Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

De harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren

Abonnees spenderen gemiddeld acht seconden of minder aan de meeste e-mailberichten voordat ze doorklikken of afhaken. Bovendien is de kans groot dat als ze eens weg navigeren, ze niet meer terugkeren naar je e-mail. Wat kan je als e-marketeer doen om te garanderen dat je boodschap overkomt? Je leest het hier.

Als het creëren van relevante content voor je e-mail niet tot je prioriteiten hoort, dan moet je je prioriteitenlijst bijstellen. Relevantie is de sleutel om je abonnees te engageren en hen aan te zetten tot een bepaalde handeling.

De omgekeerde stelling is ook waar. Als je consistent irrelevante content verspreidt via je e-mailcampagne, haken je abonnees af.

Relevantie betekent concreet dat je je doelpubliek probeert te begrijpen. Een relevant bericht heeft vier dimensies: de boodschap, de ontvanger, het tijdstip en het kanaal. In deze blogpost focussen we op de eerste dimensie.

Inleven

De relevantie van je e-mailbericht kan op een paar manieren benaderd worden. Stel je in de plaats van de ontvanger. Waarom zou jij de e-mailcampagne willen openen? Waarom zou jij je inschrijven op de nieuwsbrief? Waarom zou jij het bericht doorsturen naar een vriend? Die manier van denken, doet je de ontvanger beter begrijpen zodat je een beter antwoord kunt formuleren op je eigen marketingvragen. Van tijd tot tijd ben je immers zelf de ontvanger van één of andere e-mailcampagne.

Meerwaarde

We predikten het al eerder: je e-mailcampagne moet een concrete meerwaarde aanbieden. Je kan de noden van je doelpubliek het best begrijpen als je geen monoloog, maar een dialoog voert. Op die manier ontdek je waarom de abonnee met jou een gesprek wil aangaan.

Focus op het probleem

Identificeer de problemen dat je product of dienst kan oplossen. De meeste contacten schrijven zich in op een nieuwsbrief omdat ze hulp zoeken bij een bepaald probleem. Daarom kan goedgeschreven content over de problemen die je kan oplossen meer opleveren, dan meteen al een omschrijving mee te geven van hoe je het probleem zou oplossen.

Persoonlijk

Maak je e-mailcampagne zo persoonlijk en menselijk mogelijk. Mensen willen geen e-mails ontvangen van gezichtloze bedrijven. Hoe meer ‘menselijk’ je e-mailcampagne is, hoe meer de abonnees geneigd zijn om ermee in interactie te treden.

jan 21, 2011Ann Flipkens
Previous storyDe schaduwzijde van e-mailmarketingNext storyDe harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren (deel 2)
Home De harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren
10 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips252
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Wetgeving

De dunne lijn tussen personalisering en privacyschending

Wanneer e-marketeers vragen naar de persoonlijke gegevens van een klant, dan zoeken steeds naar het evenwicht tussen wat toelaatbaar is en wat de grens overschrijdt. De regeltjes schrijven perfect voor wat al dan niet kan, maar hoe denken je prospecten daarover? nov 4, 2011Michelle Dassen

Directe verkoop door integratie e-mail en sociale media?

Onze vorige bijdrage stond nog maar net op de blog en daar viel een recent onderzoek van eROI binnen. En daar stonden cijfers in om van te duizelen. Volgens e-Dialog gebruikt 97 procent van de Amerikaanse huishoudens e-mail. Daarvan is volgens Nielsen er ruim 75 procent actief bezig op een sociaal netwerk. Weliswaar allemaal cijfers […]

E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings

Het juiste bericht voor de job

E-mail marketing kan eigenlijk verschillende vormen en uitingen aannemen. Ervaren e-marketeers weten wel dat voor elk doel een specifiek vorm van e-mail bestaat. Voor de nieuwelingen onder de lezers zetten we even enkele types op een rijtje. Voor de oude rotten in het vak misschien het moment om even het geheugen op te frissen. Wie […]

E-mailmarketing, Trends

E-mail blijft de basis van e-marketing!

Mathieu Blaine, CMO van het Amerikaanse Lyris zet enkele trends die hij ziet doorbreken in 2010 op een rijtje. Voor kenners niet verwonderlijk,maar e-mail en een sterke analyse van haar performance vormen voor hem nog steeds de basis. jan 4, 2010Michelle Dassen

E-mail is dood, leve e-mail!

Facebook heeft het opnieuw gedaan. Het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg heeft een nieuw berichtensysteem bedacht dat een nieuwe dimensie toevoegt aan e-communicatie. nov 17, 2010Thomas Vangelooven

Cases, Personalisatie, Tips, Trends

Geef je automatisme een nieuwe dimensie

Vaak wordt binnen e-mailmarketing gebruik gemaakt van automatisch gegenereerd e-mailverkeer. Een inschrijving op een mailinglijst start een automatisch bericht op. Het feit dat je verjaart is ook al een voldoende reden om een automatisch gegeneerd bericht in je inbox te krijgen. apr 16, 2014Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing, Tips

‘Geen onderwerp’ is dooddoener voor e-mailmarketing

Onderschat nooit het belang van een goede onderwerpregel. Een perfect opgebouwd e-mailbericht kan in de vergeetput verdwijnen door de vermelding ‘geen onderwerp’. Met een bondige en relevante onderwerpregel zet je daarentegen je abonnees aan tot lezen. nov 10, 2010Michelle Dassen

E-mailmarketing

Is het stilaan niet een beetje te veel van het goede?

In elke sector raakt de efficiëntie van digitale communicatie langzaam maar zeker beschadigd door het overdadig gebruik. Dat leert ons een onderzoek van Deloitte. feb 16, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,666

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail