Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Strategie, Trends

De e-mailbarometer is gearriveerd!

Vandaag werd door Flexmail de E-mail Barometer gepresenteerd. Het is het resultaat van een nationale bevraging die in 2013 onder de Belgische e-marketeers werd uitgevoerd.
waarvoor_gebruikHet blijkt dat deze marketingtool, die de laatste jaren steeds meer opgang maakt, meer dan volwassen is geworden. Het is lang niet meer het buitenbeentje dat moet opboksen tegenover de print en de televisie.

Keuzes maken
Het is immers al langer bekend dat in tijden van economische crisis, bedrijven haast altijd kiezen voor kosteneffectieve communicatiemiddelen. Het onderzoek toont aan dat in 2013 de rol van e-mail als kanaal minstens even belangrijk, zo niet nog belangrijker werd. Zelfs nu de economie zich stilaan aan het herstellen is, brengen de resultaten duidelijk naar voren dat de rol van e-mailmarketing nog steeds aan belang zal winnen binnen de ruime communicatiemix.

Lang geen spam meer
Nu het kanaal volwassen geworden is, hebben de e-marketeers ook professioneler ingezet op dit medium. Geen massa mailings die eerder aan spam, dan aan communicatie lieten denken. Het onderzoek wees ook uit dat Belgische e-mailmarketeers meer en meer focussen op het bouwen van relaties met hun e-mailcontacten. En zo heeft de economie er weer een efficiënte aanjager bij.

Waarvoor gebruiken?
We pikten één enkele grafiek uit het ruime aanbod aan resultaten. Deze leert ons dat, zoals in de vorige paragraaf reeds geconcludeerd, e-mailmarketing zeker geen instrument is dat exclusief voorbehouden is aan verkoop. De grootste reden waarvoor men e-mailmarketing inzet is het informeren van de contacten met nieuwsbrieven. Verkeer naar de website trekken staat op nummer twee. Wat een logische actie is, beide media figureren op hetzelfde platform. En dan komt pas pure verkoop aan bod. Je ziet, e-mail is een veelzijdig instrument!
Alle resultaten kunnen gevonden worden op www.emailbarometer.be

apr 2, 2014Michelle Dassen
Previous storyHet verband tussen een doorklikker en een uitschrijverNext storyWat is jouw doorklikratio?
Home De e-mailbarometer is gearriveerd!
9 jaar geleden Cases, Strategie, Trends420
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Reporting

Even enkele definities opfrissen

Elk goed e-mailplatform levert na het versturen van een e-marketing campagne een reeks gegevens terug in de vorm van ‘bounces’, ‘open rates’ en nog meer dergelijke parameters. Iedereen weet wel ongeveer wat deze inhouden, maar als je even rond vraagt krijg je toch overal een net weer een andere definitie te horen. We zetten het […]

Content, Tips

Laat je prospect helpen bij het samenstellen van je nieuwsbrief

Content, content, het blijft het ordewoord van de dag. Hoe relevanter de inhoud van je nieuwsbrief is, hoe beter dat deze gelezen wordt. En hoe groter de kans is dat je met deze prospect zaken kan doen. Het Amerikaanse Business Insider heeft nu een nieuwe methode geïntroduceerd. jul 9, 2010Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Strategie, Trends

De ‘whitelist’ wordt in de toekomst belangrijker

We zien steeds meer ergens onderaan een e-mailbericht een verzoek om het afzendadres toe te vertrouwen aan de ‘whitelist’. Deze e-marketeers denken nu al vooruit. Met de groeiende hoeveelheid spam en de steeds sluwere werkwijze van ‘nep-viagra verkopers’ wordt het elke dag weer een tikkeltje moeilijker om het onderscheid te maken tussen relevante en niet […]

Design

Vijf keer NIET doen!

Misschien weet je het nog niet, maar de wereldkampioenschappen voetbal zijn van start gegaan. En Nederland doet mee. Dé gelegenheid om iets van de oranje gekte mee te pikken, denken op zo’n moment ogenschijnlijk slimme e-marketeers. Zelf konden we genieten van een perfect staaltje van hoe het niet moet! jun 15, 2010Ann Flipkens

Vergelijk eens met je open ratio

We vertelden het reeds eerder. Een open- en doorklik-ratio vertelt lang niet alles. De succesratio van een e-mailcampagne is een som van vele factoren. Maar toch zijn de open-ratio’s van tijd tot tijd toch eens de moeite waard om te bekijken. Om eens af te toetsen waar je eigen campagnes scoren, maar ook binnen je […]

E-mailmarketing, Enquêtes, Strategie, Tips

Geef je abonnees de touwtjes in handen

Pak het eens origineel aan: stuur een survey wanneer je abonnee daar om vraagt. Als je je database iets oplegt, maar zelf de keuze laat wanneer zij feedback geeft, komt dat je succesratio ten goede. mei 13, 2011Ann Flipkens

Testing

Natuurlijk test je de onderwerpregel!

Als er iets getest wordt in e-mailmarketing, dan is het wel de onderwerpregel. Kijk maar even naar jezelf. Maar de onderwerpregel is maar slechts één van de mogelijke onderdelen van je e-mailstrategie die je kan testen. En volgens een onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa is het niets eens het meest rendabele om te doen. sep […]

Cases, Inspiratie!, Tips

Vijf vergelijkingspunten om even bij stil te staan

Deze promomail viel in onze inbox. Een vakantiemaker wil ons verleiden tot het investeren in een vakantieverblijf. Het is een bericht met een duidelijk doel. De ROI zal achteraf ook eenduidig kunnen gemeten worden. Het enige probleem is dat het bericht volledig bestaat uit afbeeldingen. Bekijk onze vijf aandachtspunten. okt 4, 2014Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail