Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Wetgeving

De dunne lijn tussen personalisering en privacyschending

Wanneer e-marketeers vragen naar de persoonlijke gegevens van een klant, dan zoeken steeds naar het evenwicht tussen wat toelaatbaar is en wat de grens overschrijdt. De regeltjes schrijven perfect voor wat al dan niet kan, maar hoe denken je prospecten daarover?

Privacy is een hoog oplaaiend debat in de huidige maatschappij. Met de alom tegenwoordigheid van sociale media en de evolutie in de mobiele communicatiemogelijkheden, zal die kwestie prangend blijven. Hoewel vele consumenten iets te onbedachtzaam omgaan met het delen van hun gegevens, treedt er langzaam maar zeker een tegenbeweging op die veel conservatiever omgaat met haar gegevens.

Gewillig

Studies wijzen wel uit dat de meeste consumenten, in het bijzonder generatie M, bereid zijn om bepaalde informatie te delen. Het spreekwoordelijk addertje onder het gras is wel dat daar wat tegenover moet staan.

Locatie

Volgens een onderzoek van JiWire, het advertentiebureau voor mobiele apparaten, deelt 53 procent van de Wi-Fi-gebruikers locatiedata in ruil voor meer content die relevant en waardevol is.

Het gaat dan om aanbiedingen en promoties van winkels die zich binnen een straal van 1,5 km van de klant bevinden, maar ook om wegbeschrijvingen, klantenreviews, productinformatie en andere interesses. Daarmee toont JiWire aan dat die klantengegevens enorm waardevol kunnen zijn. Maar om welke gegevens gaat het precies?

E-mailadres

De gemiddelde consument heeft er geen problemen mee om zijn e-mailadres te delen met de e-marketeer. Dat betekent niet dat je daarom home-free bent. Ga je de abonnee spammen, dan val je al snel uit zijn genade en is een tweede toenadering nagenoeg uitgesloten. Zorg er daarom voor dat je enkel naar het e-mailadres vraagt als je dit kanaal ook werkelijk gaat gebruiken om hem waardevolle informatie te versturen.

Kredietkaart

Webshoppen wordt stilaan een ingeburgerde bezigheid. Consumenten hebben geen argwaan meer als ze het nummer van hun kredietkaart vrijgegeven om iets via het internet aan te kopen. Toch zijn de consumenten niet doof voor fenomenen zoals cybercriminaliteit.  Vraag daarom enkel naar die gegevens als de klant een aankoop doet, anders kan je je geloofwaardigheid verliezen.

Identificatienummers

Bepaalde nummers, zoals het rijksregisternummer, liggen heel gevoelig bij de consument. Als het niet nodig is voor je onderneming, vraag je er best niet naar.

Het is belangrijk om serieus na te denken over welke gegevens je nodig hebt voor je e-marketing. Gegevens, die noodzakelijk zijn om de klant relevante en waardevolle informatie door te sturen, vraag je op. Het overbodige gooi je best over boord.

Bron: www.benchmarkemail.com

nov 4, 2011Michelle Dassen
Previous storyDe gevoeligheden van internationale e-mailmarketingNext storyBen jij klaar voor de eindejaarsfeesten?
Home De dunne lijn tussen personalisering en privacyschending
9 jaar geleden Wetgeving265
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Reporting, Strategie

The magic of web tracking

Ik twijfel er niet aan dat elke e-marketeer in zijn e-mailcampagne zijn contacten probeert door te verwijzen naar zijn website. Heb je je dan nooit afgevraagd hoe handig het zou zijn als je je contacten een automatisch bericht kan verzenden nadat ze een bepaalde webpagina bezochten? Niet enkel zou dit de marketeer een stap dichter […]

E-mailmarketing, Tips

Gebruik de sociale media als etalage

E-mailmarketing draait om content, dat weten we reeds lang. Maar e-mailmarketing draait ook om zoveel mogelijk relevante e-mailadressen. Dat is zelfs het meest cruciale onderdeel. Vandaag combineren we beiden. dec 24, 2013Thomas Vangelooven

Events, Strategie, Tips, Trends

Advanced Email Conference Recap: AI, doorgedreven personalisatie en e-mail geeks

Op 16 november trok ik naar de Advanced Email Conference in hartje Londen. Mijn verwachtingen: nieuwe sprekers ontdekken, inspiratie opdoen en zien welke topics leven in het email landschap in de UK. Geïnteresseerd? Kritische noten, zelfreflectie en nieuwe leermomenten coming your way! Email geeks Eerste indruk van het publiek? Positief ingestelde marketeers die hun communicatie […]

Content, E-mailmarketing, Geen onderdeel van een categorie, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie, Targeting

Ontdek de nieuwe Contact Related Content in de Smart Builder 2.0

Personalisatie en targeting zijn al lang belangrijke trends binnen digitale marketing, en daar spelen we bij Flexmail dan ook zwaar op in. Zo lanceerden we in het verleden uitgebreide segmentatiemogelijkheden, interessegroepen, voorkeuren en de Workflows om uitgebreide marketing automation scenario’s op te zetten. Ook Contact Related Content zit al enkele jaren in ons arsenaal, maar […]

List Building, Strategie, Targeting

Opbouwen van een contactendatabase: kwaliteit vs kwantiteit

E-mailmarketing start altijd bij het opbouwen van een contactendatabase. Houd daarbij rekening dat kwaliteit primeert boven kwantiteit. Lees hier hoe je een kwalitatieve adressenlijst opbouwt. mrt 11, 2011Thomas Vangelooven

Wat denkt de jeugd over de toekomst van e-mail?

De waarheid komt uit een kindermond. Dat heb je zeker al eens meer gehoord. In dit Youtube filmpje peilt een marketeer bij kinderen naar hun primair communicatie kanaal. ‘E-mail!’ klinkt het steeds weer. Zelfs als snoep en games, recht uit de pakjes vanonder de kerstboom, worden ingezet als omkoopmiddel. E-mail, want dat kunnen  jonge kinderen […]

Afleverbaarheid

Een goed jaar, dat hebben we nodig!

‘Fijne Feestdagen en een Gelukkig Nieuwjaar’ is momenteel het meest gebruikte onderwerp bij e-mailberichten die in de inbox binnenstromen. Niet alleen bedrijven, maar ook particulieren hebben zich op deze trend gestort. dec 30, 2009Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Doe soms ook eens normaal

Waardevolle en relevante content moet niet altijd verwijzen naar het volstoppen van je e-mail met aanbiedingen en promoties. Om het vertrouwen van de abonnee te winnen én te behouden, is afwisseling tussen commerciële en non-commerciële content een must. Met andere woorden: doe soms ook eens normaal.  sep 2, 2011Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,668

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail