Je kent het fenomeen. Iedere ervaren internaut houdt er meerdere e-mailadressen op na. Er is het werkadres, het serieuze privé adres, het e-mailadres voor de fun en wie weet wel het e-mailadres voor de verborgen vriendin. Inloggen, uitloggen en onthouden in welk account deze of gene nieuwsbrief aankomt, is een moderne vorm van hersensport geworden.
Op Plugg.eu, een congres dat in Brussel al een kleine traditie opgebouwd heeft op het vlak van nieuwe media, zat vandaag tussen de presentaties van startups een beginnend bedrijf uit het Nederlandse Delft dat pretendeert orde te brengen in de chaos van e-mails, Twitter-berichten en andere updates uit sociale netwerken. Met hun ‘Inbox2.com’ brengen ze al die communicatie-uitingen onder in één enkele interface en maakt deze gesynchroniseerd toegankelijk via het web, op de lokale computer en mobiele telefoon.
Frustratie
Het idee is eigenlijk ontstaan uit eigen frustratie. Talloze geavanceerde sociale platformen neigen wel naar e-mail, maar e-mail 2.0 verscheen maar niet. Ook Google Buzz volstaat voor deze Nederlanders niet. Dat is volgens hen er toch op gericht om je binnen de context van Google-sites te houden. Met de nieuwe dienst ‘Inbox2’ heb je uiteindelijk alle berichten overal bij je. Thuis op je desktop, onderweg op de mobiele telefoon of elders op het web”.
Op dit ogenblik kan Inbox2 overweg met berichten uit Gmail, Yahoo Mail, Hotmail, Outlook, Microsoft Exchange, AOL en ieder willekeurig ander IMAP- of POP3-account. Daarnaast onderhoudt het technische verbindingen met profielensites als Facebook, Twitter, LinkedIn en Hyves. Nieuwe berichten worden in de eenduidige, overzichtelijke interface gepresenteerd. En je kan zelfs (zie illustratie) gewoon alles lezen in een app in je Facebook profiel.
Duidelijkheid
Voor de e-marketeer kan dit alleen maar goed nieuws betekenen. Elk e-mailadres dat hij nu van een prospect heeft is het goede. Want alles komt samen op één enkele plek. En als die plek bovendien een mogelijkheid biedt aan de internaut om relevante content te scheiden van de rommel, dan heb je alleen nog maar één drempel te overwinnen. Maar een e-marketeer die zichzelf elke morgen met een gerust geweten in de spiegel kan aankijken mag dit geen probleem zijn, die stuurt toch alleen maar relevante info en dan nog met mate, of niet?