Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-commerce

De bijbel voor de e-mailmarketeer

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een interessant onderzoek uitgevoerd naar het onlineshopgedrag van 25.000 consumenten in 51 landen. Met andere woorden heeft het bureau hier min of meer de bijbel voor de e-mailmarketeer geschreven.

Nielsen Global Online Survey 2011 kon een aantal patronen en trends in het online shopgedrag van de wereldbevolking blootleggen. Antwoorden over hoe consumenten hun producten en diensten aankopen en hoe locatie een in rol speelt in hun aankoopbeslissing, zijn van wezenlijk belang voor elke e-mailstrategie.

Thuislevering

Omdat Nielsen de wereldbevolking ondervraagt, kunnen we verschillen zien in het consumentengedrag over de grenzen heen. In Azië bijvoorbeeld hebben producten die aan huis geleverd kunnen worden de voorkeur boven producten die je op een bepaald punt kunt afhalen. Bijna 80 procent van de respondenten in de regio verkiest de eerste optie.

Afhaalpunt

In Noord-Amerika (20%) en Europa (35%) is er veel minder animo voor thuisleveringen. Een verklaring voor dat verschil vinden de onderzoekers in het feit dat er in Azië veel minder winkels zijn en dat de consumenten meer afhankelijk zijn van de aankoopmogelijkheden. Dat betekent eveneens dat er enorme mogelijkheden bestaan voor online ondernemingen die aan huis kunnen leveren in de groeimarkt.

Korting

Met een nieuwe economische crisis in het vooruitzicht, zijn kortingsbonnen en aanbiedingen mogelijk nog populairder dan voorheen. Vooral de Noord-Amerikanen hebben een zwak voor kortingsbonnen. Het onderzoek toont aan dat ruwweg 80 procent van de Amerikaanse gezinnen fervent kortingsbonnen hamsteren én ze inruilen. Ook in Azië (55%) is de markt gevoelig voor extra aanbiedingen.

Opvallend is dat de kortingsbonnen-hetze nog niet overal is doorgedrongen. In Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika zegt respectievelijk 25 en 18 procent regelmatig kortingsbonnen in te ruilen. Volgens de onderzoekers bestaat daar de trend om te wachten op algemene prijsverlagingen.

Geïnteresseerd in internationale e-mailmarketing? Lees dan ook:
De gevoeligheden van internationale e-mailmarketing

nov 16, 2011Michelle Dassen
Previous storyBen jij klaar voor de eindejaarsfeesten?Next storyVerspreid nieuws voor een grotere impact
Home De bijbel voor de e-mailmarketeer
12 jaar geleden E-commerceconsumentengedrag, e-mail tips, e-mailmarketing, e-mailmarketing tips, email marketing, email tips, emailmarketing, onderzoek, online shopgedrag, webshop307
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Tips

Drie krachtige strategieën om de klant te overtuigen

De ‘principles of persuasion’ van psychologieprofessor Robert Cialdini is interessante lectuur voor marketeers. Kort samengevat gaat het boek over zes methoden om iemand te overtuigen actie te ondernemen. In deze blog bespreken we alvast de eerste drie principes en geven we je tips om ze online in te zetten. jan 11, 2012Ann Flipkens

Content, Design, Strategie, Tips

Staat je merk sterk in je e-mailbericht?

Herkenning is in marketing een belangrijk element. Ook in e-mailmarketing geldt het principe dat een sterk merk staat voor een goede conversie. Maar hoe krijg je dit in die digitale wereld voor elkaar? Graag zetten we enkele tips op een rijtje. sep 19, 2012Thomas Vangelooven

Cases, E-commerce, E-mailmarketing

E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen

Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’. mrt 16, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Events, Tips

Congres- en beursseizoen van start: 4 tips om je doelgroep naar je event te lokken

Het congres- en beursseizoen is weer van start gegaan. Marketeers krijgen weer talloze kansen aangeboden om zich bij te schaven in hun sector en er op los te netwerken. Voor organisatoren is het dé gelegenheid bij uitstek om hun product in de schijnwerpers te zetten en de leads op te drijven. Hier vind je een […]

Cases, Content, Thema-mailings

Laatste nieuwsbrief voor 2011: originaliteit is troef

Als e-mailmarketeer moet je steeds op de hoogte blijven van de trends en evoluties in je sector. Om die reden ben je vast op 101 nieuwsbrieven ingeschreven. Voordat je ze één voor één opent en bestudeert, lijsten we hier al een aantal interessante best practices op. dec 28, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Events

Flexmail is genomineerd voor de Digital Marketing Awards 2015

Enkele dagen geleden ontvingen we groot nieuws in onze inbox. De jury van de Digital Marketing Awards heeft Flexmail genomineerd in de categorie “Best performing Belgian tool”. Het opbrengen van ROI en conversies, gebruiksgemak en service stonden hierbij centraal. okt 28, 2015Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing, Strategie

Heb je al nagedacht over je UVP?

Je ‘unique value proposition’ moet je toekomstige leden van je e-marketing lijst overtuigen hun e-mailadres achter te laten. Dit klinkt heel erg logisch. Maar heb je er zelf al over nagedacht? okt 10, 2012Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Social media

Op zoek naar ‘deelbare’ content?

Platformen zoals Facebook en LinkedIn zijn ontzettend dankbaar voor marketeers. Als contacten de boodschap lezen en delen op hun profiel, dan vermenigvuldigt de marketeer het bereik van de boodschap. Veel extra moeite of kost hoeft hij er zelfs niet in te steken. Enige voorwaarde is dat hij voor ‘deelbare’ content zorgt. nov 2, 2012Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail