Onderzoeksbureau Nielsen heeft een interessant onderzoek uitgevoerd naar het onlineshopgedrag van 25.000 consumenten in 51 landen. Met andere woorden heeft het bureau hier min of meer de bijbel voor de e-mailmarketeer geschreven.
Nielsen Global Online Survey 2011 kon een aantal patronen en trends in het online shopgedrag van de wereldbevolking blootleggen. Antwoorden over hoe consumenten hun producten en diensten aankopen en hoe locatie een in rol speelt in hun aankoopbeslissing, zijn van wezenlijk belang voor elke e-mailstrategie.
Thuislevering
Omdat Nielsen de wereldbevolking ondervraagt, kunnen we verschillen zien in het consumentengedrag over de grenzen heen. In Azië bijvoorbeeld hebben producten die aan huis geleverd kunnen worden de voorkeur boven producten die je op een bepaald punt kunt afhalen. Bijna 80 procent van de respondenten in de regio verkiest de eerste optie.
Afhaalpunt
In Noord-Amerika (20%) en Europa (35%) is er veel minder animo voor thuisleveringen. Een verklaring voor dat verschil vinden de onderzoekers in het feit dat er in Azië veel minder winkels zijn en dat de consumenten meer afhankelijk zijn van de aankoopmogelijkheden. Dat betekent eveneens dat er enorme mogelijkheden bestaan voor online ondernemingen die aan huis kunnen leveren in de groeimarkt.
Korting
Met een nieuwe economische crisis in het vooruitzicht, zijn kortingsbonnen en aanbiedingen mogelijk nog populairder dan voorheen. Vooral de Noord-Amerikanen hebben een zwak voor kortingsbonnen. Het onderzoek toont aan dat ruwweg 80 procent van de Amerikaanse gezinnen fervent kortingsbonnen hamsteren én ze inruilen. Ook in Azië (55%) is de markt gevoelig voor extra aanbiedingen.
Opvallend is dat de kortingsbonnen-hetze nog niet overal is doorgedrongen. In Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika zegt respectievelijk 25 en 18 procent regelmatig kortingsbonnen in te ruilen. Volgens de onderzoekers bestaat daar de trend om te wachten op algemene prijsverlagingen.
Geïnteresseerd in internationale e-mailmarketing? Lees dan ook:
De gevoeligheden van internationale e-mailmarketing