Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

De balans tussen een gelezen en een niet gelezen e-mail

Een e-mail marketing campagne kan alleen maar een succes worden als de doelgroep ook daadwerkelijk je boodschappen leest. Wat moet je doen om je e-mails geopend te krijgen? We zetten enkele basisregels op een rijtje…

Een binnenkomende email wordt steeds door een lezer op het eerste zicht beoordeeld. Lees ik deze e-mail dadelijk, bewaar ik die voor later of gooi ik dit bericht dadelijk weg. Die beoordeling gebeurt steeds op de eerst zichtbare elementen in je e-mailcient. Dus moet zeker daar je aandacht naar toe gaan.

Van wie

Het eerste wat een persoon wil weten is van wie de e-mail komt. Zorg er dan ook voor dat je afzendadres dadelijk een verhaal vertelt. Gebruik je eigen naam, die van je bedrijf, product of dienst. Kies voor die insteek waarmee de lezer je kent. Het heeft geen zin je bedrijfsnaam als extensie te gebruiken als die alleen maar op de factuur in kleine lettertjes voorkomt. Gebruik dan het marketing label waarmee je de lezer steeds benaderd hebt. En als je dan toch bezig bent, vermijd dan het gebruik van onpersoonlijke adressen zoals “info@” en “verkoop@” in je afzendervakje. Het is immers de bedoeling om vertrouwen te wekken en dat doe je niet met een automatisch gegenereerd adres.

Onderwerp

Eens dat de lezer de afzender kent en als relevant ervaren heeft, komt de volgende stap in het beslissingsproces. Interesseert het me eigenlijk wel? In de onderwerpregel kan je het verschil maken tussen lezen en weggooien. Je onderwerp moet exact aangeven wat de inhoud is. Dus kies voor een beschrijvende stijl. En zorg eventueel voor een wervend woord op het einde. Om naast het objectieve ook het gevoelsmatige klikgevoel bij de lezer aan te spreken. Vermijd ook hier weer generieke omschrijvingen zoals “maandelijkse nieuwsbrief”. Gebruik eerder iets in de stijl “Vijf tips om …” Weet je nog niet wat wel en niet werkt? Kijk even naar je eigen inbox. Wat heb je gelezen? Wat heb je laten liggen?

Opmaak

Meestal is het eerste deel van de je e-mail ook zichtbaar in het doorsnee e-mail programma. Ook dat ontgaat niet aan het oog van de lezer. Komt de opmaak overeen met je huisstijl of je business? Denk er ook aan dat heel wat e-mail programma’s in eerste instantie de afbeeldingen niet laten zien. Het zichtbare deel van je e-mail bericht begint dan met een opeenvolging van de bekende rode kruisjes. Niet bevorderlijk voor een positieve overweging van de lezer. Laat uw eerste zichtbare zinnen de lezer zijn aandacht grijpen. Dan zal hij vanzelf verder lezen en vergeten dat hij of zij eigenlijk nog maar in de beoordelingsfase was.
Eens je dat hebt bereikt, dan is je missie geslaagd!

aug 19, 2009Michelle Dassen
Previous storyEen nachtmerrie voor de e-mail marketeerNext storyKen de lezer van je e-mail
Home De balans tussen een gelezen en een niet gelezen e-mail
12 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips223
Michelle Dassen
Twitter
Comments: 1
  1. Els Wauters
    3 jaar geleden

    Kan je in Flexmail ook het verschil zien tussen glances, skims and reads?

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Wat denkt de jeugd over de toekomst van e-mail?

De waarheid komt uit een kindermond. Dat heb je zeker al eens meer gehoord. In dit Youtube filmpje peilt een marketeer bij kinderen naar hun primair communicatie kanaal. ‘E-mail!’ klinkt het steeds weer. Zelfs als snoep en games, recht uit de pakjes vanonder de kerstboom, worden ingezet als omkoopmiddel. E-mail, want dat kunnen  jonge kinderen […]

Design, E-mailmarketing, Tips

Een landingspagina geeft hogere ROI!

Je lezers van je mailing tot actie aanzetten, dat is dé uitdaging van elke vorm van e-marketing. Je mailing respons verhoogt merkbaar als je je klanten laat doorklikken naar een landingspagina. Enkele praktische tips voor de leergierige e-marketeer! okt 15, 2009Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

De ideale e-mailcampagne in praktijk: de dont’s

In deze blogpost borduren we verder op de e-mailcampagne van de universiteit van Arizona naar haar ledenbestand. Eerder bespraken we al de positieve elementen, vandaag stellen we enkele verbeteringen voor. mrt 9, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Laat “mailto” beter achterwege

Eigenzinnige e-mailclients kunnen soms een ware nachtmerrie vormen voor e-marketeers. Dat afbeeldingen tegenwoordig standaard geblokkeerd worden, daar hebben we ondertussen mee leren leven. Maar een ingebouwde “mailto” blijkt nu ook alle alarmbellen af te laten gaan. jul 19, 2013Michelle Dassen

Facebook plant e-mailplatform

De populaire sociale netwerksite Facebook is van plan om een e-mailplatform te bouwen en zo concurrenten Gmail, Yahoo Mail en AOL Mail uit te schakelen. Als ze in hun opzet slagen, dan staat de e-mailmarketeers  van morgen een nieuwe enorme uitdaging te wachten. feb 9, 2010Ann Flipkens

Strategie, Tips, Trends

Meten is weten: AB testing

De gouden tip binnen marketing bestaat niet. Testen is de enige oplossing. Zo ook bij e-mail marketing, optimaliseer je berichten door testing en leer uit je fouten. In ons platform kan je kiezen welk onderdeel je wil testen.  Daarna kies je je testgroepen en laat je de winnaar van de test automatisch naar de rest […]

E-commerce, E-mailmarketing, Strategie, Trends

En waarvoor gebruiken we de autoresponders?

We gebruiken allemaal wel ergens in onze e-mailmarketing een automatisch gegenereerde e-mail. Het is altijd leuk om even bij de buren te spieken om te zien hoe zij het aanpakken. Het Amerikaanse MarketingSherpa deed het even voor ons. mrt 13, 2013Thomas Vangelooven

Wees hip, zet een Facebook knop in je e-mail

Volgens een rapport van Nielsen uit 2009 bleek dat toen aldoor twee derde van de internetpopulatie ruim tien procent van de online tijd doorgebracht werd op sociale websites. We konden geen recentere cijfers vinden, maar niemand zal de wenkbrauwen fronsen als we stellen dat het vandaag alleen maar meer kan zijn. En nu hebben emarketeers […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,257

Een animated gif als een conversie aanjager

3,132

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,109

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail