Neen, je zit niet in een les biologie waar de docent bezig is met de duif te verdoven. Je zit wel degelijk een blog over e-mailmarketing te lezen.
Maar net zoals je in de biologie les de onderdelen van de duif hebt onderzocht, willen we hier even de onderdelen van een e-mailbericht onder de loep nemen. Want een goed e-mailbericht die heeft een bepaalde skelet, net zoals elke vogel vleugels heeft. De inhoud van het bericht zijn de veren. Die verschillen van vogel tot vogel.
De inleiding
Het is een miniparagraaf, of zelfs maar één enkele zin. Deze bevat de essentie van de boodschap die je wil brengen. Niet meer, maar ook niet minder. Het is immers de eerste en misschien de enige kans om je contact te vertellen welke boodschap je voor hem hebt. Een eerste deel van je lezers haakt daarna af.
De body
Dit onderdeel bevat het uitgebreide gedeelte van je e-mailbericht. Hier ga je in enkele – drie is optimaal, vier het maximum – miniparagrafen de diverse deelboodschappen op je lezer loslaten. Focus hier vooral op de voordelen van je aanbod. Werk met ‘bullets’, het trekt de aandacht van de ogen. En bovendien geef je een geordend gevoel aan de lezer die jachtig door zijn e-mails aan het rennen is.
De vette zinnen
Zij maken deel uit van de puntjes in de body van je e-mailbericht. ‘Bullets’ leiden de ogen. Maar de vette woordjes in de zin ook. Veel contacten zullen na het lezen van de inleiding naar de opsomming vliegen en daar de woorden die je vet gemaakt hebt lezen als een soort samenvatting. Kies dus duidelijk in deze functie de gemerkte zinsdelen. Als ze de essentie van je boodschap weergeven, dan maak je een grote kans dat het blijft beklijven.
De CTA
De volgende stap is de ‘call to action’. De klassieke klik hier is lekker universeel en werkt altijd. Maar zorg er beter voor dat diezelfde kern van je boodschap ook in de CTA vervat zit. In een zinsdeel of ook door hier weer de juiste woorden vetjes weer te geven.
Het naschrift
Je zal het misschien moeilijk kunnen geloven, maar onderzoek heeft meermaals uitgewezen dat een ‘p.s.’ eens van de meest gelezen elementen is van een e-mailbericht. Het is net alsof je contacten hier de samenvatting van de samenvatting verwachten, dan wel het ultieme aanbod. Maar gebruik van deze ‘gewoonte’ van je contact. Zorg steeds voor een post scriptum en laat het een uitsmijter van formaat zijn.