Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

De harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren (deel 2)

Abonnees spenderen gemiddeld acht seconden of minder aan de meeste e-mailcampagnes voordat ze doorklikken of afhaken. Met die onheilspellende boodschap openden we de vorige blogpost. Vandaag ontdek je opnieuw een aantal tips waarmee je de aandacht van de abonnee kan vasthouden.

In een eerder bericht bespraken we al het belang van de ‘juiste’ boodschap in je e-mailcampagne. Vandaag geven we een aantal tips mee over de tweede dimensie van een relevante campagne: de ontvanger.

Segmenteer

De e-mailabonnees hebben allemaal verschillende behoeftes, noden en voorkeuren. Bovendien zijn niet al hun zakenproblemen dezelfde. Daarom is het belangrijk om niet al je abonnees op dezelfde manier te behandelen. Segmenteer je adressenlijst aan de hand van voorkeuren, de gegevens uit klantrelatiebeheer (CRM) of de resultaten van je websiteverkeer. Op die manier kan je meer relevante en aangepaste content aanbieden aan elk segment.

Potentiële klanten

Maak bijvoorbeeld een onderscheid tussen klanten en potentiële klanten. Een doelgroep, die nog nooit je product gebruikt heeft, zal op een andere manier geadresseerd moeten worden. De nadruk van de e-mailcommunicatie moet op de basisvoordelen van het product liggen. Die abonnees hebben geen behoefte aan een gedetailleerde lijst van de verschillende features of updates.

Vaste klanten

Een e-mailcampagne naar je bestaande klantenbestand moet dan weer de nadruk leggen op de diepgaande functionaliteiten van het product. Hij kan gedetailleerde voorbeelden bevatten van hoe je de ervaring met je bedrijf kan verbeteren. Die abonnees zijn immers al geëngageerd en vatbaar voor de mogelijkheden binnen jouw product of dienst.

Evalueer

Tenslotte levert het op om e-mailmarketingresultaten na elke verzending te evalueren. De cijfers geven aan wat werkt en wat verfijning nodig heeft. Zo kan je uit de cijfers van het aantal uitschrijvingen afleiden dat de content niet relevant genoeg is. Uit de openratio kan dan weer afgelezen worden of de content al dan niet aanslaat.

Liefhebbers

Al dit werk kan daadwerkelijk het verschil maken. Uit een onderzoek van het toonaangevende onderzoeksbureau MarketingSherpa blijkt trouwens dat 84 procent van de consumenten het leuk vindt om e-mails te ontvangen van bedrijven waarbij ze zich ingeschreven hebben.

jan 26, 2011Ann Flipkens
Previous storyDe harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informerenNext storyInteractieve e-mailmarketing blijft scoren
Home De harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren (deel 2)
12 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips205
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid

Nederlandse spammer krijgt kwart miljoen euro boete

Het Nederlandse OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft een privé persoon voor 250.000 euro aan boetes opgelegd. Dit voor het versturen van ongevraagde elektronische e-mailberichten. De eigenaar van de webstek www.adverterenisgratis.nl overtrad hiermee de wet. jul 28, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Social media

Gebruik jij al sociale mediareacties in je e-mail?

Neen? Dan kan je daar best eens mee beginnen. Alle conversaties waarin je bedrijf vermeld wordt, zijn goed om je abonnees aan te tonen dat je opvalt binnen het gigantisch sociale medianetwerk.  jun 17, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Plan B bij segmentatie

Segmenteren is de boodschap. Want hoe nauwkeuriger je de contacten uitkiest voor de content die gaat uitsturen, hoe groter de kans op relevantie is. En dat is nog altijd de sleutel tot een succesvolle e-marketing campagne. jan 10, 2014Thomas Vangelooven

Tips

Verspreid nieuws voor een grotere impact

In vele bedrijven wordt op de dag van vandaag de communicatie naar de media toe door meerdere personen in de organisatie gevoerd. En meestal hebben die mensen niet echt een communicatie-achtergrond. Speciaal voor hen hebben we hier een waardevolle tip! nov 18, 2011Michelle Dassen

List Building

Hoe creëer je overzicht in je onoverzichtelijke B2B-gegevens?

Beurzen en netwerkevenementen zijn dé gelegenheden voor het verzamelen van B2B-gegevens. Door de jaren heen hebben marketeers honderden tot soms zelfs duizenden contacten gelegd. Dat zijn natuurlijk een hoop visitekaartjes. In deze blog geven we een aantal tips hoe je orde kan scheppen in de chaos. jan 18, 2012Thomas Vangelooven

Mobile, Strategie, Tips, Trends

Maak je e-mail smartphone-vriendelijk met deze tips

E-mail is de meest gebruikte applicatie van smartphone- en iPhone-gebruikers. Dat betekent dat er veel kans bestaat dat jouw e-mail op een mobiele telefoon gelezen wordt. Het belang van een ‘smartphone-vriendelijk’ e-mailontwerp wordt daarmee onderstreept.  nov 25, 2011Michelle Dassen

Moeiteloze één-op-ééncommunicatie met Contact Related Content

Segmentatie is heilzaam binnen de e-mailmarketingsector. Iedere hedendaagse e-marketeer begrijpt dat de consument van vandaag graag op zijn wenken wordt bediend. Hij wil niet zoek geraken in een kluwen van informatie. Hij eist content op maat op een dienblaadje. okt 19, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting

Nieuwste versie van Flexmail is er!

Wakker liggen is bijna niet meer nodig. De nieuwste versie van Flexmail is er bijna. Nog beter dan het nieuwe iOS7, want naast een verbeterde interface, bulkt deze update van tal van nuttige vernieuwingen. sep 20, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail