Elke geopende e-mail is een kans om als merk met de ontvanger te communiceren. Tegelijkertijd is het ook een kans om je merkreputatie op te bouwen. Slordigheden kunnen die reputatie snel om zeep helpen.
Schrijffoutjes of linken die niet werken, wekken niet alleen het schaamrood bij de e-mailmarketeer op, ze enerveren ook nog eens de ontvanger. Omdat je abonnees veeleisend zijn, kunnen zulke slordigheden wel eens je bedrijfsreputatie schaden.
Test
Om dat te voorkomen hoeven e-mailmarketeers heus geen übermenschen te zijn. Iedereen maakt wel eens een foutje. De gouden tip is echter heel simpel: test je e-mail. Verstuur hem naar je eigen e-mailadres en stel je eens in de plaats van de ontvanger. Test zeker de linken uit.
Controle
Twee paar ogen zien altijd meer dan één paar. Bouw een controlefunctie in. Stuur je e-mail eens naar één of meerdere collega’s en laat hen reageren. Zitten er schrijffoutjes in? Wat vinden zijn van de aanspreking? Spreekt de onderwerpregel aan? Is de call-to-action overtuigend genoeg?
Techniek
Soms ligt de fout niet eens bij jou, maar ligt de e-mailclient van de ontvanger dwars. Om te vermijden dat je e-mail vervormd te zien is in de verschillende e-mailclients, kan je beroep doen op de Berichtcontrole. Daarmee kan je je e-mail testen in de vijftien belangrijkste e-mailclients.
Goedkeuring
Heb je een marketingteam onder je, dan is het niet altijd gemakkelijk om de controle over de te verzenden e-mailcampagnes te houden. Sommige teamleden zijn te ijverig en sturen de e-mails uit zonder de finale toestemming. Dat kan binnenkort verleden tijd zijn. Flexmail werkt aan de zogenaamde ‘Approval flow’, waarmee een subaccount (een teamlid) de e-mail niet kan verzenden zonder de uitdrukkelijke goedkeuring van de hoofdaccount (teamleider). Wordt ongetwijfeld vervolgd.