Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

De harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren (deel 2)

Abonnees spenderen gemiddeld acht seconden of minder aan de meeste e-mailcampagnes voordat ze doorklikken of afhaken. Met die onheilspellende boodschap openden we de vorige blogpost. Vandaag ontdek je opnieuw een aantal tips waarmee je de aandacht van de abonnee kan vasthouden.

In een eerder bericht bespraken we al het belang van de ‘juiste’ boodschap in je e-mailcampagne. Vandaag geven we een aantal tips mee over de tweede dimensie van een relevante campagne: de ontvanger.

Segmenteer

De e-mailabonnees hebben allemaal verschillende behoeftes, noden en voorkeuren. Bovendien zijn niet al hun zakenproblemen dezelfde. Daarom is het belangrijk om niet al je abonnees op dezelfde manier te behandelen. Segmenteer je adressenlijst aan de hand van voorkeuren, de gegevens uit klantrelatiebeheer (CRM) of de resultaten van je websiteverkeer. Op die manier kan je meer relevante en aangepaste content aanbieden aan elk segment.

Potentiële klanten

Maak bijvoorbeeld een onderscheid tussen klanten en potentiële klanten. Een doelgroep, die nog nooit je product gebruikt heeft, zal op een andere manier geadresseerd moeten worden. De nadruk van de e-mailcommunicatie moet op de basisvoordelen van het product liggen. Die abonnees hebben geen behoefte aan een gedetailleerde lijst van de verschillende features of updates.

Vaste klanten

Een e-mailcampagne naar je bestaande klantenbestand moet dan weer de nadruk leggen op de diepgaande functionaliteiten van het product. Hij kan gedetailleerde voorbeelden bevatten van hoe je de ervaring met je bedrijf kan verbeteren. Die abonnees zijn immers al geëngageerd en vatbaar voor de mogelijkheden binnen jouw product of dienst.

Evalueer

Tenslotte levert het op om e-mailmarketingresultaten na elke verzending te evalueren. De cijfers geven aan wat werkt en wat verfijning nodig heeft. Zo kan je uit de cijfers van het aantal uitschrijvingen afleiden dat de content niet relevant genoeg is. Uit de openratio kan dan weer afgelezen worden of de content al dan niet aanslaat.

Liefhebbers

Al dit werk kan daadwerkelijk het verschil maken. Uit een onderzoek van het toonaangevende onderzoeksbureau MarketingSherpa blijkt trouwens dat 84 procent van de consumenten het leuk vindt om e-mails te ontvangen van bedrijven waarbij ze zich ingeschreven hebben.

jan 26, 2011Ann Flipkens
Previous storyDe harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informerenNext storyInteractieve e-mailmarketing blijft scoren
Home De harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren (deel 2)
10 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips171
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid

Het gevecht je e-mail campagne af te leveren

Het afleveren van e-mailberichten wordt van dag tot dag moeilijker. Zeker als het zakelijke contacten betreft. Consumenten, maar ook B2B relaties kijken zelden naar de mappen waarnaar de ongewenste e-mail afgevoerd wordt. Meestal wordt ze eenvoudig met één klik volledig en blindelings geleegd. jun 18, 2009Ann Flipkens

Strategie, Tips

Opletten als je van afzender verandert!

Een voorbeeld uit het leven gegrepen. Bedrijf A neemt bedrijf B over. Tegenwoordig is dat dagelijkse kost. Als de overnemer er voor kiest om de huisstijl van bedrijf B te veranderen, dan wordt het opletten geblazen. nov 16, 2012Ann Flipkens

Design

Drie valkuilen van e-mailontwerp

In de vorige blogpost hebben we drie tips meegegeven voor het ontwerpen van een e-mailcampagne. Vandaag willen we je waarschuwen voor de veel voorkomende valkuilen. Ontdek ze in dit artikel.  jul 22, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing in 2020

De teller van de eeuwigheid heeft het jaar weer met één eenheid verhoogd. Het eerste decennium van de twintigste eeuw is afgesloten. En anders dan de collega’s blikken wij voor een keer niet terug, maar wel vooruit. Hoe zou e-mail marketing anno 2010 er uit zien? dec 31, 2009Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Doe eens iets geks met je e-mailmarketing campagne

E-mailmarketing zit in de lift. Dat heb je zeker al gemerkt. Heb je dan ook gezien dat anderen dit ook hebben gemerkt? Daarom is het soms nodig om uit de reeks te springen af en toe je e-mail campagne aan te vullen met, waarom niet, iets geks! feb 12, 2010Thomas Vangelooven

Thema-mailings

Verstuur je kerstwensen met e-cards

De kerstperiode is in aantocht en dat wil zeggen dat er weer volop kaartjes met kerst- en nieuwjaarswensen verstuurd worden. Vroeger werden er nog kaartjes en postzegels in de winkels gekocht en per post verstuurd, nu maakt men alsmaar meer gebruik van e-cards. Hieronder even op een rijtje hoe je zo’n digitale wenskaart verzendt en […]

List Building, Strategie

Weggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op!

Wedstrijden of gratis stalen en zelfs volledige producten uitdelen lokken natuurlijk veel volk. Wie wil er niet graag de nieuwste Iphone winnen? Al ligt thuis de lade al vol met ongebruikte gsm’s wegens de nieuwste smartphone pas in gebruik genomen. Wie wil er niet graag thuis een gratis bak bier afgeleverd krijgen? jan 18, 2010Ann […]

Span een vangnet onder je opt-in

Een eenvoudige manier om je e-maillijsten aan te vullen, is een inschrijfformulier op je website plaatsen. Daar hebben we allemaal voor gezorgd. Maar soms kan het mislopen… feb 13, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,666

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail