Eén van de sterke punten vane-mailmarketing is de mogelijkheid om meteen gedetailleerde informatie over het succes van de campagne te ontvangen. Maar voor de onervaren e-mailmarketeer kan de hoeveelheid informatie overdonderend zijn. Om het bos nog door de bomen te zien, bespreken we hier de populariteit van bepaalde cijfers.
Marketingscherpa.comvroeg aan meer dan 1.100 e-mailmarketeers welke e-mailresultaten zij het belangrijkste achtten. Die resultaten werden in een overzichtelijke grafiek gegoten.
Reële resultaten
De doorklik- en openratio en de afleverbaarheid blijven de meest populaire cijfersom na te trekken. Omdat e-mailprestaties ook in andere marketingtools verwerkt worden, is het mogelijk om ook reële resultaten, in tegenstelling tot virtuele,vast te stellen. Zo heb je eveneens een zicht op de post-klikconversie, deinkomsten per uitgestuurde e-mail, en uiteindelijk ook je Return on investment (ROI).
Openratio
De openratio stond jarenlang bovenaan de rangschikking, maar heeft het iets meer definiërende doorklikratio moeten laten voorgaan. Het verschil in e-mail cliënt software, die een verschillende impact heeft op de manier waarop een geopende mail wordt gedetecteerd, maakt de open ratio slechts een controlecijfer.