Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

De harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren (deel 2)

Abonnees spenderen gemiddeld acht seconden of minder aan de meeste e-mailcampagnes voordat ze doorklikken of afhaken. Met die onheilspellende boodschap openden we de vorige blogpost. Vandaag ontdek je opnieuw een aantal tips waarmee je de aandacht van de abonnee kan vasthouden.

In een eerder bericht bespraken we al het belang van de ‘juiste’ boodschap in je e-mailcampagne. Vandaag geven we een aantal tips mee over de tweede dimensie van een relevante campagne: de ontvanger.

Segmenteer

De e-mailabonnees hebben allemaal verschillende behoeftes, noden en voorkeuren. Bovendien zijn niet al hun zakenproblemen dezelfde. Daarom is het belangrijk om niet al je abonnees op dezelfde manier te behandelen. Segmenteer je adressenlijst aan de hand van voorkeuren, de gegevens uit klantrelatiebeheer (CRM) of de resultaten van je websiteverkeer. Op die manier kan je meer relevante en aangepaste content aanbieden aan elk segment.

Potentiële klanten

Maak bijvoorbeeld een onderscheid tussen klanten en potentiële klanten. Een doelgroep, die nog nooit je product gebruikt heeft, zal op een andere manier geadresseerd moeten worden. De nadruk van de e-mailcommunicatie moet op de basisvoordelen van het product liggen. Die abonnees hebben geen behoefte aan een gedetailleerde lijst van de verschillende features of updates.

Vaste klanten

Een e-mailcampagne naar je bestaande klantenbestand moet dan weer de nadruk leggen op de diepgaande functionaliteiten van het product. Hij kan gedetailleerde voorbeelden bevatten van hoe je de ervaring met je bedrijf kan verbeteren. Die abonnees zijn immers al geëngageerd en vatbaar voor de mogelijkheden binnen jouw product of dienst.

Evalueer

Tenslotte levert het op om e-mailmarketingresultaten na elke verzending te evalueren. De cijfers geven aan wat werkt en wat verfijning nodig heeft. Zo kan je uit de cijfers van het aantal uitschrijvingen afleiden dat de content niet relevant genoeg is. Uit de openratio kan dan weer afgelezen worden of de content al dan niet aanslaat.

Liefhebbers

Al dit werk kan daadwerkelijk het verschil maken. Uit een onderzoek van het toonaangevende onderzoeksbureau MarketingSherpa blijkt trouwens dat 84 procent van de consumenten het leuk vindt om e-mails te ontvangen van bedrijven waarbij ze zich ingeschreven hebben.

jan 26, 2011Ann Flipkens
Previous storyDe harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informerenNext storyInteractieve e-mailmarketing blijft scoren
Home De harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren (deel 2)
12 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips205
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Het wordt vechten om aandacht!

Deze cijfers plukten we uit de laatste editie van het “MarketingSherpa 2010 Email Marketing Benchmark Report”. Het blijkt dat het gevecht om aandacht voor je e-mail boodschap pas goed begonnen is. feb 18, 2010Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Wetgeving

Ben jij klaar voor de komst van de GDPR?

Misschien ben je er nog niet mee bezig, of lig je er al een tijdje van wakker: de nieuwe Europese privacy wetgeving treedt in voege in mei 2018. Is jouw strategie klaar voor alle veranderingen? Heb je precies in kaart gebracht aan welke aspecten je moet voldoen? mrt 7, 2017Michelle Dassen

E-mailmarketing, Tips

Keer het principe van de content eens om..

Degelijke content is de sleutel tot succesvolle e-marketing. In de klassieke situatie sturen we content naar de contacten in de e-marketinglijst. Nadat ze tenminste hun e-mailadres achterlieten in een opt-in formulier. Maar we kunnen het principe ook omdraaien… jun 14, 2013Michelle Dassen

Mijmeringen over bankeninstellingen en e-mail marketing

Het moet niet eenvoudig zijn om tegenwoordig e-marketing voor een financiële instelling te bedrijven. U kent ze ook wel, de e-mails die u van uw huisbankier krijgt. Meestal raak je ze niet kwijt! aug 6, 2009Thomas Vangelooven

Design, Reporting

Actie, nog meer actie!

Geen enkele e-marketeer zendt een campagne uit omdat ie ‘s morgens wakker is geschoten met de gedachte dat het vandaag wel eens leuk zou zijn om eens iets met e-mail te doen. Neen, hij wil actie van de lezers van zijn berichten. mei 2, 2012Ann Flipkens

Tips, Trends

Met content kan je verleiden…

Een goede e-marketinglijst die permanent aangroeit. Dat is de droom van iedere e-marketeer. Alleen, daar moet je wat moeite voor doen. Iedere e-marketeer heeft zo zijn eigen tactiek, maar het is leuk om even naar de anderen te kijken… aug 13, 2013Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Wetgeving

Wat staat er in de wet over de opt-in?

De opt-in is het marketingjargon voor de toestemming van de klant om hem commerciële mailings te versturen. Specifiek gaat het om ‘voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde’ toestemming van de ontvanger. Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen? aug 19, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing

Hoe succesvol omgaan met e-mailmarketing?

Het woord e-mailmarketing hoor je tegenwoordig dagelijks vallen, je kan het niet negeren. Maar wat houdt e-mailmarketing precies in, wat voor iets is dat beest eigenlijk? En vooral: hoe ga ik ermee om? We zetten enkele basisprincipes op een rijtje! nov 19, 2009Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail