Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Tips

De dissectie van een e-mailbericht

Neen, je zit niet in een les biologie waar de docent bezig is met de duif te verdoven. Je zit wel degelijk een blog over e-mailmarketing te lezen.
duif
Maar net zoals je in de biologie les de onderdelen van de duif hebt onderzocht, willen we hier even de onderdelen van een e-mailbericht onder de loep nemen. Want een goed e-mailbericht die heeft een bepaalde skelet, net zoals elke vogel vleugels heeft. De inhoud van het bericht zijn de veren. Die verschillen van vogel tot vogel.

De inleiding

Het is een miniparagraaf, of zelfs maar één enkele zin. Deze bevat de essentie van de boodschap die je wil brengen. Niet meer, maar ook niet minder. Het is immers de eerste en misschien de enige kans om je contact te vertellen welke boodschap je voor hem hebt. Een eerste deel van je lezers haakt daarna af.

De body

Dit onderdeel bevat het uitgebreide gedeelte van je e-mailbericht. Hier ga je in enkele – drie is optimaal, vier het maximum – miniparagrafen de diverse deelboodschappen op je lezer loslaten. Focus hier vooral op de voordelen van je aanbod. Werk met ‘bullets’, het trekt de aandacht van de ogen. En bovendien geef je een geordend gevoel aan de lezer die jachtig door zijn e-mails aan het rennen is.

De vette zinnen

Zij maken deel uit van de puntjes in de body van je e-mailbericht. ‘Bullets’ leiden de ogen. Maar de vette woordjes in de zin ook. Veel contacten zullen na het lezen van de inleiding naar de opsomming vliegen en daar de woorden die je vet gemaakt hebt lezen als een soort samenvatting. Kies dus duidelijk in deze functie de gemerkte zinsdelen. Als ze de essentie van je boodschap weergeven, dan maak je een grote kans dat het blijft beklijven.

De CTA

De volgende stap is de ‘call to action’. De klassieke klik hier is lekker universeel en werkt altijd. Maar zorg er beter voor dat diezelfde kern van je boodschap ook in de CTA vervat zit. In een zinsdeel of ook door hier weer de juiste woorden vetjes weer te geven.

Het naschrift

Je zal het misschien moeilijk kunnen geloven, maar onderzoek heeft meermaals uitgewezen dat een ‘p.s.’ eens van de meest gelezen elementen is van een e-mailbericht. Het is net alsof je contacten hier de samenvatting van de samenvatting verwachten, dan wel het ultieme aanbod. Maar gebruik van deze ‘gewoonte’ van je contact. Zorg steeds voor een post scriptum en laat het een uitsmijter van formaat zijn.

nov 27, 2013Ann Flipkens
Previous storyZorg voor een omleiding!Next storyOp jacht naar de top drie!
Home De dissectie van een e-mailbericht
7 jaar geleden E-mailmarketing, Tips856
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Tips, Trends

Experiment: hoe veel info geef jij in je nieuwsbrief?

Het is altijd een vorm van afwegen. Geef je veel of weinig info in je e-mailbericht? Waar zit het verzadigingspunt. Hoeveel moet je vertellen om een lezer tot een doorklik te verleiden? Maar vooral, wat doe je om de hoogste conversie te krijgen? mrt 14, 2014Ann Flipkens

E-commerce, E-mailmarketing, Reporting, Strategie

Het leven van een e-mailcampagne

In het e-mailplatform van Flexmail zal iedere account straks een nieuw dashboard zien verschijnen. Het plaatst op een ordelijke wijze een reeks relevante cijfers waarmee je niet alleen je e-marketing kan aanscherpen, maar ook je complete sales kan bijsturen. apr 5, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Mobile, Tips, Trends

E-mailmarketing start aan de kassa!

We vinden het doodnormaal als we via een webshop een product kopen, er na het verwerken van het winkelkarretjes, een uitwisseling van e-mails start. Waarom dat principe niet overplanten naar de klassieke winkel? sep 6, 2013Michelle Dassen

E-mailmarketing, List Building

Keer je salesteam binnenste buiten!

Een gedreven e-marketeer, die heeft één grote passie: de eeuwigdurende jacht naar goede e-mailadressen. Een correct opt-in formulier is natuurlijk de basis. Maar dat is natuurlijk niet de enige zaligmakende methode. Er is nog je salesteam! jun 29, 2012Ann Flipkens

Cases, Design, Inspiratie!, Personalisatie, Social media, Strategie, Tips

Automatische service e-mail, 10 keer goed!

E-mail moet niet altijd deel uitmaken van een grote marketing campagne. Binnen de verschillende processen rondom je prospecten en je klanten zijn er heel wat geëigende momenten om een automatisch e-mailbericht te lanceren. Een verkoop in een winkel is het ideale moment om offline om te zetten in online. jul 11, 2014Ann Flipkens

Targeting

Nooit meer gemiste kansen met autoresponder

Zodra je abonnee actief met je nieuwsbrief aan de slag gaat, bijvoorbeeld door te klikken op een link, krijg je heel wat gegevens binnen over de interesses van de klant. E-mailmarketing is iets moois, maar hoe groter je mailinglijst wordt, hoe moeilijker het is om iedereen op te volgen. Hoe vaak heb jij niet gevloekt […]

Cases, E-mailmarketing, Tips

Spammers worden steeds professioneler

We houden het in onze blog graag positief. Daarom zullen we zelden tijd vrij maken voor de spammers in deze wereld. Vandaag willen we daar toch een uitzondering opmaken. En wel om twee redenen. apr 17, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Drie krachtige strategieën om de klant te overtuigen

De ‘principles of persuasion’ van psychologieprofessor Robert Cialdini is interessante lectuur voor marketeers. Kort samengevat gaat het boek over zes methoden om iemand te overtuigen actie te ondernemen. In deze blog bespreken we alvast de eerste drie principes en geven we je tips om ze online in te zetten. jan 11, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,665

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail