Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips

De anatomie van twee opt-in formulieren

Het uitbouwen van een e-marketinglijst met voldoende e-mailadressen, het is een titanenwerk. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. Maar elke drempel die je legt, maakt de kans op een nieuw adres weer kleiner. Het is steeds weer balanceren tussen minimalisme en een maximum aan informatie.

inschrijfformulier_1Daarom hebben we twee voorbeelden die de voorbije weken ons opvielen, even onder het vergrootglas gezet.

Spring te voorschijn…

Het zijn beiden ‘popups’ die te voorschijn springen, als je start met scrollen op de website. Je ziet die forms overigens steeds meer bij diverse webstekken te voorschijn springen. Maar meestal als de website voor de eerste keer geladen wordt. Dan loop je het risico net dat tikkeltje te opdringerig te zijn. En eens irritatie opgewekt is het moeilijk om alsnog dat e-mailadres te scoren. Als je even wacht tot het scrollen start, dan is de lezer allicht al iets meer geïnteresseerd in wat er te zien is, maar in elk geval voelt hij zich niet ‘overvallen’. Maar zo ziet hij tenminste klaar en duidelijk de mogelijkheid om in te schrijven. Websites zijn tegenwoordig zo levendig en kleurrijk dat een gewoon opt-in formulier al niet eens meer opvalt.
inschrijfformulier_2
Gebruik de envelop…

Een envelop waar een brief uit steekt, het is voor het menselijk oog nog steeds de trekker voor een bericht. Beide voorbeelden gebruiken deze vorm van iconografie. En kijk maar even rond, je zal er steeds meer vinden die de envelop goede oude stijl hanteren voor het inzamelen van e-mailadressen. Is het een retrostijl? Neen, het is eerder verder bouwen op het gemeenschappelijk geheugen van de mensen. Herkenning, dat is waar je met elke vorm van e-mailmarketing naar toe moet werken. Dus als je nog geen envelop op je opt-in hebt staan, dan weet je snel wat doen!

Gebruik een duidelijke CTA…

Zomaar een e-mailadres achterlaten, daarvan is elke consument reeds genezen. Want niet iedere e-mailmarketeer heeft kennis van nettiquette. Dat betekent dat je duidelijk moet uitleggen wat je met het e-mailadres zal doen. Beiden voorbeelden werden geplukt van nieuwssites. Beiden promoten hun nieuwsbrief, maar elk op een andere manier. De eerste houdt het gewoon op een wekelijkse nieuwsbrief en gebruikt wel het woordje gratis. De tweede heeft een uitgebreidere optie, nieuwsbrieven, maar ook nieuws alarmen. Ze zijn ook gratis, maar dat staat niet in de Call-to-Action. De reden is eenvoudig, de maximumlengte van de regel is opgebruikt. Als een oog naar een tweede regel moet bewegen, dan verlies je voor een stuk de kracht van een CTA!

Balanceer je vraag…

Hoe meer informatie je van je toekomstige lezer inwint, des te beter kan je de ervaring achteraf maken. Maar elke extra vraag is een extra drempel waar ze kunnen op afhaken. Vergelijk beide formulieren en je zal zien dat beiden zich beperken tot twee elementen. De eerste wil alleen je naam kennen naast je e-mailadres. Dat is handig om achteraf te personaliseren, maar ook om na te kijken of het nieuwe contact al niet ergens in een eigen databank opgeslagen zit. Het tweede formulier gebruikt de tweetrapsraket op een andere manier. Daar wil men vooral de inhoud en de frequentie van de berichten door de klant laten bepalen om dan naar het e-mailadres te vragen.

En werk je formulier af…

Kijk naar de opbouw van de eerste opt-in form. De header wordt gevolgd door drie gelijke stappen: twee invulvelden en de ‘submit’ knop is de logische derde stap. Visueel en ergonomisch wordt de inschrijver het gemakkelijk gemaakt. Een laatste detail stelt de inschrijver gerust, privacy is verzekerd. In het tweede formulier is ook aan ergonomie gedacht. Na de header en de illustraties worden de opties op een rijtje gezet. Dat er een antwoord wordt verwacht laten de knoppen duidelijk zien. Ze zijn gemaakt zoals eender welke smartphone ze zou tonen. Nog een link naar het gemeenschappelijk referentie geheugen. En tenslotte wordt het e-mailadres gevraagd. Om tenslotte op de knop te drukken. Let er ook op, beide knoppen in beide voorbeelden vertellen ook nog eens tekstueel wat je gaat doen. Duidelijkheid moet in dergelijke formulieren voorop staan. Alleen zo krijg je geëngageerde e-maillezers!

jul 29, 2016Ann Flipkens
Previous storyEen hond, storytelling en e-mailmarketingNext storyOpen de gate naar de inbox van je doelgroep
Home De anatomie van twee opt-in formulieren
6 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips442
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing

Trek de twijfelaars over de streep met de volgende stappen

Heb je de raad uit de vorige blogpost opgevolgd? Dan heb je het overgrote deel van je database overtuigd om over te schakelen naar het nieuwe product. Ontdek hier hoe je de overige klanten over de streep kan trekken.  apr 29, 2011Thomas Vangelooven

Cases, Design, Inspiratie!, Tips, Trends

Eenvoud als nieuwe trend in B2B

Niet alleen de toegang tot de inbox is belangrijk, ook de toegang tot de aandacht van de lezer is al even belangrijk. Er is een nieuwe trend in e-mailmarketing die opkomt. We houden het voortaan gewoon eenvoudig. apr 29, 2015Michelle Dassen

Testing

Weet je zeker dat je de perfecte e-mail verstuurt?

Een ruim aandeel van de digitale marketeers weten dat inderdaad zeker. Maar 37 procent van de e-marketeers weet het niet. Dat wees onlangs een e-mail bevraging  van het Amerikaanse eROI uit. sep 10, 2009Ann Flipkens

Waar zet je de regie-aanduidingen in je e-mail?

Een e-mailbericht heeft naast de boodschap die je wil vertellen ook een aantal praktische elementen. Regie-aanduidingen zoals hoe zet ons in je ‘white list’ en bekijk dit bericht in je browser moeten ook een plekje vinden in je e-mail. jul 23, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus. jan 13, 2012Ann Flipkens

Cases, E-commerce, E-mailmarketing

E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen

Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’. mrt 16, 2012Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

Het belang van een goed kapstokbeleid

In e-mailmarketing is het belangrijk om de aandacht van de lezer te trekken. Om je boodschap te lezen. Liefst zo gedetailleerd mogelijk. Maar we beseffen maar al te goed dat we die aandacht moeten delen met met de vruchten van andere e-marketeers. Daarom moeten we er ook rekening mee houden dat we soms het met […]

Tips

Moedig lijstgroei aan met een wedstrijd

Het overkomt ons allemaal. Ook de beste e-mailmarketeers onder ons worden van tijd tot tijd geconfronteerd met krimpende mailinglijsten door bounces, uitschrijvingen en spamklachten. Het organiseren van een wedstrijd kan het tij snel doen keren.  sep 23, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail