Vandaag werd door Flexmail de E-mail Barometer gepresenteerd. Het is het resultaat van een nationale bevraging die in 2013 onder de Belgische e-marketeers werd uitgevoerd.
Het blijkt dat deze marketingtool, die de laatste jaren steeds meer opgang maakt, meer dan volwassen is geworden. Het is lang niet meer het buitenbeentje dat moet opboksen tegenover de print en de televisie.
Keuzes maken
Het is immers al langer bekend dat in tijden van economische crisis, bedrijven haast altijd kiezen voor kosteneffectieve communicatiemiddelen. Het onderzoek toont aan dat in 2013 de rol van e-mail als kanaal minstens even belangrijk, zo niet nog belangrijker werd. Zelfs nu de economie zich stilaan aan het herstellen is, brengen de resultaten duidelijk naar voren dat de rol van e-mailmarketing nog steeds aan belang zal winnen binnen de ruime communicatiemix.
Lang geen spam meer
Nu het kanaal volwassen geworden is, hebben de e-marketeers ook professioneler ingezet op dit medium. Geen massa mailings die eerder aan spam, dan aan communicatie lieten denken. Het onderzoek wees ook uit dat Belgische e-mailmarketeers meer en meer focussen op het bouwen van relaties met hun e-mailcontacten. En zo heeft de economie er weer een efficiënte aanjager bij.
Waarvoor gebruiken?
We pikten één enkele grafiek uit het ruime aanbod aan resultaten. Deze leert ons dat, zoals in de vorige paragraaf reeds geconcludeerd, e-mailmarketing zeker geen instrument is dat exclusief voorbehouden is aan verkoop. De grootste reden waarvoor men e-mailmarketing inzet is het informeren van de contacten met nieuwsbrieven. Verkeer naar de website trekken staat op nummer twee. Wat een logische actie is, beide media figureren op hetzelfde platform. En dan komt pas pure verkoop aan bod. Je ziet, e-mail is een veelzijdig instrument!
Alle resultaten kunnen gevonden worden op www.emailbarometer.be