Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

De balans tussen een gelezen en een niet gelezen e-mail

Een e-mail marketing campagne kan alleen maar een succes worden als de doelgroep ook daadwerkelijk je boodschappen leest. Wat moet je doen om je e-mails geopend te krijgen? We zetten enkele basisregels op een rijtje…

Een binnenkomende email wordt steeds door een lezer op het eerste zicht beoordeeld. Lees ik deze e-mail dadelijk, bewaar ik die voor later of gooi ik dit bericht dadelijk weg. Die beoordeling gebeurt steeds op de eerst zichtbare elementen in je e-mailcient. Dus moet zeker daar je aandacht naar toe gaan.

Van wie

Het eerste wat een persoon wil weten is van wie de e-mail komt. Zorg er dan ook voor dat je afzendadres dadelijk een verhaal vertelt. Gebruik je eigen naam, die van je bedrijf, product of dienst. Kies voor die insteek waarmee de lezer je kent. Het heeft geen zin je bedrijfsnaam als extensie te gebruiken als die alleen maar op de factuur in kleine lettertjes voorkomt. Gebruik dan het marketing label waarmee je de lezer steeds benaderd hebt. En als je dan toch bezig bent, vermijd dan het gebruik van onpersoonlijke adressen zoals “info@” en “verkoop@” in je afzendervakje. Het is immers de bedoeling om vertrouwen te wekken en dat doe je niet met een automatisch gegenereerd adres.

Onderwerp

Eens dat de lezer de afzender kent en als relevant ervaren heeft, komt de volgende stap in het beslissingsproces. Interesseert het me eigenlijk wel? In de onderwerpregel kan je het verschil maken tussen lezen en weggooien. Je onderwerp moet exact aangeven wat de inhoud is. Dus kies voor een beschrijvende stijl. En zorg eventueel voor een wervend woord op het einde. Om naast het objectieve ook het gevoelsmatige klikgevoel bij de lezer aan te spreken. Vermijd ook hier weer generieke omschrijvingen zoals “maandelijkse nieuwsbrief”. Gebruik eerder iets in de stijl “Vijf tips om …” Weet je nog niet wat wel en niet werkt? Kijk even naar je eigen inbox. Wat heb je gelezen? Wat heb je laten liggen?

Opmaak

Meestal is het eerste deel van de je e-mail ook zichtbaar in het doorsnee e-mail programma. Ook dat ontgaat niet aan het oog van de lezer. Komt de opmaak overeen met je huisstijl of je business? Denk er ook aan dat heel wat e-mail programma’s in eerste instantie de afbeeldingen niet laten zien. Het zichtbare deel van je e-mail bericht begint dan met een opeenvolging van de bekende rode kruisjes. Niet bevorderlijk voor een positieve overweging van de lezer. Laat uw eerste zichtbare zinnen de lezer zijn aandacht grijpen. Dan zal hij vanzelf verder lezen en vergeten dat hij of zij eigenlijk nog maar in de beoordelingsfase was.
Eens je dat hebt bereikt, dan is je missie geslaagd!

aug 19, 2009Michelle Dassen
Previous storyEen nachtmerrie voor de e-mail marketeerNext storyKen de lezer van je e-mail
Home De balans tussen een gelezen en een niet gelezen e-mail
13 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips251
Michelle Dassen
Twitter
Comments: 1
  1. Els Wauters
    3 jaar geleden

    Kan je in Flexmail ook het verschil zien tussen glances, skims and reads?

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases

Case study: HoLaPress Communicatie

Flexmail heeft vandaag meer dan 2.000 klanten in binnen- en buitenland. Net over de grens, in Valkenswaard, is één van de grootste klanten gevestigd. HoLaPress Communicatie verstuurt meer dan één miljoen e-mails per jaar met het e-mailmarketingplatform. okt 26, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips

Freemium en e-mailmarketing

E-mailmarketing is ongetwijfeld de beste tool om slapende klanten een tikkeltje wakker te schudden. Maar hoe doe je dat? Met de klop van een hamer, of zachtjes ‘broeder Jacob’ zingen? We zetten de twee mogelijkheden even langs elkaar. mrt 8, 2013Michelle Dassen

Tips, Trends

Wat kunnen we van LinkedIn leren?

Deze week trok Facebook de stekker uit haar e-mailplatform. LinkedIn daarentegen doet net het omgekeerde. Ze brengt haar gesponsorde InMail naar het mobiele platform. mrt 7, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

4 elementen die je contacten afleiden van je nieuwsbrief

E-mailmarketing is niet alleen een bericht in de inbox van het contact droppen. Het is ook de aandacht trekken van de lezer. Deze aandacht moet uiteindelijk leiden tot de beoogde conversie. jun 12, 2013Michelle Dassen

E-mailmarketing, Social media

Gebruik jij al sociale mediareacties in je e-mail?

Neen? Dan kan je daar best eens mee beginnen. Alle conversaties waarin je bedrijf vermeld wordt, zijn goed om je abonnees aan te tonen dat je opvalt binnen het gigantisch sociale medianetwerk.  jun 17, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Social media

Facebook als bron van nieuwe contacten

Het aanvullen van je e-marketinglijsten met nieuwe contacten is een kunst. Elke bron die je kunt aanboren is mooi meegenomen. Het lijkt misschien een tikkeltje bizar, maar ook Facebook kan je hierbij goed van dienst zijn. apr 10, 2013Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Het mysterie van ‘delivery failure’ opgelost

De ‘deliverability’ of de ‘afleverbaarheid’ van e-mail is een begrip voor alles wat met het aankomen van de e-mail bij de juiste ontvanger te maken heeft. Concreet valt alles wat een impact heeft op het al dan niet ontvangen van je e-mail onder die noemer. okt 7, 2010Ann Flipkens

Tips, Trends

E-mail drijft e-commerce aan

Met de eindejaarsfeesten in aantocht klinkt het vaak in de media dat naast de winkels tijdens de koopzondagen, de webshops de nodige drukke tijden kennen. Alleen, hoe zal je als e-marketeer je klant weghouden uit de winkelstraat en tegelijkertijd op je webshop laten landen. dec 18, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail