Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

De balans tussen een gelezen en een niet gelezen e-mail

Een e-mail marketing campagne kan alleen maar een succes worden als de doelgroep ook daadwerkelijk je boodschappen leest. Wat moet je doen om je e-mails geopend te krijgen? We zetten enkele basisregels op een rijtje…

Een binnenkomende email wordt steeds door een lezer op het eerste zicht beoordeeld. Lees ik deze e-mail dadelijk, bewaar ik die voor later of gooi ik dit bericht dadelijk weg. Die beoordeling gebeurt steeds op de eerst zichtbare elementen in je e-mailcient. Dus moet zeker daar je aandacht naar toe gaan.

Van wie

Het eerste wat een persoon wil weten is van wie de e-mail komt. Zorg er dan ook voor dat je afzendadres dadelijk een verhaal vertelt. Gebruik je eigen naam, die van je bedrijf, product of dienst. Kies voor die insteek waarmee de lezer je kent. Het heeft geen zin je bedrijfsnaam als extensie te gebruiken als die alleen maar op de factuur in kleine lettertjes voorkomt. Gebruik dan het marketing label waarmee je de lezer steeds benaderd hebt. En als je dan toch bezig bent, vermijd dan het gebruik van onpersoonlijke adressen zoals “info@” en “verkoop@” in je afzendervakje. Het is immers de bedoeling om vertrouwen te wekken en dat doe je niet met een automatisch gegenereerd adres.

Onderwerp

Eens dat de lezer de afzender kent en als relevant ervaren heeft, komt de volgende stap in het beslissingsproces. Interesseert het me eigenlijk wel? In de onderwerpregel kan je het verschil maken tussen lezen en weggooien. Je onderwerp moet exact aangeven wat de inhoud is. Dus kies voor een beschrijvende stijl. En zorg eventueel voor een wervend woord op het einde. Om naast het objectieve ook het gevoelsmatige klikgevoel bij de lezer aan te spreken. Vermijd ook hier weer generieke omschrijvingen zoals “maandelijkse nieuwsbrief”. Gebruik eerder iets in de stijl “Vijf tips om …” Weet je nog niet wat wel en niet werkt? Kijk even naar je eigen inbox. Wat heb je gelezen? Wat heb je laten liggen?

Opmaak

Meestal is het eerste deel van de je e-mail ook zichtbaar in het doorsnee e-mail programma. Ook dat ontgaat niet aan het oog van de lezer. Komt de opmaak overeen met je huisstijl of je business? Denk er ook aan dat heel wat e-mail programma’s in eerste instantie de afbeeldingen niet laten zien. Het zichtbare deel van je e-mail bericht begint dan met een opeenvolging van de bekende rode kruisjes. Niet bevorderlijk voor een positieve overweging van de lezer. Laat uw eerste zichtbare zinnen de lezer zijn aandacht grijpen. Dan zal hij vanzelf verder lezen en vergeten dat hij of zij eigenlijk nog maar in de beoordelingsfase was.
Eens je dat hebt bereikt, dan is je missie geslaagd!

aug 19, 2009Michelle Dassen
Previous storyEen nachtmerrie voor de e-mail marketeerNext storyKen de lezer van je e-mail
Home De balans tussen een gelezen en een niet gelezen e-mail
14 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips257
Michelle Dassen
Twitter
Comments: 1
  1. Els Wauters
    4 jaar geleden

    Kan je in Flexmail ook het verschil zien tussen glances, skims and reads?

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Tips

De winnaar is de slimste, niet de grootste

Als je aan een doorsnee e-marketeer vraagt waarmee je hem het gelukkigst maakt, dan is het antwoord vaak ‘een zo groot mogelijke lijst met e-mailadressen’. Een andere e-marketeer die zichzelf slim noemt, zou het anders formuleren. jan 8, 2016Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Tips

Vijf valkuilen om niet in te trappen!

Bij het opstellen van een e-mailbericht moet je niet alleen oog hebben voor de boodschap en het uitzicht, je moet ook oog hebben voor enkele specifieke valkuilen waarin je kan trappen. Een e-mailclient is immers onverbiddelijk bij het interpreteren van je boodschap. En als die verkeerd oogt, dan is het te laat. We zetten enkele […]

Afleverbaarheid, Strategie, Trends

De ‘whitelist’ wordt in de toekomst belangrijker

We zien steeds meer ergens onderaan een e-mailbericht een verzoek om het afzendadres toe te vertrouwen aan de ‘whitelist’. Deze e-marketeers denken nu al vooruit. Met de groeiende hoeveelheid spam en de steeds sluwere werkwijze van ‘nep-viagra verkopers’ wordt het elke dag weer een tikkeltje moeilijker om het onderscheid te maken tussen relevante en niet […]

Content, List Building, Thema-mailings, Tips

Drie berichten die het engagement van de abonnee stimuleren

Sommige e-marketeers of ondernemingen maken de fout om steeds e-mails met dezelfde soort content te versturen naar de doelgroep. Maar als je steeds hetzelfde gerecht voorgeschoteld krijgt, hoe lekker dat ook mag zijn, geraak je dat na een tijd ook beu. Zo werkt het ook met e-mailmarketing.  aug 17, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Trends

Zwitsere post levert briefwisseling af per e-mail

Zwitsers zouden geen Zwitsers zijn als ze niet in staat waren iets eeuwenouds te verfijnen met de laatste technieken. De klassieke papieren post wordt door hen sinds half juni, op vraag van de geadresseerde, gedigitaliseerd. jul 15, 2009Ann Flipkens

Tips

Verspreid nieuws voor een grotere impact

In vele bedrijven wordt op de dag van vandaag de communicatie naar de media toe door meerdere personen in de organisatie gevoerd. En meestal hebben die mensen niet echt een communicatie-achtergrond. Speciaal voor hen hebben we hier een waardevolle tip! nov 18, 2011Michelle Dassen

Testing

De hoge prijs van een schoonheidsfoutje

Elke geopende e-mail is een kans om als merk met de ontvanger te communiceren.  Tegelijkertijd is het ook een kans om je merkreputatie op te bouwen. Slordigheden kunnen die reputatie snel om zeep helpen.  sep 21, 2011Thomas Vangelooven

Content, Personalisatie, Targeting, Tips, Trends

Relevantie uit je databases trekken

Heb je meer dan één product, dan heb je gegarandeerd ook meer dan één type klant. Volgens het relevantie principe kan je de grote verzameling van je klanten dan ook niet met dezelfde e-mail bedienen. Zeker als je gamma aan producten ver uit elkaar loopt. okt 30, 2013Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail