Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie, Strategie, Trends

De e-mailmarketingtrends van de toekomst!

Robots die onze boodschappen doen, zelfrijdende auto’s en vuilnisbakken die zichzelf buiten zetten. Dat zijn de dingen waar we aan denken als iemand zegt trends van de toekomst. Het zijn allemaal veranderingen die ons leven makkelijker moeten maken en daar streven we ook naar binnen e-mailmarketing. Wij gaan steeds op zoek naar manieren om de druk op de klant te verlichten en tijd uit te sparen. In dit artikel lees je wat wij voorspellen wat de toekomst ons, e-mailmarketeers zal brengen.

marketing automationTrends binnen marketing automation

Automation is vandaag de dag helemaal ingeburgerd binnen e-mailmarketing. Bedrijven automatiseren op basis van triggers om zo tijd uit te sparen en klanten relevante en gepersonaliseerde content toe te sturen. Omdat we zo vertrouwd raken met automation gaan we op zoek naar leuke manieren om het te implementeren. Enkele voorbeelden:

  • Automation als multichannel tool: Bedrijven gaan hun campagnes kracht bij zetten. Hier is het wel belangrijk dat je je content aanpast aan de context waarin de klant zich bevind. Bv. In de winter heeft je klant geen interesse in zonnecrème, als hij net een vakantie boekte wel.
  • Sociale media automation tool: Met deze tool kan je sociale media posts op voorhand inplannen. De tool verspreidt je content automatisch op alle sociale media kanalen die je wilt. Daarnaast monitort het de statistieken van je account. Bv. wanneer iemand iets over je bedrijf zegt of wanneer iemand een opmerking achterlaat.
  • Tracker tool: De tracker tool laat je toe om je campagne te volgen. Stel je hebt een advertentie lopen op tv. Wanneer de advertentie wordt uitgezonden stuurt deze tool een mail naar de klant. Omdat je mensen bereikt op meer dan één scherm tegelijkertijd verhoog je de relevantie van je product. Dat leidt tot meer conversies.
  • Realtime classificeren: Het wordt belangrijk om in je marketingplan op te nemen wat voor een relatie je met je klant hebt. Je moet hiervoor indicatoren definiëren. Deze indicatoren vind je door regelmatig met je klanten te praten, socio-demografische gegevens, aankoopgedrag, sociale media en dergelijke. Zo kan je klanten classificeren en benaderen op een manier die werkt voor hen.

Predictieve e-mailmarketing

Bij predictieve e-mailmarketing stem je je content af op de behoeften van individuele ontvangers. Concreet maak je gebruik van een gedetailleerd profiel. Je gaat met andere woorden de ontvanger beter leren kennen. Het profiel gaat verder dan het in kaart brengen van basisgegevens. Je kijkt bv. naar wat ze kopen, wanneer ze het kopen, het klikgedrag en nog veel meer. Met deze info kan je aan de slag om te bepalen in welke fase van de customer journey de klant zit, wat hem opvalt en wat voor hem het beste verzendmoment is.

Artificial intelligencetoekomst robot astronout

De AI-applicatie die iedereen kent zijn Chatbots. Je hebt het wel al eens gezien. Je surft naar een website en onderaan komt een pop-up bericht. Er staat bv. ”Wat zoek je” of “Waar kan ik je mee helpen”. Dat zijn AI-applicaties met een waaier aan vooraf ingestelde vragen en antwoorden. Deze manier van werken verlicht de druk op support medewerkers die vaak dezelfde vragen moeten beantwoorden. Deze virtuele robots breiden elke dag uit en de logische volgende stap is e-mailmarketing.

Grote softwarebedrijven hebben de smaak te pakken en gaan nog een stapje verder. Ze investeren miljarden in de ontwikkeling van AI-tools voor e-mailmarketing. De bedoeling is om platformen nog meer af te stemmen op de noden van de klant. Zo worden er tools ontwikkeld om bv. te helpen bij het optimaliseren van campagnes, onderwerpsregels en e-mails te verzenden naar klanten op het moment dat ze in hun mailbox werken.

Hyperpersonalisatie

Segmentatie en personalisatie zijn al jaren onmisbaar binnen de e-mailmarketing. Tegenwoordig gaan marketeers nog een stapje verder om de klant zo goed mogelijk te benaderen. Bij hyperpersonalisatie wordt content tot aan het moment van opening aangepast aan elke ontvanger. Door onderzoek kunnen de marketeers variabelen afstemmen zoals tijdstip, locatie, apparaat etc. Zo kunnen ze de klant in een voor hen optimale omstandigheid benaderen. Bv. De content van een bericht kan veranderen op basis van het moment van opening.

Video

video smartphoneVideo wordt de manier om meteen de aandacht van de klant te trekken. Het is visueel en we weten dat zo’n soort boodschappen werken. Video is ook een erg toegankelijk medium met een lage drempel en hoge impact. Het is hierbij wel belangrijk om video op de juiste manier in te zetten.  Let op factoren zoals:

  • Hou je video kort.  Mensen hebben geen tijd of zin om een lange video te bekijken. Een leuke video van één minuut of minder met eventueel een link naar een uitgebreidere video is prima.
  • Maak alleen een video als het nodig is. Het kost je tijd en moeite én zal enkel bekeken worden als er een duidelijke meerwaarde in meegegeven wordt.
  • Storytelling is key! Je boodschap komt beter over als je het mooi verpakt. Het is ook leuk om een reeks video’s te maken. Als je afsluit met een cliffhanger is de klant helemaal mee met je verhaal en kijkt hij uit naar het volgende.
  • Ben je nog niet klaar om video te gebruiken? Experimenteer dan eerst met gifs of animaties.
  • And last but not least: Test je video voor je hem post! Werkt hij, ben jij niet de enige onder de indruk van je meesterwerk?
  • Hoe je deze video’s best meegeeft in je mail bespraken we reeds hier en hier.

 

Hoe zien de e-mails eruit?toekomst telefoon berichten

Omdat we steeds mobieler worden en ons scherm kleiner, is het belangrijk om een kort en krachtige boodschap te sturen. Daarnaast ontvangen we enorm veel reclame en moet je zorgen dat jouw e-mail eruit springt. Als je die logica volgt wordt e-mailmarketing in de toekomst visueler en interactiever.

  • GIF’s en animaties worden massaal gebruikt om een verhaal te schetsen zonder er al te veel woorden voor te gebruiken.
  • Timers om aan te geven dat promoties maar voor een peridode geldig zijn
  • Creatieve polls geven meer data over klanten. Als ze zich uitschrijven geven ze aan waarom.
  • …

 

Wat de toekomst ons gaat brengen weet natuurlijk niemand. Wij kijken alvast uit naar de ontwikkelingen voor het medium waar wij van houden, e-mail.

mrt 20, 2018Lynn Steukers
Previous storyMijn eerste week als stagiair bij Flexmail.Next storyHoe maak ik mezelf GDPR-compliant in 7 stappen?
Home De e-mailmarketingtrends van de toekomst!
2 jaar geleden Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie, Strategie, Trends177
Lynn Steukers
Website
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Strategie, Tips, Trends

The event is comming, het wonderlijke is gebeurt!

Ja, de taalfouten staan bewust in de titel. Als trendwatcher in de wereld van de e-mailmarketing hebben we ons natuurlijk ingeschreven op tientallen nieuwsbrieven. sep 18, 2015Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Het mysterie van ‘delivery failure’ opgelost

De ‘deliverability’ of de ‘afleverbaarheid’ van e-mail is een begrip voor alles wat met het aankomen van de e-mail bij de juiste ontvanger te maken heeft. Concreet valt alles wat een impact heeft op het al dan niet ontvangen van je e-mail onder die noemer. okt 7, 2010Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Hoe pak jij je contacten in voor de feestdagen?

De eindejaarsfeesten zijn in aantocht. Het is voor e-marketeers één van de spannendste tijden. Vooral omdat het aantal campagnes dan traditioneel stijgt, maar ook omdat door de grote concurrentie het nog belangrijker is om je te onderscheiden. nov 20, 2013Michelle Dassen

Content, Thema-mailings, Tips

Hoe verstuur jij dit jaar je zakelijke kerstkaarten?

Rond de feestdagen heeft iedereen het razend druk. Toch is dit de ideale periode om nog eens extra aan je klanten en partners te denken. Dankzij Flexmail steek je op een snelle en eenvoudige manier je kerstkaart in elkaar. dec 1, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Privacy, Wetgeving

Hoe communiceer jij veranderingen in je Algemene Voorwaarden?

Als je al in volle voorbereiding bent voor de GDPR, dan is de kans groot dat je een aantal zaken hebt aangepast in je algemene voorwaarden. Hoe kan je je deze wijzigingen – zoals het hoort – duidelijk communiceren naar je klanten? Vandaag belichten we een zeer goed voorbeeld van Linkedin. Wanneer je een wettelijke […]

Strategie, Targeting, Tips

Jaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips (deel 2)

Het verbeteren van het engagement van de gebruiker is de op één na hoogste prioriteit van e-mailmarketeers in 2011. Maar hoe pak je dat aan? Flexmail zet hier (opnieuw) een aantal best practices op een rijtje. feb 4, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing, Trends

Een succeskit voor e-mailmarketeers in 2012

Terwijl we nog steeds bekomen van 2011 uit te wuiven, staan we alweer enkele dagen in 2012. De goede voornemens zijn gemaakt en het inplannen van de talloze nieuwjaarsrecepties is intussen gebeurd. Maar hoe zit het met je e-mailmarketingplan voor het nieuwe jaar? jan 4, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Tips

Echte e-marketeers weten wel beter!

“100.000 email adressen van Belgische ondernemingen downloadbaar”, staat in de onderwerpregel van de aanbieding die bij ons in de inbox viel. Netjes gericht aan ons info@bedrijf adres. Je weet wel, dat ene e-mailaccount waar je zoveel mogelijk de rotzooi in e-mail land opvangt. En daarnaast staan zowel in het e-mailbericht als op de de landingspagina […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,666

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail