitechniek past bij jouw sector?

Lijstgroei houdt vele e-mailmarketeers uit hun slaap. Wanneer een contactendatabase stagneert, kan dat wel eens hetzelfde betekenen voor de verkoop omdat nieuwe abonnees vaak actiever zijn dan oudere. Ontdek hier de drie meest efficiënte technieken. jan 25, 2012Michelle Dassen

Content, Design, Strategie, Tips

Staat je merk sterk in je e-mailbericht?

Herkenning is in marketing een belangrijk element. Ook in e-mailmarketing geldt het principe dat een sterk merk staat voor een goede conversie. Maar hoe krijg je dit in die digitale wereld voor elkaar? Graag zetten we enkele tips op een rijtje. sep 19, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus. jan 13, 2012Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Social media

Op zoek naar ‘deelbare’ content?

Platformen zoals Facebook en LinkedIn zijn ontzettend dankbaar voor marketeers. Als contacten de boodschap lezen en delen op hun profiel, dan vermenigvuldigt de marketeer het bereik van de boodschap. Veel extra moeite of kost hoeft hij er zelfs niet in te steken. Enige voorwaarde is dat hij voor ‘deelbare’ content zorgt. nov 2, 2012Michelle Dassen

Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen… aug 24, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,980

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,811

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,112

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

3,017

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,686

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail