Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Mobile, Tips, Trends

De eeuw van het mobiel lezen

Mobiele toestellen veroveren langzaam maar zeker terrein bij de lezers van e-mailberichten. Afhankelijk van de e-marketinglijst die je analyseert, lezen net geen twintig procent tot ruim voorbij die twintig hun e-mail op een smartphone. Dat betekent dat je met wat extra elementen rekening moet houden.

Responsive-Web-DesignAlgemeen kan je met enkele kleine ingrepen de leeservaring op mobiele schermen acceptabel maken. Ten eerste moet je met de lettergrootte spelen. Je kan voor gewone tekst zelfs tot 13 pixels gaan. Op een traditioneel scherm is dat ongelooflijk groot, maar op een klein telefoonscherm is dit nog net goed leesbaar met het blote oog. Verder moet je spaarzaam omgaan met afbeeldingen. Bandbreedte blijft immers nog even een factor om rekening mee te houden. Zet je links wel met een highlight in de verf, zodat de wat dikkere vinger er mee overweg kan. En reken je scherm gelijk aan één kolom. Laat je lay-out hetzelfde principe volgen.

Unieke lay-out

Maar je moet nog een stap verder gaan. Want als je deze ingrepen toepast, dan zijn ze ook zichtbaar voor hen die op een klassiek scherm je bericht lezen. Er is een ruim verschil tussen een ‘scaled design’ waarbij je desktop lay-out geschaald wordt naar het kleinere mobiele scherm,  versus een responsive design. Je kiest in je e-mailmarketing strategie het beste voor een responsive design. In dat geval ga je via CSS3 testen wat het scherm van de lezer is. En afhankelijk van het antwoord ga je een ander ontwerp voorschotelen.

De grens zoeken

Als je gaat testen moet je een cesuur instellen waarop je de ene lay-out voor de andere inruilt. Met de technologie van vandaag leg je de grens het best op 480px. Maar let op. In de snel veranderende markt van de smartphones moet je deze maatvoering keer op keer toetsen aan de technische aspecten van de nieuwe modellen die op de markt komen. In die typische mobiele lay-out ga je natuurlijk rekening houden met lettergrootte en het gebruik van afbeeldingen. Je moet misschien zelfs overwegen om die zelfs volledig achterwege te laten. Want inhoud blijft nog steeds primeren op vorm. Des te minder toeters en bellen je in de mobiele versie meegeeft, des te beter komt je boodschap tot uiting. En daar gaat het nu net om.

apr 25, 2013Ann Flipkens
Previous storyHoeveel digitale nieuwsbrieven staan in je boekenrek?Next storyWelke info zet jij in je footer?
Home De eeuw van het mobiel lezen
7 jaar geleden E-mailmarketing, Mobile, Tips, Trends462
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Events

Flexmail is genomineerd voor de Digital Marketing Awards 2015

Enkele dagen geleden ontvingen we groot nieuws in onze inbox. De jury van de Digital Marketing Awards heeft Flexmail genomineerd in de categorie “Best performing Belgian tool”. Het opbrengen van ROI en conversies, gebruiksgemak en service stonden hierbij centraal. okt 28, 2015Michelle Dassen

Strategie

9 key elements for every message

The design of a newsletter is always a challenge. You have to create a fun first impression. But at the same time, you need to think about each element that can immediately be seen in the first time someone looks at your email. The newsletter of the British Moo that landed in our inbox, meets […]

E-mailmarketing, List Building, Social media, Strategie, Tips, Trends

Knoop sociale media vast aan je e-mailmarketing

Elk kanaal heeft haar merite. Maar voor een maximum bereik en rendement moet je beide samen, gestructureerd inzetten. Dat leert het tiende werk van Flexmail ons. nov 13, 2013Ann Flipkens

Cases, Design, Inspiratie!, Tips, Trends

Stuur eens een etalage op!

“Het oog doet eten”, een uitspraak die we allemaal kennen. Dat is de reden waarom sterrenchefs er voor zorgen dat hun gerechten niet alleen goed smaken, maar ook een streling voor het oog zijn. Waarom zouden we dat principe niet toepassen in e-mailmarketing. De e-mailchefs van 1dayfly en Monoqi doen het alvast. sep 11, 2016Michelle […]

Afleverbaarheid, Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Testing, Tips, Trends

Flexmail lanceert voor het derde jaar op rij de resultaten van haar Email Barometer

E-mailmarketing is permanent onderhevig aan veranderingen en trends. Daarom peilt Flexmail met haar Email Barometer ieder jaar naar de strategie en de verwachtingen van Belgische e-mailmarketeers. mrt 30, 2016Michelle Dassen

E-mail is dood, leve e-mail!

Facebook heeft het opnieuw gedaan. Het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg heeft een nieuw berichtensysteem bedacht dat een nieuwe dimensie toevoegt aan e-communicatie. nov 17, 2010Thomas Vangelooven

Thema-mailings

Verpak niet alleen je kerstgeschenken, maar ook je boodschap

Het ontwerp draagt bij tot de aantrekkelijkheid van je e-mail. Inhoud en vorm zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hieronder vind je een aantal tips om je boodschap in de juiste vorm te verpakken. dec 14, 2011Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

De ideale e-mailcampagne in praktijk: de do’s

De tips en tricks, die in de Flexmailblog worden meegegeven, zijn een handig vertrekpunt voor de e-mailmarketeer. Maar hoe ziet de ideale e-mailcampagne er nu precies uit? mrt 4, 2011Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail