Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

De ideale e-mailcampagne in praktijk: de dont’s

In deze blogpost borduren we verder op de e-mailcampagne van de universiteit van Arizona naar haar ledenbestand. Eerder bespraken we al de positieve elementen, vandaag stellen we enkele verbeteringen voor.

Zoals we eerder al duidelijk maakten, bestaat een ideale e-mailcampagne niet. Voor e-mailmarketeers is het vaak een parcours van vallen en opstaan om een campagne op te stellen die geschikt is voor hun publiek.
Vergrootglas
Praktijkvoorbeelden zijn handige leerinstrumenten om de theorie te toetsen. We nemen er nog eens de e-mailcampagne van de Amerikaanse vrijwilligersorganisatie Arizona State University (ASU) in the Community bij en nemen de pijnpunten onder de loep.Eerste indruk
De onderwerpregel is de eerste, en soms zelfs de enige, kans om de aandacht van de lezer te trekken. Het is dus belangrijk om even stil te staan bij wat de interesse van de ontvanger zou kunnen aanwakkeren. In dit voorbeeld wordt alleen de naam van de organisatie vermeld. Beter is een onderwerpregel te bedenken die aangeeft wat er voor de lezers in zit.Bijvoorbeeld: ASU zet Martin Luther King in de bloemetjes- Doe mee!Contrast
Hoewel we de structuur van de e-mailcampagne toejuichen, is het ontwerp iets te subtiel. De secties springen er niet echt uit. Overweeg daarom om met meer kleurcontrast te werken of de kop van elk stukje tekst te benadrukken door hem bijvoorbeeld in een groot of andere lettertype te zetten.

Leeslust
De inleidende paragraaf van het hoofdartikel moet meteen de leeslust van de lezer wekken. Dat is hier niet het geval. De inleiding geeft een korte beschrijving van de auteur. Omdat de tekst het eerste is wat de ontvanger ziet zodra hij de e-mail opent, is het belangrijk dat die hem voldoende prikkelt om verder te lezen.

Risico
Op het eerste gezicht lijkt het alsof alle tekst in de e-mail naar afbeeldingen worden geconverteerd. Daarmee loop je twee risico’s: bij veel afbeeldingen wordt de e-mail door de spamfilter gespot of de e-mailcliënt van de ontvanger is zo ingesteld dat hij niet automatisch afbeeldingen opent.

Duidelijk
De laatste sectie van de nieuwsbrief geeft niet duidelijk genoeg aan wat de lezer van de content mag verwachten. Gebruik de kop van de rubriek om aan te geven waarover de linken handelen.

Bijvoorbeeld: nieuwsbrief

Actie
Wees creatief in je tekstlink. De ‘lees meer’-link is duidelijk, maar roept de lezer te weinig op tot actie.

Bijvoorbeeld: Indrukwekkende kunstwerken en animatie– Bezoek the “A=Art” veiling.

Als ook jij professionele e-mailcampagnes wilt opstellen, neem dan contact op met Flexmail. Voor meer e-mailmarketing tips, blijf ons volgen op deze Flexmailblog.

mrt 9, 2011Ann Flipkens
Previous storyDe ideale e-mailcampagne in praktijk: de do'sNext storyOpbouwen van een contactendatabase: kwaliteit vs kwantiteit
Home De ideale e-mailcampagne in praktijk: de dont’s
12 jaar geleden Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips224
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid

Aflevering van e-mailcampagnes soms bedroevend laag

Een onderzoek heeft uitgewezen dat in Amerika en Canada één vijfde van de uitgezonden e-mail de ‘inbox’ van de geadresseerde niet bereikt.Als de post één brief op vijf niet zou uitreiken, dan zou de voogdijminister, met pek en veren overladen, uit de hoofdstad verjaagd worden. aug 3, 2009Thomas Vangelooven

Cases, Design, Inspiratie!, Personalisatie, Social media, Strategie, Tips

Automatische service e-mail, 10 keer goed!

E-mail moet niet altijd deel uitmaken van een grote marketing campagne. Binnen de verschillende processen rondom je prospecten en je klanten zijn er heel wat geëigende momenten om een automatisch e-mailbericht te lanceren. Een verkoop in een winkel is het ideale moment om offline om te zetten in online. jul 11, 2014Ann Flipkens

Testing

Natuurlijk test je de onderwerpregel!

Als er iets getest wordt in e-mailmarketing, dan is het wel de onderwerpregel. Kijk maar even naar jezelf. Maar de onderwerpregel is maar slechts één van de mogelijke onderdelen van je e-mailstrategie die je kan testen. En volgens een onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa is het niets eens het meest rendabele om te doen. sep […]

E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings

Het juiste bericht voor de job

E-mail marketing kan eigenlijk verschillende vormen en uitingen aannemen. Ervaren e-marketeers weten wel dat voor elk doel een specifiek vorm van e-mail bestaat. Voor de nieuwelingen onder de lezers zetten we even enkele types op een rijtje. Voor de oude rotten in het vak misschien het moment om even het geheugen op te frissen. Wie […]

Afleverbaarheid, Reporting

E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?

Iedereen heeft het over conversie, doorklikratio’s en leesdichtheid. Daarmee wordt het succes van een e-mailcampagne afgemeten. Maar zouden dezelfde gegevens ook niet de basis van een parameter kunnen vormen waarbij je de gezondheid van een e-maillijst afweegt? Of er is de handicap van e-mailadressen die geen conversie meer geven. Of er is verlies aan activiteit […]

Flexmailwebsite goed onthaald op DMF 2011

Enkele dagen voor DMF 2011, dé vakbeurs voor interactieve marketing, heeft Flexmail de nieuwe website gelanceerd. Zo konden we meteen al polsen naar de meningen bij de bezoekers van de beurs. De feedback was veelbelovend. okt 13, 2011Ann Flipkens

List Building, Strategie, Wetgeving

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

Wat voor bankrekeningen en telefoonnummers al de normaalste zaak van de wereld is, is nu ook voor je e-mailadres wettelijk geregeld. Wanneer je van bank of telecombedrijf verandert, dan kan je je rekeningnummer nog even hanteren en je telefoonnummer meenemen. Nu blijft sinds vandaag ook je e-mailadres, met bijhorende inbox, actief gedurende 18 maanden. mei […]

Cases, E-mailmarketing, Tips

Spammers worden steeds professioneler

We houden het in onze blog graag positief. Daarom zullen we zelden tijd vrij maken voor de spammers in deze wereld. Vandaag willen we daar toch een uitzondering opmaken. En wel om twee redenen. apr 17, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail