Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

De ideale e-mailcampagne in praktijk: de dont’s

In deze blogpost borduren we verder op de e-mailcampagne van de universiteit van Arizona naar haar ledenbestand. Eerder bespraken we al de positieve elementen, vandaag stellen we enkele verbeteringen voor.

Zoals we eerder al duidelijk maakten, bestaat een ideale e-mailcampagne niet. Voor e-mailmarketeers is het vaak een parcours van vallen en opstaan om een campagne op te stellen die geschikt is voor hun publiek.
Vergrootglas
Praktijkvoorbeelden zijn handige leerinstrumenten om de theorie te toetsen. We nemen er nog eens de e-mailcampagne van de Amerikaanse vrijwilligersorganisatie Arizona State University (ASU) in the Community bij en nemen de pijnpunten onder de loep.Eerste indruk
De onderwerpregel is de eerste, en soms zelfs de enige, kans om de aandacht van de lezer te trekken. Het is dus belangrijk om even stil te staan bij wat de interesse van de ontvanger zou kunnen aanwakkeren. In dit voorbeeld wordt alleen de naam van de organisatie vermeld. Beter is een onderwerpregel te bedenken die aangeeft wat er voor de lezers in zit.Bijvoorbeeld: ASU zet Martin Luther King in de bloemetjes- Doe mee!Contrast
Hoewel we de structuur van de e-mailcampagne toejuichen, is het ontwerp iets te subtiel. De secties springen er niet echt uit. Overweeg daarom om met meer kleurcontrast te werken of de kop van elk stukje tekst te benadrukken door hem bijvoorbeeld in een groot of andere lettertype te zetten.

Leeslust
De inleidende paragraaf van het hoofdartikel moet meteen de leeslust van de lezer wekken. Dat is hier niet het geval. De inleiding geeft een korte beschrijving van de auteur. Omdat de tekst het eerste is wat de ontvanger ziet zodra hij de e-mail opent, is het belangrijk dat die hem voldoende prikkelt om verder te lezen.

Risico
Op het eerste gezicht lijkt het alsof alle tekst in de e-mail naar afbeeldingen worden geconverteerd. Daarmee loop je twee risico’s: bij veel afbeeldingen wordt de e-mail door de spamfilter gespot of de e-mailcliënt van de ontvanger is zo ingesteld dat hij niet automatisch afbeeldingen opent.

Duidelijk
De laatste sectie van de nieuwsbrief geeft niet duidelijk genoeg aan wat de lezer van de content mag verwachten. Gebruik de kop van de rubriek om aan te geven waarover de linken handelen.

Bijvoorbeeld: nieuwsbrief

Actie
Wees creatief in je tekstlink. De ‘lees meer’-link is duidelijk, maar roept de lezer te weinig op tot actie.

Bijvoorbeeld: Indrukwekkende kunstwerken en animatie– Bezoek the “A=Art” veiling.

Als ook jij professionele e-mailcampagnes wilt opstellen, neem dan contact op met Flexmail. Voor meer e-mailmarketing tips, blijf ons volgen op deze Flexmailblog.

mrt 9, 2011Ann Flipkens
Previous storyDe ideale e-mailcampagne in praktijk: de do'sNext storyOpbouwen van een contactendatabase: kwaliteit vs kwantiteit
Home De ideale e-mailcampagne in praktijk: de dont’s
12 jaar geleden Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips229
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing

Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap (deel 2)

In de vorige blogpost gaven we mee wat je vooral NIET mag doen in een e-mailcampagne. Om een helder beeld te scheppen van hoe een goede campagne er wel uitziet, heeft Flexmail een best practice opgediept. Ontdek hier wat gouden raad. mrt 31, 2011Ann Flipkens

Design

De truc met de achtergrondafbeelding

Welke e-marketeer heeft al niet eens een dosis hoofdpijn verzachtende middelen tot zich moeten nemen omdat de achtergrondafbeelding in zijn e-mailcampagne hardnekkig weigerde zich correct te vertonen. Vooral in Microsofts liefste, de e-mailclient Outlook, wil het vaak misgaan. Een Amerikaanse internaut puzzelde net zo lang, tot hij een sluitende oplossing gevonden had. We willen deze […]

E-marketeers krijgen een ‘zen moment’

Vaak worden we overdag onderbroken in ons geconcentreerd denken en werken. Het ‘ping’ geluid van de binnenkomende e-mail is natuurlijk één van die aandachtstrekkers. En een beetje geprikkelde internaut wil dan snel even nakijken of er een belangrijke boodschap in de wacht staat. mei 20, 2010Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid

Het mysterie van ‘delivery failure’ opgelost

De ‘deliverability’ of de ‘afleverbaarheid’ van e-mail is een begrip voor alles wat met het aankomen van de e-mail bij de juiste ontvanger te maken heeft. Concreet valt alles wat een impact heeft op het al dan niet ontvangen van je e-mail onder die noemer. okt 7, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Tips

Hoe meer e-mailadressen verzamelen? Drie eenvoudige tips!

Iedereen heeft ondertussen wel begrepen dat het inzamelen van e-mailadressen in de huidige constellatie van de markt een verschil kan maken tussen succes en achteraan bengelen. Maar hoe doe je dat in een tijd waar de opt-in overal in de wetgeving ingeschreven wordt? okt 23, 2009Thomas Vangelooven

Strategie

E-mailmarketing en nieuwsbrieven, twee handen op één buik!

Heel vaak beperkt e-mailmarketing zich nog tot dat éne e-mailbericht waarmee klanten en prospecten benaderd worden. Nochtans biedt dit medium veel meer mogelijkheden. Zowel naar vorm, als naar diversificatie en naar ROI. Als je deze cijfers leest, dan zijn er twee mogelijke reacties. “Zie je wel dat ik goed bezig ben!” of “Waarom heb ik […]

E-mailmarketing, Testing

Gebruik webanalyse voor je onderwerpregel

In elk overzicht van aandachtspunten voor een goede e-mailmarketing komt, zit gegarandeerd de onderwerpregel als een topper. Met de onderwerpregel willen we de lezer verleiden. Met wat je leert uit je webanalyse, kan je dat misschien nog een tikkeltje beter doen. okt 5, 2012Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Tips, Trends

E-mailmarketing in 2020 Onze voorspellingen voor hét kanaal voor de toekomst

E-mailmarketing wordt vaak bestempeld als een kanaal dat met uitsterven bedreigd is, maar keer op keer heeft e-mail bewezen een kanaal te zijn met een hoge ROI dat een centrale plaats in de marketingmix verdient. In een van de keynotes tijdens het Feweb Congress in december 2016 deelden we onze voorspellingen voor e-mail marketing in […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail