Abonnees spenderen gemiddeld acht seconden of minder aan de meeste e-mailberichten voordat ze doorklikken of afhaken. Bovendien is de kans groot dat als ze eens weg navigeren, ze niet meer terugkeren naar je e-mail. Wat kan je als e-marketeer doen om te garanderen dat je boodschap overkomt? Je leest het hier.
Als het creëren van relevante content voor je e-mail niet tot je prioriteiten hoort, dan moet je je prioriteitenlijst bijstellen. Relevantie is de sleutel om je abonnees te engageren en hen aan te zetten tot een bepaalde handeling.
De omgekeerde stelling is ook waar. Als je consistent irrelevante content verspreidt via je e-mailcampagne, haken je abonnees af.
Relevantie betekent concreet dat je je doelpubliek probeert te begrijpen. Een relevant bericht heeft vier dimensies: de boodschap, de ontvanger, het tijdstip en het kanaal. In deze blogpost focussen we op de eerste dimensie.
Inleven
De relevantie van je e-mailbericht kan op een paar manieren benaderd worden. Stel je in de plaats van de ontvanger. Waarom zou jij de e-mailcampagne willen openen? Waarom zou jij je inschrijven op de nieuwsbrief? Waarom zou jij het bericht doorsturen naar een vriend? Die manier van denken, doet je de ontvanger beter begrijpen zodat je een beter antwoord kunt formuleren op je eigen marketingvragen. Van tijd tot tijd ben je immers zelf de ontvanger van één of andere e-mailcampagne.
Meerwaarde
We predikten het al eerder: je e-mailcampagne moet een concrete meerwaarde aanbieden. Je kan de noden van je doelpubliek het best begrijpen als je geen monoloog, maar een dialoog voert. Op die manier ontdek je waarom de abonnee met jou een gesprek wil aangaan.
Focus op het probleem
Identificeer de problemen dat je product of dienst kan oplossen. De meeste contacten schrijven zich in op een nieuwsbrief omdat ze hulp zoeken bij een bepaald probleem. Daarom kan goedgeschreven content over de problemen die je kan oplossen meer opleveren, dan meteen al een omschrijving mee te geven van hoe je het probleem zou oplossen.
Persoonlijk
Maak je e-mailcampagne zo persoonlijk en menselijk mogelijk. Mensen willen geen e-mails ontvangen van gezichtloze bedrijven. Hoe meer ‘menselijk’ je e-mailcampagne is, hoe meer de abonnees geneigd zijn om ermee in interactie te treden.