Een e-mail marketing campagne kan alleen maar een succes worden als de doelgroep ook daadwerkelijk je boodschappen leest. Wat moet je doen om je e-mails geopend te krijgen? We zetten enkele basisregels op een rijtje…
Van wie
Het eerste wat een persoon wil weten is van wie de e-mail komt. Zorg er dan ook voor dat je afzendadres dadelijk een verhaal vertelt. Gebruik je eigen naam, die van je bedrijf, product of dienst. Kies voor die insteek waarmee de lezer je kent. Het heeft geen zin je bedrijfsnaam als extensie te gebruiken als die alleen maar op de factuur in kleine lettertjes voorkomt. Gebruik dan het marketing label waarmee je de lezer steeds benaderd hebt. En als je dan toch bezig bent, vermijd dan het gebruik van onpersoonlijke adressen zoals “info@” en “verkoop@” in je afzendervakje. Het is immers de bedoeling om vertrouwen te wekken en dat doe je niet met een automatisch gegenereerd adres.
Onderwerp
Eens dat de lezer de afzender kent en als relevant ervaren heeft, komt de volgende stap in het beslissingsproces. Interesseert het me eigenlijk wel? In de onderwerpregel kan je het verschil maken tussen lezen en weggooien. Je onderwerp moet exact aangeven wat de inhoud is. Dus kies voor een beschrijvende stijl. En zorg eventueel voor een wervend woord op het einde. Om naast het objectieve ook het gevoelsmatige klikgevoel bij de lezer aan te spreken. Vermijd ook hier weer generieke omschrijvingen zoals “maandelijkse nieuwsbrief”. Gebruik eerder iets in de stijl “Vijf tips om …” Weet je nog niet wat wel en niet werkt? Kijk even naar je eigen inbox. Wat heb je gelezen? Wat heb je laten liggen?
Opmaak
Meestal is het eerste deel van de je e-mail ook zichtbaar in het doorsnee e-mail programma. Ook dat ontgaat niet aan het oog van de lezer. Komt de opmaak overeen met je huisstijl of je business? Denk er ook aan dat heel wat e-mail programma’s in eerste instantie de afbeeldingen niet laten zien. Het zichtbare deel van je e-mail bericht begint dan met een opeenvolging van de bekende rode kruisjes. Niet bevorderlijk voor een positieve overweging van de lezer. Laat uw eerste zichtbare zinnen de lezer zijn aandacht grijpen. Dan zal hij vanzelf verder lezen en vergeten dat hij of zij eigenlijk nog maar in de beoordelingsfase was.
Eens je dat hebt bereikt, dan is je missie geslaagd!