Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

De ideale e-mailcampagne in praktijk: de do’s

De tips en tricks, die in de Flexmailblog worden meegegeven, zijn een handig vertrekpunt voor de e-mailmarketeer. Maar hoe ziet de ideale e-mailcampagne er nu precies uit?

Laten we beginnen door de illusie alvast te doorprikken: een ideale e-mailcampagne bestaat niet. Maar e-mailmarketeers kunnen na een grondige analyse van de positieve en de ‘pijnpunten’ van de campagne hun conclusies trekken. Perfect bestaat dan wel niet, maar het kan wel benaderd worden.In deze blogpost zetten we de tering naar de nering. We nemen er een e-mailcampagne van de Amerikaanse vrijwilligersorganisatie Arizona State University (ASU) in the Community bij. De organisatie stuurt twee keer per maand een nieuwsbrief uit om het stafpersoneel, de studenten en de leden van de gemeenschap te informeren over de laatste nieuwtjes. Het doel van de communicatie is het aandikken van de participatie. Vandaag bespreken we de positieve elementen.ZichtbaarDe ‘Join mailing list’-knop is duidelijk zichtbaar en beantwoordt aan één van de sleutelobjectieven van de e-mailcommunicatie namelijk meer inschrijvingen genereren op de nieuwsbrief. Wanneer de nieuwsbrief doorgestuurd wordt naar het netwerk van de ontvanger kan de begunstigde zich meteen inschrijven.

Brand identity

Het toevoegen van het logo van de organisatie geeft de nieuwsbrief een sterke brand identity. Het logo is meteen herkenbaar voor de ontvangers, waardoor ze de nieuwsbrief niet gaan categoriseren onder junkmail.

Aandacht trekken

De verzender maakt gebruik van een afbeelding om aandacht te trekken naar het belangrijkste artikel van de nieuwsbrief. Afbeeldingen zijn bovendien handig om een groot tekstblok op te breken.

Structuur

De nieuwsbrief wordt ingedeeld in verschillende tekstvakken met een eigen achtergrondkleur. Op die manier voeg je structuur toe aan je e-mailcampagne. Bovendien is het voor de ontvanger gemakkelijker om de nieuwsbrief te scannen op content die voor hem interessant is.

Linken

De verzender heeft een link toegevoegd in de nieuwsbrief. Dat is een absolute must. Je kan immers niet altijd voorspellen hoe de e-mailcampagne er gaat uitzien in de verschillende e-mail clients. Een link, die de ontvanger naar je website verwijst, kan dat voor je oplossen. Voeg een archief nieuwsbrieven toe aan je website zodat je ontvanger de originele versie daar kan bezichtigen.

Volg ons en ontdek de Flexmailtips om je e-mailcampagne te verbeteren.

mrt 4, 2011Michelle Dassen
Previous storyIs jouw e-mailcampagne geschikt voor mobiele dragers?Next storyDe ideale e-mailcampagne in praktijk: de dont's
Home De ideale e-mailcampagne in praktijk: de do’s
12 jaar geleden Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips296
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design, E-mailmarketing, Mobile, Personalisatie, Strategie, Trends

3 megatrends in e-mailmarketing om in het oog te houden!

E-mailmarketing is een mooie kruising tussen technologie en marketing. Dat impliceert dat e-mailmarketing steeds in beweging is. De e-mails die we tien jaar geleden verstuurden zijn lelijke eendjes in vergelijking met al het moois wat een gemiddeld e-marketing platform vandaag aflevert. jan 9, 2015Ann Flipkens

Design

Vijf keer NIET doen!

Misschien weet je het nog niet, maar de wereldkampioenschappen voetbal zijn van start gegaan. En Nederland doet mee. Dé gelegenheid om iets van de oranje gekte mee te pikken, denken op zo’n moment ogenschijnlijk slimme e-marketeers. Zelf konden we genieten van een perfect staaltje van hoe het niet moet! jun 15, 2010Ann Flipkens

List Building

Het beste recept voor een goede opt-in is kiss!

Een onderzoek van de Nielsen Norman Group wees uit dat gebruikers soms onverwacht veel moeilijkheden ondervinden bij het inschrijven en het uitschrijven voor nieuwsbrieven. Bij het inschrijven slaagt 81% van de gebruikers in dit onderzoek er in om deze taak tot een goed einde te brengen. Uitschrijven lukt beter, 91 procent lukt er in. okt […]

Social media, Trends

Je sociale muur in je e-mailbericht

In onze reeks trends in e-mailmarketing richting het nieuwe jaar, komen we vandaag met een ongewone truc die eerder nog in experimentele fase verkeert. De knoppen voor de sociale in de e-mailberichten kennen we al. Maar wat als we het eens omkeren? dec 18, 2015Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!

Vraag even je lezer wat hij er van vindt…

Originele e-mailberichten trekken steeds onze aandacht. Vooral als er nieuwe ideeën in verwerkt zitten. We delen ze graag met onze gebruikers. In dit bericht van de Nederlandse postbezorger Sandd wordt vooral gefocust op  service als uniek verkoopargument. mrt 12, 2015Ann Flipkens

EU bindt strijd aan met e-mail clients

Het Europees Parlement heeft maatregelen aangenomen tegen het ongevraagd scannen van e-mail en chatberichten om relevante reclames te tonen. Dat voorstel kan ook een bom leggen onder de priority inbox van Gmail, die e-mails rangschikt op basis van de relevantie voor de gebruiker. dec 22, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Flexmail scoort met lezing over mobile op DMF 2013!

Traditioneel is het evenement Digital Marketing First een verzamelplaats voor iedereen die in deze wereld iets wil betekenen. Flexmail was er natuurlijk ook present. Marketing- en communicatieverantwoordelijke Michelle Dassen gaf er voor een goedgevulde zaal een lezing over e-mail en mobiel lezen. okt 17, 2013Ann Flipkens

Content, Design, Hoe begin je met e-mailmarketing

Staat de essentie boven de vouw?

Het voorbeeld dat we hier opvoeren deed ons dadelijk aan de techniek van de krantenwereld denken. Soms kunnen we in de digitale wereld veel leren van de gedrukte wereld. Er is zoiets als de uitdrukking “boven de vouw”… jan 29, 2016Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,611

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,906

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail