Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Wetgeving

De dunne lijn tussen personalisering en privacyschending

Wanneer e-marketeers vragen naar de persoonlijke gegevens van een klant, dan zoeken steeds naar het evenwicht tussen wat toelaatbaar is en wat de grens overschrijdt. De regeltjes schrijven perfect voor wat al dan niet kan, maar hoe denken je prospecten daarover?

Privacy is een hoog oplaaiend debat in de huidige maatschappij. Met de alom tegenwoordigheid van sociale media en de evolutie in de mobiele communicatiemogelijkheden, zal die kwestie prangend blijven. Hoewel vele consumenten iets te onbedachtzaam omgaan met het delen van hun gegevens, treedt er langzaam maar zeker een tegenbeweging op die veel conservatiever omgaat met haar gegevens.

Gewillig

Studies wijzen wel uit dat de meeste consumenten, in het bijzonder generatie M, bereid zijn om bepaalde informatie te delen. Het spreekwoordelijk addertje onder het gras is wel dat daar wat tegenover moet staan.

Locatie

Volgens een onderzoek van JiWire, het advertentiebureau voor mobiele apparaten, deelt 53 procent van de Wi-Fi-gebruikers locatiedata in ruil voor meer content die relevant en waardevol is.

Het gaat dan om aanbiedingen en promoties van winkels die zich binnen een straal van 1,5 km van de klant bevinden, maar ook om wegbeschrijvingen, klantenreviews, productinformatie en andere interesses. Daarmee toont JiWire aan dat die klantengegevens enorm waardevol kunnen zijn. Maar om welke gegevens gaat het precies?

E-mailadres

De gemiddelde consument heeft er geen problemen mee om zijn e-mailadres te delen met de e-marketeer. Dat betekent niet dat je daarom home-free bent. Ga je de abonnee spammen, dan val je al snel uit zijn genade en is een tweede toenadering nagenoeg uitgesloten. Zorg er daarom voor dat je enkel naar het e-mailadres vraagt als je dit kanaal ook werkelijk gaat gebruiken om hem waardevolle informatie te versturen.

Kredietkaart

Webshoppen wordt stilaan een ingeburgerde bezigheid. Consumenten hebben geen argwaan meer als ze het nummer van hun kredietkaart vrijgegeven om iets via het internet aan te kopen. Toch zijn de consumenten niet doof voor fenomenen zoals cybercriminaliteit.  Vraag daarom enkel naar die gegevens als de klant een aankoop doet, anders kan je je geloofwaardigheid verliezen.

Identificatienummers

Bepaalde nummers, zoals het rijksregisternummer, liggen heel gevoelig bij de consument. Als het niet nodig is voor je onderneming, vraag je er best niet naar.

Het is belangrijk om serieus na te denken over welke gegevens je nodig hebt voor je e-marketing. Gegevens, die noodzakelijk zijn om de klant relevante en waardevolle informatie door te sturen, vraag je op. Het overbodige gooi je best over boord.

Bron: www.benchmarkemail.com

nov 4, 2011Michelle Dassen
Previous storyDe gevoeligheden van internationale e-mailmarketingNext storyBen jij klaar voor de eindejaarsfeesten?
Home De dunne lijn tussen personalisering en privacyschending
11 jaar geleden Wetgeving339
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, List Building

Vraag hulp aan je lezers

Je bericht bovenaan in de inbox krijgen, dat is de droom van iedere e-marketeer. Van de grote webbased e-mail aanbieders is bekend dat zij een dikke vinger in de pap houden bij het sorteren van de inkomende e-mails. Zo dik, dat er op internet verschillende lijstjes circuleren met aandachtspunten. We zetten er graag een aantal […]

Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Tips

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

E-mailmarketing is een ideaal instrument om tijdsgebonden boodschappen te versturen. En dat zonder je er ook maar één vinger naar moet uitsteken. Mits een goede koppeling met je database waar de datum die verzending moet uitlokken, opgeslagen zit, kun je op bijna automatische wijze conversie nastreven. jun 6, 2014Michelle Dassen

E-mailclients leiden tot boeiende discussie op de Masterclass van Flexmail

Vorige week verwelkomde Flexmail in haar kantoren te Brussel een nieuwe enthousiaste groep (toekomstige) e-marketeers voor haar masterclass. Naast de klassieke onderwerpen ontspon zich ook nu weer een boeiende discussie. De meest opmerkelijke vraag uit de groep? Welke e-mail clients worden het meest gebruikt? sep 15, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Met goede content kan je de oorlog winnen

Flexmail lanceerde haar derde werk in de strijd om de aandacht van de lezer. En met deze aflevering zijn we tot de essentie van e-marketing gekomen. Alleen met goed content kun je succesvol ten strijde trekken. mrt 28, 2013Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips, Trends

Vijf misverstanden over video in e-mailberichten

Met de komst van HTML 5 ging de wereld van de e-mailmarketing langzaam maar zeker open voor video. Recent onderzoek wijst uit dat bewegend beeld de conversie ratio’s alleen maar ten goede komen. Toch leven er over het meegeven van video in e-mail behoorlijk wat misverstanden. nov 30, 2012Ann Flipkens

Wetgeving

Zakelijk spamverbod in Nederland bijna van kracht

Vanaf 1 oktober mag u dus alleen nog mails of faxen versturen als u daar toestemming voor heeft bij de ontvanger, of wanneer het een bestaande relatie betreft. sep 17, 2009Michelle Dassen

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

De ideale e-mailcampagne in praktijk: de dont’s

In deze blogpost borduren we verder op de e-mailcampagne van de universiteit van Arizona naar haar ledenbestand. Eerder bespraken we al de positieve elementen, vandaag stellen we enkele verbeteringen voor. mrt 9, 2011Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing

Toerisme Vlaanderen: e-mailmarketing en website werken samen

Toerisme Vlaanderen is een intern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid. Als kennis- en strategie gedreven marketingorganisatie wilt het tegen 2020 het toerisme in en naar Vlaanderen en Brussel op een duurzame manier ontwikkelen tot een economische groeimotor. Vlaanderen actief als vakantiebestemming promoten en meer bezoekers aantrekken zijn twee van de speerpunten. Daarvoor heeft het […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail