Steeds meer bedrijven richten hun pijlen naar het buitenland. Met een waaier aan communicatiemiddelen voor handen, hoeft de potentiële afzetmarkt immers niet te stoppen aan de landgrenzen. Maar hoe internationaliseer je je marketinginspanningen?
Als je je e-mailmarketing verspreidt over verschillende landen, dan kan je best rekening houden met de onderlinge verschillen. Buiten het juridische aspect – ieder land heeft immers andere e-mailwetten – moet je ook de culturele verschillen ter harte nemen.
Spreek hun taal
Je e-mailbericht vertalen naar de lokale voertaal, is een tijdrovende en soms dure inspanning. Maar het kan ook de moeite lonen. Denk niet dat je het verst komt met het Engels. Door je abonnees aan te spreken in hun eigen taal, geef je een persoonlijke toets aan je e-mailcommunicatie en ben je er zeker van dat je ontvangers het ook ten volle begrijpen.
Let op de streektaal
Elke taal heeft zo zijn eigen gevoeligheden. Wil je je abonnees in Groot-Brittannië of de VS bereiken, dan kan je daar best rekening mee houden. Niet alleen de schrijfwijze van bepaalde woorden, ook de e-mailgewoontes verschillen er immens. Het gaat dan om aspecten zoals de begroeting, afsluiting en bepaalde zegswijzen.
Tip: Huur altijd lokale vertalers in. Native speakers voelen als geen ander waar er in een kink in de kabel zit.
Toon interesse
Ook het ontwerp van de e-mail kan heel wat teweegbrengen bij de ontvanger. Gebruik je afbeeldingen? Kies dan niet voor de typische databank-afbeeldingen. Dat geeft je abonnees het gevoel dat je als afzender niet echt geïnteresseerd bent in je eigen boodschap, waardoor zij ook afhaken. Gebruik echte en herkenbare afbeeldingen. Als er mensen op de afbeelding staan, zorg dan dat ze passen binnen de leefwereld van de ontvangers.
Houd rekening met de feestdagen
Elke regio heeft zo zijn eigen feestdagen. Zorg dat je kalender bijhoudt waarop alle belangrijke feestdagen per regio aangeduid staan. Die kleine inspanning kan je marketingsucces een behoorlijke boost geven, omdat je bij een feestdag een ‘reden’ hebt om je ontvangers te e-mailen.
Kijk eens naar de cijfers
Sommige aanbiedingen kunnen pijnlijk ongepast zijn in bepaalde landen. Bekijk het conversieratio eens op de lokale statistieken. Welke producten slaan aan en welke niet? Doe hetzelfde voor je e-mailcampagnes. Er bestaat geen benaderingswijze die overal succes garandeert. Zo zie je dat er in Groot-Brittannië en de VS een meer ‘agressievere’ e-mailtactiek de gewoonte is, terwijl die niet aanslaat in de rest van Europa.
Tip: Leg je oor eens te luister bij een lokale marketingexpert. Hij kan je adviseren over hoe je je e-mailmarketing het best kan afstemmen op de lokale gewoonten en voorkeuren.
Bron: www.benchmarkemail.com/blogs
Foto: United Colors of Benetton