Abonnees spenderen gemiddeld acht seconden of minder aan de meeste e-mailcampagnes voordat ze doorklikken of afhaken. Met die onheilspellende boodschap openden we de vorige blogpost. Vandaag ontdek je opnieuw een aantal tips waarmee je de aandacht van de abonnee kan vasthouden.
In een eerder bericht bespraken we al het belang van de ‘juiste’ boodschap in je e-mailcampagne. Vandaag geven we een aantal tips mee over de tweede dimensie van een relevante campagne: de ontvanger.
Segmenteer
De e-mailabonnees hebben allemaal verschillende behoeftes, noden en voorkeuren. Bovendien zijn niet al hun zakenproblemen dezelfde. Daarom is het belangrijk om niet al je abonnees op dezelfde manier te behandelen. Segmenteer je adressenlijst aan de hand van voorkeuren, de gegevens uit klantrelatiebeheer (CRM) of de resultaten van je websiteverkeer. Op die manier kan je meer relevante en aangepaste content aanbieden aan elk segment.
Potentiële klanten
Maak bijvoorbeeld een onderscheid tussen klanten en potentiële klanten. Een doelgroep, die nog nooit je product gebruikt heeft, zal op een andere manier geadresseerd moeten worden. De nadruk van de e-mailcommunicatie moet op de basisvoordelen van het product liggen. Die abonnees hebben geen behoefte aan een gedetailleerde lijst van de verschillende features of updates.
Vaste klanten
Een e-mailcampagne naar je bestaande klantenbestand moet dan weer de nadruk leggen op de diepgaande functionaliteiten van het product. Hij kan gedetailleerde voorbeelden bevatten van hoe je de ervaring met je bedrijf kan verbeteren. Die abonnees zijn immers al geëngageerd en vatbaar voor de mogelijkheden binnen jouw product of dienst.
Evalueer
Tenslotte levert het op om e-mailmarketingresultaten na elke verzending te evalueren. De cijfers geven aan wat werkt en wat verfijning nodig heeft. Zo kan je uit de cijfers van het aantal uitschrijvingen afleiden dat de content niet relevant genoeg is. Uit de openratio kan dan weer afgelezen worden of de content al dan niet aanslaat.
Liefhebbers
Al dit werk kan daadwerkelijk het verschil maken. Uit een onderzoek van het toonaangevende onderzoeksbureau MarketingSherpa blijkt trouwens dat 84 procent van de consumenten het leuk vindt om e-mails te ontvangen van bedrijven waarbij ze zich ingeschreven hebben.