Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips

De anatomie van twee opt-in formulieren

Het uitbouwen van een e-marketinglijst met voldoende e-mailadressen, het is een titanenwerk. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. Maar elke drempel die je legt, maakt de kans op een nieuw adres weer kleiner. Het is steeds weer balanceren tussen minimalisme en een maximum aan informatie.

inschrijfformulier_1Daarom hebben we twee voorbeelden die de voorbije weken ons opvielen, even onder het vergrootglas gezet.

Spring te voorschijn…

Het zijn beiden ‘popups’ die te voorschijn springen, als je start met scrollen op de website. Je ziet die forms overigens steeds meer bij diverse webstekken te voorschijn springen. Maar meestal als de website voor de eerste keer geladen wordt. Dan loop je het risico net dat tikkeltje te opdringerig te zijn. En eens irritatie opgewekt is het moeilijk om alsnog dat e-mailadres te scoren. Als je even wacht tot het scrollen start, dan is de lezer allicht al iets meer geïnteresseerd in wat er te zien is, maar in elk geval voelt hij zich niet ‘overvallen’. Maar zo ziet hij tenminste klaar en duidelijk de mogelijkheid om in te schrijven. Websites zijn tegenwoordig zo levendig en kleurrijk dat een gewoon opt-in formulier al niet eens meer opvalt.
inschrijfformulier_2
Gebruik de envelop…

Een envelop waar een brief uit steekt, het is voor het menselijk oog nog steeds de trekker voor een bericht. Beide voorbeelden gebruiken deze vorm van iconografie. En kijk maar even rond, je zal er steeds meer vinden die de envelop goede oude stijl hanteren voor het inzamelen van e-mailadressen. Is het een retrostijl? Neen, het is eerder verder bouwen op het gemeenschappelijk geheugen van de mensen. Herkenning, dat is waar je met elke vorm van e-mailmarketing naar toe moet werken. Dus als je nog geen envelop op je opt-in hebt staan, dan weet je snel wat doen!

Gebruik een duidelijke CTA…

Zomaar een e-mailadres achterlaten, daarvan is elke consument reeds genezen. Want niet iedere e-mailmarketeer heeft kennis van nettiquette. Dat betekent dat je duidelijk moet uitleggen wat je met het e-mailadres zal doen. Beiden voorbeelden werden geplukt van nieuwssites. Beiden promoten hun nieuwsbrief, maar elk op een andere manier. De eerste houdt het gewoon op een wekelijkse nieuwsbrief en gebruikt wel het woordje gratis. De tweede heeft een uitgebreidere optie, nieuwsbrieven, maar ook nieuws alarmen. Ze zijn ook gratis, maar dat staat niet in de Call-to-Action. De reden is eenvoudig, de maximumlengte van de regel is opgebruikt. Als een oog naar een tweede regel moet bewegen, dan verlies je voor een stuk de kracht van een CTA!

Balanceer je vraag…

Hoe meer informatie je van je toekomstige lezer inwint, des te beter kan je de ervaring achteraf maken. Maar elke extra vraag is een extra drempel waar ze kunnen op afhaken. Vergelijk beide formulieren en je zal zien dat beiden zich beperken tot twee elementen. De eerste wil alleen je naam kennen naast je e-mailadres. Dat is handig om achteraf te personaliseren, maar ook om na te kijken of het nieuwe contact al niet ergens in een eigen databank opgeslagen zit. Het tweede formulier gebruikt de tweetrapsraket op een andere manier. Daar wil men vooral de inhoud en de frequentie van de berichten door de klant laten bepalen om dan naar het e-mailadres te vragen.

En werk je formulier af…

Kijk naar de opbouw van de eerste opt-in form. De header wordt gevolgd door drie gelijke stappen: twee invulvelden en de ‘submit’ knop is de logische derde stap. Visueel en ergonomisch wordt de inschrijver het gemakkelijk gemaakt. Een laatste detail stelt de inschrijver gerust, privacy is verzekerd. In het tweede formulier is ook aan ergonomie gedacht. Na de header en de illustraties worden de opties op een rijtje gezet. Dat er een antwoord wordt verwacht laten de knoppen duidelijk zien. Ze zijn gemaakt zoals eender welke smartphone ze zou tonen. Nog een link naar het gemeenschappelijk referentie geheugen. En tenslotte wordt het e-mailadres gevraagd. Om tenslotte op de knop te drukken. Let er ook op, beide knoppen in beide voorbeelden vertellen ook nog eens tekstueel wat je gaat doen. Duidelijkheid moet in dergelijke formulieren voorop staan. Alleen zo krijg je geëngageerde e-maillezers!

jul 29, 2016Ann Flipkens
Previous storyEen hond, storytelling en e-mailmarketingNext storyOpen de gate naar de inbox van je doelgroep
Home De anatomie van twee opt-in formulieren
6 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips442
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design, E-mailmarketing

Leid de ogen van je lezer

Grote lettertypes, kleurtjes alom met nog wat extra plaatjes als kers op de taart… Het kan misschien wel de aandacht trekken, maar als je dat op een ongeorganiseerde wijze doet, dan zal je contact ook op een ongeorganiseerde wijze je boodschap lezen. jul 6, 2012Thomas Vangelooven

Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Trends

Een animated gif als een conversie aanjager

Het is een discussie die veel marketingmensen bezighoudt. Kan je een animated gif meegeven in een e-mailbericht? Gaan de spamfilters daar niet terughoudend op reageren? En vooral, wat zal de reactie van de lezer zijn? Geen verkeerde reactie zo blijkt uit een case study van computerbouwer Dell. mei 16, 2014Michelle Dassen

List Building

Hoe creëer je overzicht in je onoverzichtelijke B2B-gegevens?

Beurzen en netwerkevenementen zijn dé gelegenheden voor het verzamelen van B2B-gegevens. Door de jaren heen hebben marketeers honderden tot soms zelfs duizenden contacten gelegd. Dat zijn natuurlijk een hoop visitekaartjes. In deze blog geven we een aantal tips hoe je orde kan scheppen in de chaos. jan 18, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Trends

De veranderende wereld van de computers

De wereld van de computers is compleet aan het veranderen. En dat heeft ook zo haar gevolgen voor het e-mailgebruik en in het verlengde daarvan je e-marketingstrategie. apr 12, 2013Thomas Vangelooven

Design

Vijf keer NIET doen!

Misschien weet je het nog niet, maar de wereldkampioenschappen voetbal zijn van start gegaan. En Nederland doet mee. Dé gelegenheid om iets van de oranje gekte mee te pikken, denken op zo’n moment ogenschijnlijk slimme e-marketeers. Zelf konden we genieten van een perfect staaltje van hoe het niet moet! jun 15, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing

Alleen vandaag kopen zonder BTW!

Een onderwerpregel van een promotioneel e-mailbericht dat in onze inbox viel. Een postorder bedrijf probeert op deze wijze mij te verleiden om opnieuw een aankoop te verrichten. Hebben ze hun huiswerk goed gemaakt? sep 24, 2010Ann Flipkens

Niet zonder bijbedoeling!

Een e-mail sturen naar je prospecten en je klanten doe je niet zo maar omdat het ‘mooi’ weer is. De term ROI valt net iets te veel om dit te veronderstellen. E-mailmarketing heeft in heel wat bedrijven een onmiskenbare plaats gekregen in het grotere marketing geheel. En net zoals elk marketing instrument met een bepaald […]

Testing

Wat moet ik denken van mijn open ratio?

Als goede e-marketeer bestudeer je na elke e-mailcampagne de cijfertjes. Hoeveel mensen hebben mijn boodschap gelezen? En dan zie je een open ratio die meevalt of tegenvalt. Maar blijkt wel wat lijkt? We praten beginners en zelfs gevorderden graag even bij. feb 3, 2010Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail